Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sover mange av dere på ryggen uten problemer? jeg er i uke 37 og sover store deler av natten på ryggen, men jeg hørte nettopp at dette ikke var bra. ble litt bekymret. synes også det er litt rart at magen flater seg sånn ut. hvor blir det av babyen liksom. . he he. flere som tenker slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også lest at man ikke skal ligge på ryggen, helst kun på venstre side.. Da er det ikke mange alternativer :)

Men da jeg spurte legen min sa han bare at jeg kunne godt ligge på ryggen helt til det blir ubehagelig.Er i uke 28+5. Men nå har jeg det liksom i bakhodet, og snur meg hver gang jeg legger meg på rygg.

Enig i at magen blir flat og "rar" lol..

Skrevet

jeg har hørt at grunnen for at man ikke skal ligge på ryggen har med blodomløpet å gjøre for både den gravide og barnet, og noe med at oksygenet kommer ikke nok til hos barnet hvis man ligger på ryggen,

før jeg ble gravid, lå jeg alltid på ryggen, men siden jeg hørte at dette ikke er bra når man er gravid, så har jeg ikke ligget en eneste natt på ryggen mens jeg er gravid

Skrevet

Det er helt greit å ligge på ryggen, for du merker om blodomløpet blir hindret fordi man blir litt kvalmen/uvel og da må man snu seg, men så lenge du føler deg helt fin så går det bra å ligge på ryggen. Det samme hvis du skal legge deg og sovner på ryggen og bloomløpet blilr hindret i løpet av natten så vil du automatisk flytte deg til en av sidene!

er selv 28+3 og ligger på ryggen uten problem og kommer til å fortsette med det så lenge jeg kan for jeg har små problemer med ryggen som gjør at det blir vondt for me gå ligge på siden i lengre tid

Skrevet

Jeg legger meg som regel på ei side når jeg tar natta, men våkner iløpet av natta og da ligger jeg plutselig på ryggen. Så jeg snur meg i søvne tydeligvis..hehe. Magen blir flat og rar ja..og jeg får veldig vondt i hoftene når jeg ligger på siden, så etter å ha snudd og vendt på meg flere ganger, så ender jeg opp med å måtte legge meg på ryggen for å hvile hoftene litt. Har vært ubehalige å ligge på sidenen noen netter, mulig fordi han ligger i tverrleie..føles som at jeg moser han av og til..;) En ting er hvertfall sikkert; det er UMULIG å ligge i samme stilling ei hel natt gjennom for min del.. Er i uke 33+3.

Skrevet

Jeg er uke 35+4 og ligger fremdeles på ryggen. Dvs jeg sovner på siden og våkner på ryggen.så lenge man ikke føler ubehag med å ligge på rygg er det ikke farlig, som de skrev over her om blodårene ligger i klem vil man bli kvalm eller svimmel.... Jeg får også vondt i hoftene dersom jeg ligger på siden i lengre perioder. Lykke til med nattesøvnen. (den har vært og er variabel for min del......

Skrevet

sover mange av dere på ryggen uten problemer? jeg er i uke 37 og sover store deler av natten på ryggen, men jeg hørte nettopp at dette ikke var bra. ble litt bekymret. synes også det er litt rart at magen flater seg sånn ut. hvor blir det av babyen liksom. . he he. flere som tenker slik?

Vi har flere store blodårer bak i ryggen, og kan faktisk svime av ganske fort om barnet trykker lenge nok der ;) Ikke særlig artig følelse..hehe..

Selv har jeg ikke klart å sove på rygg siden juli(termin januar), men dette er vel individuelt.

Venstre side har vært min venn, og den sida gleder seg til litt fri - bare jenta kommer snart!

Luddis

Skrevet

Tips!

Ligg på ryggen - og legg 2 puter under beina. Det er superbehagelig, og da presser det sikkert ikke så mye på blodårene heller. :)

Skrevet

Ein kan trygt ligge på ryggen så lenge ein ikkje føler noko ubehag med det (fikk eg beskjed om forrige svagnerskap).

Dersom ein kun klarar å sove godt på ryggen, men merkar at ein begynner å svimle, så kunne ein bygge seg bittelitt opp på eine sida ved å legge ei pute under halve ryggen. Då vil ikkje babyen lengre ligge å trykke på blodårene(i allefall ikkje på same måten).

Trur eg låg på rygg gjennom heile forrige svangerskap utan problem (fikk krampe i storetåa ein gong, men trur det var tilfeldig:P). Men likte som regel best å sovne på sida (vakna som regel enten på sida eller på rygg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...