Gå til innhold

hvordan vet man om man har lungebetennelse??

Anbefalte innlegg

vil ikke syte mere til legen:P

Har gått i 2 uker nå forkjølt og hatt feber 1 dag. Fikk hostesaft for en forferdelig hoste...som jeg enda har...men hostesafta funker altså:)

MEN jeg har så sinnsykt vondt UNDER brystet, hvis dere skjønner....under brystet på venstre side, kjempevondt når jeg trykker der eller når jeg sitter/ligger i diverse stillinger...og vondt når jeg hoster.

Har ikke feber eller endsatt almenntilstand.

Hva hadde dere gjort?kan være lungebetennelse?

Fortsetter under...

Ved lungebetennelse har man feber og man kan klart høre piping og surkling ved pusting.

Det går mycoplasma nå så det er mulig at du har det ? Det skal gå over av seg selv og kan vare lenge. Man skal ikke bruke antibiotika ved mycoplasma infeksjon.

Legen min er veldig sta på at man ikke skal bruke hostesaft, hun mener at masse vann gir samme resultat, og det holder jeg med henne.

Her har vi hatt en mann og to barn med mycoplasma. Jeg fikk lungebetennelse. Jeg lå rett ut i over 1 uke før jeg karret meg til lege, da hadde jeg hatt feber på 39-39,35 hele uka. Hadde også veldig høy CRP, så måtte på antibiotika. Hos meg skreik det i lungene, det gjorde det ikke hos de andre hjemme.

Mannen og ungene hadde ikke feber og det gikk over av seg selv etter et par uker.

God bedring.

Jeg har hatt ett eller annet i mange uker, det begynte i november, hadde da en type bakterie som jeg fikk antibiotika for, etter denne kuren kom hosten som gradvis forverret seg, helt til jeg hostet på meg ribbensbrudd imidten av desember. Det var veldig vondt, særlig å hoste. Jeg fikk hostesaft og smertestillende, men har gått å hanglet. Rett før jul fikk jeg feber en kveld og så fikk jeg bihulebetennelse.

Nå etter jul mistenker legen mykoplasma. Jeg fikk antibiotika pga av det og pga bihulebetennelsen. Etter to dager sluttet jeg å hoste og følte meg myyye bedre. Når hosten forsvant ble ribbenet også mye bedre. I løpet av denne perioden har jeg vært hos legen mange ganger, men endelig har jeg fått noe som hjelper. Jeg vet ikke om det er mykoplasma jeg har, får svar på det på mandag. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt en ekstra tur til legen.

Om du har vondt i brystet er det ikke lungebetennelse. Da vil du ha vondt i ryggen. Men du kan ha bronkitt om du har brystsmerter. Det trenger du ikke medisiner til. Men om du har smerter nederst er det jo litt rart... Noen hoster jo på seg ribbeinsbrudd, men det er heller ingenting å gjøre noe med dessverre....

Jeg får vondt i brystet når jeg har lungebetennelse, og smertene kommer nede, men jeg har også vondt i kragebenet, begge deler vondt v innpust. Verst er det å ligge, så prøver å støtte opp m puter når jeg skal sove. Jeg får heller ikke alltid feber, kanskje halvparten av tilfellene, jeg har heller ikke alltid slim i lungene når jeg har lb.

Om du ikke ønsker å mase på legen, så ta deg en tur bare for å ta en crp test, det gjør jeg når jeg er usikker.

Annonse

Om du har vondt i brystet er det ikke lungebetennelse. Da vil du ha vondt i ryggen. Men du kan ha bronkitt om du har brystsmerter. Det trenger du ikke medisiner til. Men om du har smerter nederst er det jo litt rart... Noen hoster jo på seg ribbeinsbrudd, men det er heller ingenting å gjøre noe med dessverre....

Eh...jeg har lungebetennelse minst en gang i året, siden jeg er lungesyk, og det er ikke noen regel som tilsier ryggsmerter - lungebetennelse, brystsmerter - bronkitt. Hvem er det som har lurt deg til å tro det?

Symptomer på lungebetennelse er, hoste, at du hoster opp gult/ grønt slim, tungpust, brystsmerter, feber, men nødvendigvis ikke hele tiden. Du vil også ha forhøyet crp om du drar til legen, og det vil sprake i lungene dine.

http://nhi.no/sykdom...nelse-2139.html

Mycoplasmalungebetennelse arter seg annerledes enn bakteriell lungebetennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...