Gå til innhold

2-åring som nesten kun får middagsglass og babygrøt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en på 2 år som nesten kun spiser middagsglass og babygrøt, og så litt pupp på kvelden. H*n får smake litt på den vanlige maten, men putter den mest i munnen og smaker litt, men gidder ikke spise noe av det. Ikke middag, ikke brødskiver, ikke noenting. Og det virker mest som at grunnen er at mor ikke oppfordrer så veldig til skikkelig mat, men er fornøyd med å ha lille som "baby" lengst mulig. Barnet spiser forøvrig godterier uten problem, så det kan jo tygge. Mor tar fortsatt med middagsglass til barnet når de skal bort, og gir dette når vi andre spiser mat.

Jeg føler på om jeg burde prøve å snakke med mor om dette snart, burde ikke det barnet snart få lov til å lære å spise skikkelig mat? Næringen i middagsglass og grøt er vel forsåvidt god, men blir det ikke litt begrenset næring for en på over to år? H*n går forøvrig ikke i barnehage.

Hva tror dere, er jeg altfor kritisk, eller er mor litt rammet av "siste barnet, evig baby"-syndrom? Og er det i tilfelle noe jeg burde prøve å snakke med mor om?

Fortsetter under...

Skrevet

Syns det høres litt drøyt ut. Man trenger mat med forskjellig konsistens, for å trene opp musklene i kjeven - noe som igjen stimulerer snakkeferdigheter. Tenker at man på denne måten kanskje gjør at barnet for alltid vil være kresen. Man kan si hva man vil om middagsglass, at næringen er ok osv, men den smaker ikke særlig mye, og ikke særlig forskjellig fra glass til glass. Jeg tror nok at selv om næringsinnholdet i et sånt glass er ålreit, så trenger man mer variert kost enn dette når man er så stor.

Hvordan du skal ta det opp med henne, vet jeg ikke da...

Skrevet

Ja, jeg har lurt litt på det jeg og. Tenkte kanskje å spørre litt om hvordan hun synes det går med spisingen til lille, og så kanskje ta det derfra. Mulig mor synes et eller annet med å få henne til å spise vanlig mat er vanskelig, og kanskje det er noe jeg kan gi råd om som vil hjelpe? F.eks. har jeg aldri sett eller hørt at hun har prøvd å mose vanlig middagsmat, eller gi små biter av brød med f.eks. leverpostei. Men men, går jo an å prøve og se... Lille burde jo fått litt vanlig mat nå snart, synes jeg...

HI

Skrevet

Har du spurt moren om hvorfor han ikke spiser "vanlig" mat da?

Kan jo hende at han rett og slett ikke spiser det av en eller annen grunn, og at hun da tenker at "babymat" er bedre enn ingenting...

Har selv en gutt på 3,5 som spiser babygrøt enda, og tro meg- det er mange som reagerer på det!

Nå får vår gutt middag og brødmat hver dag da, men han spiser så lite av det at han får grøt i tilleg for å få i han nok mat:)

Den gutten på 2 år- går han ikke i barnehage? Spiser kanskje mat der? Syns ikke du nødvendigvis skal blande deg, men du kan jo selvfølgelig snakke med moren...

Skrevet

Har du spurt moren om hvorfor han ikke spiser "vanlig" mat da?

Kan jo hende at han rett og slett ikke spiser det av en eller annen grunn, og at hun da tenker at "babymat" er bedre enn ingenting...

Har selv en gutt på 3,5 som spiser babygrøt enda, og tro meg- det er mange som reagerer på det!

Nå får vår gutt middag og brødmat hver dag da, men han spiser så lite av det at han får grøt i tilleg for å få i han nok mat:)

Den gutten på 2 år- går han ikke i barnehage? Spiser kanskje mat der? Syns ikke du nødvendigvis skal blande deg, men du kan jo selvfølgelig snakke med moren...

Når vi har snakket om mat før har ikke mor gitt uttrykk for at h*n ikke spiser av noen bestemt grunn. Dette barnet spiser ingenting av brød og middagsmat, bare smaker og spytter gjerne ut igjen. Så det går kun i middagsglass og grøt, til alle måltider. Nei, h*n går ikke i barnehage. Saken er at jeg tenker lille kanskje ville vent seg lettere til vanlig mat om mor hadde f.eks. laget mos av vanlig middagsmat og begynt å gi før hun gikk rett på glass. Slik ville h*n vent seg til smaken av vanlig mat også, ikke bare glassene. Er jo litt skeptisk til å blande meg, selvfølgelig, men det kan jo hende mor har kommet litt inn i en "det er greiest sånn"-boble og kanskje kunne tenkt seg å snakke litt om det?

Skrevet

Du kan vel kanskje spørre rett ut om hvordan det går med introdusering av vanlig mat, om barnet har fått f.eks most hjemmelaget middag (trenger jo ikke tenke på saltmengde heller nå, er bare å bruke egen mat- med mindre det er spesielt salt mat...si f.eks. at mange barn må smake på mat mange ganger før de lærer å like det, min sønn brukte bl.a. ett år på å like tomat, fikk smake en liten bit en skjelden gang, så plutselig spiste han det!

Annonse

Skrevet

Ja det var noe sånt jeg tenkte litt på, mammetetogansketette. Lurer på om jeg skal prøve noe sånt....

HI

Skrevet

Er du i nærheten under enkelte måltider? Kanskje du da kan prøve å gi barnet noe av din mat ;)

Det er ikke farlig eller skadelig, men kan gi vansker for barnet i å prøve noe nytt.

hehehe.. jeg har selv ei på snart 10 åR, som liker babygrøt(den grønne pakken med eplesmak). Og det får hun av og til :)

Skrevet

Litt babymat av og til er jo ikke skadelig, men hele tiden er vel litt i overkant for en 2-åring. Og h*n blir jo nokså kresen...

Jeg er i nærheten på noen måltider, ja, kan kanskje prøve å mose litt mat på min tallerken og tilby... Se om h*n vil ha.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...