Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 hei klarer ikke finne noe fasitsvar på noe jeg lurer på ang sykmelding. Jeg var i sommer og høst 100% sykmeldt pga en opersjon og etter det svangerskaps kvalme. Hele sykmeldings perioden ble på 20 uker.( 5mnd) Har nå begynt å jobbe 100% igjen og dette går bra, formen er fin er 19+4 og jobber på småbarns avd i bhg. men kjenner bekkenet krangler litt og vet ting blir tyngre etterhvert. Hvor lenge må jeg ha vært friskmeldt før jeg evt kan sykmelde meg igjen? noen som vet, er det regler på dette.( har ikke planer om å sykmeldde meg nå det nå ,men kan være jeg må det etter hvert hvis ikke det kan tilrettelegges bedre.) Og er det lurt å ta ut noe ferie før permisjon starter, da jeg har termin 1 juni og sommerferien blir jo midt i permisjons tiden... og man har jo bare rett til å overføre 10 dager til året etter?
bettisen Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Hei, Etter hva jeg vet kan du sykemelde deg igjen (du har ikke brukt opp ett års sykemelding enda - så du kan i prinsippet være sykemeldt i 7 mnd til nå).. Men for å opparbeide deg full sykemeldingsrett (ett år) må du arbeide fullt (ikke være sykemeldt) i 6 måneder sammenhengende.. ferie i forbindelse med permisjon vet jeg ikke så mye om
itb Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 hei klarer ikke finne noe fasitsvar på noe jeg lurer på ang sykmelding. Jeg var i sommer og høst 100% sykmeldt pga en opersjon og etter det svangerskaps kvalme. Hele sykmeldings perioden ble på 20 uker.( 5mnd) Har nå begynt å jobbe 100% igjen og dette går bra, formen er fin er 19+4 og jobber på småbarns avd i bhg. men kjenner bekkenet krangler litt og vet ting blir tyngre etterhvert. Hvor lenge må jeg ha vært friskmeldt før jeg evt kan sykmelde meg igjen? noen som vet, er det regler på dette.( har ikke planer om å sykmeldde meg nå det nå ,men kan være jeg må det etter hvert hvis ikke det kan tilrettelegges bedre.) Og er det lurt å ta ut noe ferie før permisjon starter, da jeg har termin 1 juni og sommerferien blir jo midt i permisjons tiden... og man har jo bare rett til å overføre 10 dager til året etter? Ang. det med permisjon og ferie... du har rett på 4+1 uker lovbestemt ferie uansett. Dette trenger du ikke ta før permisjonen. Du kan ta den underveis (da får du ikke foreldrepenger, men permisjonen blir "forlenget") Du setter liksom permisjonen på pause. Dette tror jeg du kan overføre til neste år også..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Som hun over skriver har du da enda 7 mnd igjen som du kan være sykemeldt og jobber du 26 uker sammenhengende har du igjen fulle rettigheter. Jeg ville ikke tatt ut ferien før permisjonen. Du kan ta ferie når som helst etter at dine obligatoriske 6 ukene er over. Da stopper du bare permisjonen tar ut ferie og starter permisjonen igjen etter ferien.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Slik jeg har forstått det så kan du være sykemeldt 100 % i 1 år. Dvs at du kan være 50 % sykemeldt i 2 år, 20 % sykemeldt i 5 år. For å nullstille deg, må du jobbe i 26 uker uten sykemelding, -du kan da benytte deg av egenmelding, men ikke sykemelding. Nå har du bare 20 uker igjen til termin, så du trenger ikke bekymre deg for at du skal bruke opp sykemeldingen din. Og i permisjonstiden vil du jo uansett nullstille deg...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Det er opp til ett år uansett sykemeldingsgrad. Så er du 20 % sykemeldt er det fortsatt opp til 52 uker.
