Gå til innhold

Badekar som smertelindring? Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved min første fødsel hadde jeg tenkt å benytte med av badekaret på førdeavdelingen. Men pga diverse som skjedde, valgte jeg likevel å få epidural. Jeg hadde en lang fødsel, etterfulgt av lang pressetid (2 timer).

Alt i alt synes jeg at fødselen ble tung og særdeles smertefull. Likevel hjalp epiduralen meg mye i åpningsfasen, sånn at jeg fikk hvilt litt innimellom.

Pga fødselsopplevelsen min, bestemte jeg meg tvert når jeg fikk bekreftet graviditeten min, at jeg igjen skulle sverge til epidural, uten å nøle.

Denne oppfattningen har jeg hatt gjennom hele svangerskapet, helt frem til i forrige uke da jeg var på kontroll til JM. Har 4 uker igjen til termin.

Da snakket jeg litt med JM, og det kom opp en tanke om at kanskje jeg ønsket å prøve uten epidural denne gangen, siden det var det jeg egentlig hadde tenkt til ved første fødsel. Det var komplikasjoner som gjorde da at fødselen ble lang, og som resulterte i epiduralen. Men det trenger jo ikke skje denne gangen!

Hadde i utgangspunktet vært deilig å slippe epiduralen, da jeg i tillegg fikk litt senkomplikasjoner i etterkant av fødselen. (Men den var verdt det, og jeg hadde gjort det om igjen om jeg hadde en lik fødsel!)

Lurer derfor på om noen har erfaringer med badekar på fødeavdelingen som smertelindring? Evt, hvor effektivt er dette?

Om jeg ønsker selve fødselen i badekaret, er jeg usikker på enda, og tenker at det kommer litt an på smertelindringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt badekar i begge mine fødsler og kommer til å bruke det denne gang også...

Av en eller annen grunn var det (under fødsel nr 2) veldig greit å flyte på siden når riene stod på, og der hjalp vannet meg veldig.

Men det er visst noe med at du ikke må gå i vannet for tidlig for da kan riene stoppe opp...

Jeg fødte ikke i vann, men det hadde uten tvil vært det mest renslige hehe

Skrevet

Føles det som mye styr å måtte gå opp av badekaret før barnet kommer?

HI

Skrevet

Jeg lå i badekar fra kl. 5 til 8.30, dvs fra 5-9 cm åpning ca. Jeg syns det var deilig! Fant en bra teknikk som fungerte supert for meg; hver gang jeg kjente riene var på vei lot jeg kroppen flyte opp i vannskorpa. Tipper hele lindringen da kom pga at når man flyter i vannet så må kroppen være helt avslappet. Dette var første fødsel, og jeg kommer definitivt til å bruke badekar nå i neste fødsel også.

Jeg gikk opp av badekaret fordi JM ville sjekke åpning osv i seng, og så var det en jordmorstudent som var med som egentlig tok seg av det meste. Så var vel enklest for de å sjekke status i seng. Jeg syns ikke det var styr overhode å gå opp av vann før selve fødselen. Hadde med meg morgenkåpe (sånn frotte-kåpe), så jeg fikk på meg den og tusla inn i senga. Lå bare med kåpa på meg til jeg var tørr og det begynte å nærme seg, da fikk jeg hjelp til å skifte til sykehusskjorte. Ikke noe mas og kjas :)

Kunne godt tenke meg å føde i vann neste gang sånn det ser ut nå, men jeg vil ikke bestemme noe ang fødselen nå heller da det plutselig kan bli helt annerledes enn man har planlagt :) Men man må vel ha hatt normale fødsler uten komplikasjoner for å få føde i vann? Tror det..

Lykke til :)

Skrevet

Høres jo veldig greit ut med badekar som smertelindring! Jeg vurderer dette sterkere og sterkere.

Vet de har vannfødsler der også, så det kan jo bli som eventuellt, om det skulle føles greit og naturlig :)

Skrevet

Jeg har dårlig erfaring..

Tror d er fordi jordmor ønsket sterkt en vannfødsel.. Vannet ble da for kaldt for at d lindret, og badekaret var en stor rund balje. Fant ingen god stilling,frøs og slet m å takle riene oppi der.

Dette var overraskende for meg,fordi jeg vanligvis elsker å bade!

Håper din erfaring blir bedre!:) lykke til

Skrevet

Jeg kjente riene mest i ryggen og nedover lårene, og jeg synes vannet lindret veldig godt! Når pressriene begynte flyttet jeg meg over i fødesengen (noe som ikke var noe problem!), jeg merket ikke noe smertelindring da.

Skrevet

Hvorvidt det lindret smerter husker jeg ikke for å være helt ærlig men under åpningsriene fikk det meg hvertfall til å slappe mer av. Riene mine ga seg plutselig når jeg lå i badekaret men det var vel bare 15-20 minutter. Så fikk jeg på rappen 3 pressrier og jm + mannen min måtte geleide meg inn på føden :P Da gikk det 20 minutter så var babyen ute...

Jeg har vært inne på tanken selv og å ta hjemmefødsel i badekaret her hjemme denne siste gangen men jeg gleder meg nesten litt til en natt eller tre i fred og ro :P Så blir nok sykehus gitt hehe

Skrevet

hei

jeg brukte badekaret sist jeg fødte og det var helt supert synes jeg. Lå i det fra ca 1-2 cm og vonde rier, og helt til jenta var født, ca 5 timer. Prøvde meg opp for å prøve prekestolen, men da kjente jeg hvor godt det hjalp å være i vannet.

Sånn i ettertid ville jeg gått opp av vannet for å få barnet ut, for det ble jo uten at noen fulgte med "der nede". Så desverre revna jeg masse, men det er visst veldig uvanlig i vann.

Men som smertelindring under åpningstiden var det veldig bra å ligge i vannet. Jeg lå i tussmørket og dysset av mellom riene, og fant en god stilling når riene kom. Mannen min helte vann på ryggen og jeg snudde meg rundt på alle fire når jeg kjente de kom. Når det ble full åpning ble det en naturlig pause og jeg "våknet" litt. Hadde vært lett å flytte seg over til en seng da.

Lykke til, det er en spennende tid vi har foran oss nå!!

Skrevet

Jeg har født 3 barn. Første med epidural, neste i vann og siste i seng. Vannfødselen var den definitivt beste. Synes kanskje ikke riene var mindre vonde, men det hjalp meg til å slappe av bedre mellom riene. Nå håper jeg å føde nr. 4 i vann også. Vet bare at jeg ikke må gå oppi for tidlig fordi jeg blir veldig varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...