Julestrømpa Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Hei. Jeg jobber som leder med personal ansvar. Jeg var ikke selv klar over dette før jeg ble fortalt det under ett kurs. Har du vært langtidssyk 100%, slik jeg antar du har vært i 5 mnd, så må du være 100% friskemeldt i 24 uker (6 mnd), før din gamle sykemelding blir " borte". Altså, - Hvis du har vært syk 5 mnd, la oss si fra januar til mai, så er du frisk og i jobb til august. Hvis du nå blir langtidssyk igjen, vil sykemeldingsperioden din regnes fra januar. Den tiden du har vært frisk og jobbet vil ikke lenger regnes som en "frisk" periode, men alt slås sammen. Sier vi at du er syk i fire nye mnd, blir dette faktisk ett år, og sjefen kan nå si ,- takk og farvel. Ganske skremmende egentlig.... Han som er sjef over meg, bruker ofte dette for å bli kvitt folk med mye sykefravær, er over 8000 ansatte i vårt konsern.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 #7 Da tar både du og sjefen over deg feil.
Julestrømpa Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Nei, dette er nok ganske rett. Har sjekkket det ut med fagforeningene og NAV. Du må være friskemeldt 24/26 uker for å starte på ny runde.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 Nei, dette er nok ganske rett. Har sjekkket det ut med fagforeningene og NAV. Du må være friskemeldt 24/26 uker for å starte på ny runde. Ja(26 uker), men tiden du er frisk mellom syke perioder blir ikke lagt sammen og at noen er langtidssykemeldt er ikke oppsigelsesgrunn.
Julestrømpa Skrevet 8. januar 2012 #11 Skrevet 8. januar 2012 Etter 1 års sykemelding kan arveidsgiver si deg opp, uten mer om og men. Og tviler på at NAV, LO, YTF, JPF ikke har kontroll på dette med sykemelding. De sier alle det samme.
2004+2006 og 2012!!? Skrevet 8. januar 2012 #12 Skrevet 8. januar 2012 hei jeg som startet innlegget. det med 26 ukers regelen er viss man har vært sykmeldt sammenhengende i 52 uker (altså 1 år), men tviler på at jeg som har vært sykmeldt i 5 mnd må arbeide meg opp igjen 26 uker for å bli sykmeldt igjen, det er jo ikke mulig i min situsasjon uansett da jeg har kunn ca 20 uker igjen til permisjon starter... nei dette er ikke lett og neimen ikke lett og finne ut av for jeg blir så forvirret når jeg er inne på nav.no det siste jeg hørte var at man må ha vært friskmeldt og i arbeid i 4 uker etter siste sykmelding før en evt ny sykmeldings periode kunne starte , i mellom tiden om man evt blir syk må man bruke egenmelding.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #13 Skrevet 8. januar 2012 Etter 1 års sykemelding kan arveidsgiver si deg opp, uten mer om og men. Og tviler på at NAV, LO, YTF, JPF ikke har kontroll på dette med sykemelding. De sier alle det samme. Nei arbeidsgiver kan ikke si de opp.
Tyui Skrevet 8. januar 2012 #14 Skrevet 8. januar 2012 du må jobbe 26 uker før du starter på null, men siden du har vært sykemeldt er det ikke noen "karantene" på når du kan bli sykemeldt i gjenn men vis det overstiger 1år kan man bli sakt opp da det som regel er andre ordninger man må over på. med mindre det sier seg selv at man snart blir frisk, f.eks i påvente av en operasjon.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 10. januar 2012 #15 Skrevet 10. januar 2012 Du k hei jeg som startet innlegget. det med 26 ukers regelen er viss man har vært sykmeldt sammenhengende i 52 uker (altså 1 år), men tviler på at jeg som har vært sykmeldt i 5 mnd må arbeide meg opp igjen 26 uker for å bli sykmeldt igjen, det er jo ikke mulig i min situsasjon uansett da jeg har kunn ca 20 uker igjen til permisjon starter... nei dette er ikke lett og neimen ikke lett og finne ut av for jeg blir så forvirret når jeg er inne på nav.no det siste jeg hørte var at man må ha vært friskmeldt og i arbeid i 4 uker etter siste sykmelding før en evt ny sykmeldings periode kunne starte , i mellom tiden om man evt blir syk må man bruke egenmelding. Dersom du har vært fulltids sykemeldt i 5 mnd, kan du være sykemeldt i 7 mnd til. Når denne perioden er brukt opp, må du være friskmeldt i 26 uker før du kan være sykemeldt igjen. Dersom du ikke bruker de siste 7 mnd, men er friskmeldt i 26 uker likevel, så stiller du på 0... da har du igjen 1 år med sykemelding i 100 % evt 5 år i 20% ( selv om andre har påpekt at det er feil, så er jeg ganske sikker på at det er rett)
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 10. januar 2012 #16 Skrevet 10. januar 2012 Har lest på nav nå og funnet ut at det spiller ingen rolle om du er 100 % eller 20 % sykemeldt. 1 år gjelder uansett. "Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden" http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere Synes dette er merkelig da min mor har fått beskjed om at vikariatet hun har kan vare i opptil 5 år pga arbeidstakers 20 % sykemelding. Kan være det er forskjellig prasksis fra kontor til kontor selv om reglene sier sitt...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #17 Skrevet 10. januar 2012 Har lest på nav nå og funnet ut at det spiller ingen rolle om du er 100 % eller 20 % sykemeldt. 1 år gjelder uansett. "Ved sykmelding i ett år, opphører retten til sykepenger. Tidsbegrensingen er den samme selv om du har vært delvis sykmeldt i hele perioden" http://www.nav.no/Ar...l+arbeidstakere Synes dette er merkelig da min mor har fått beskjed om at vikariatet hun har kan vare i opptil 5 år pga arbeidstakers 20 % sykemelding. Kan være det er forskjellig prasksis fra kontor til kontor selv om reglene sier sitt... Nei. Alle har samme regler å forholde seg til.
Nisand Skrevet 11. januar 2012 #18 Skrevet 11. januar 2012 Jeg ser du har fått endel svar, og skal prøve å oppsummere litt. Noe av det du har fått svar på er jo direkte feil. 1. Man har rett på sykepenger i 52 uker (1 år). For at man skal opparbeide seg en helt ny rett til sykepenger må du være helt friskmeldt i 26 uker. Når du har vært sykemeldt i 5 mnd må du altså være helt friskmeldt i 26 uker før du kan starte med nye 52 uker igjen. Blir du sykemeldt før disse 26 ukene har gått, vil du fortsette å "spise" av din rett på 52 uker der du har brukt opp 5 mnd. Du kan imidlertid være sykemeldt innenfor arbeidsgiverperioden (16 dager) uten at dette spiser av sykepengeperioden din. Det er ikke slik noen hevder her, at perioden du er frisk telles med. I systemene til nav er det kun periodene det blir utbetalt sykepenger som telles. Antall sykepengedager (de 52 ukene) gjelder jo kun når det UTBETALES sykepenger av nav. Dvs at periodene man er frisk ikke regnes med. Man kan også være sykemeldt uten og ha rett til sykepenger, uten at det er av betydning i ditt tilfelle. Alt dette er hjemlet i folketrygdlovens § 8-12: http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-11#L19970228-19_P8-11 Retten til 52 uker med sykepenger gjelder uansett sykemeldingsgrad. Det vil si at man har 52 uker uansett om man er 100% sykemeldt eller 20% sykemeldt. Dette er hjemlet i § 8-13 og er spesifisert i rundskrivet: "I tilfeller med gradert sykmelding må medlemmet gjøres oppmerksom på at sykepengene, selv med lav uføregrad, medregnes i stønadsperiodens lengde, jf. § 8‑11 , se også § 8‑12 med merknader. " En arbeidsgiver kan ikke si opp en arbeidstaker uten saklig grunn selv om vedkommende har vært sykemeldt 1 år. Sykdom kan i noen tilfeller være en saklig grunn til oppsigelse, men det må da være dokumentert at tilrettelegging og/ eller omplassering har vært forsøkt. En oppsigelse bare fordi en arbeidstaker har vært sykemeldt 1 år anses som usaklig og er ikke lov. Dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven. Reglene rundt sykepenger er likt over hele landet, og varierer ikke fra nav kontor til nav kontor. Folketrygdloven er lik for alle. Det kan være ulik praksis på ting som ikke kommer klart frem i lovverket, men når det gjelder antall sykepengedager er dette likt over hele landet. Det kan forklares med at det ikke er teknisk mulig i nav sine datasystemer å utbetale sykepenger utover 52 uker. En arbeidsgiver har heller ikke lov å ha arbeidsavtaler som gir dårligere rettigheter enn det som gjelder i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå