Gå til innhold

hvor mye hadde du lagt på deg i slutten av 1.trimester? altså rundt uke 12?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Er egentlig rimelig fornøyd.

Tok av 12 kg før jeg ble gravid, og tenkte som så at de kunne jeg egentlig fint legge på meg igjen i graviditeten.

Har lagt på meg 12 kg i mine to forrige svangerskap.

Men jeg var mye slankere den gang...

Meeen, dette svangerskapet har ikke vært som de andre, jeg har vært ekstremt kvalm.

I begynnelsen var det bare kvalme, intens kvalme, og jeg måtte spise for å dempe den.

Og jeg mener det det, kvalme vs. vektøktning?

Kvalmen vinner hver gang, så jeg spiste mer, og mer usunt, for det var begrenset hva jeg kunne spise. Berlinerboller hjalp veldig, av en rar grunn.

Men det har blitt mindre mat og mer oppkast.

Sunnere mat, mindre måltider osv, men fortsatt litt usunt innimellom.

I uke 18 hadde jeg kun lagt på meg 3 kg av de 12 jeg tok av.

Nå har matinntaket stabilisert seg, så jeg er ikke veldig bekymret, enda ihvertfall :)

Var på kontroll for ett par dager siden. Vet ikke hva jeg veide før, men jeg trodde jeg visste. Da har jeg isåfall gått opp bare en 0,5 kg. Enten det, eller så veide jeg mindre fra start av og har gått opp litt mer. Bryr meg ikke så mye om den vekta jeg ;)

Jeg synes dette med vekt og graviditet er oppskrytt og at det er trist at mange gravide tenker så mye på vekta. La på meg 15 kg forrje graviditet og alt forsvant kort etter fødselen. Det er en grunn til at kroppen lagrer litt ekstra, man skal tross alt bære fram, føde og amme et barn.

Endret av ingvild1988

I uke 12 hadde jeg gått fra 63 til 64 kg (altså 1 kg). Nå i uke 23 veier jeg 68,5 (altså opp 5,5 kg) :) Blir spennende å se hvor det ender... Jeg greier ikke og trene så mye pga. bekkenløsning, men svømmer 2 ganger i uka. Spiser normalt :)

Jeg er endelig på null igjen etter å ha vært 2-3 kg i minus:) Uke 18 nå.

Tror ikke fokuset på vekt i svangerskapet nødvendigvis er usunt. Ikke så nøye hvor mye man har gått opp eller ned i første trimester kanskje, men vesentlig å passe på at man går opp sånn noenlunde de anbefalte kiloene (varierer utfra startvekten). Ikke bra for verken mor eller baby om man går opp for lite, og heller ikke bra å gå opp altfor mye. Det er mange som sliter med å gå ned igjen alle kiloene i etterkant og blir slitende med overvekt i lang tid. Man kan også få stygge strekkmerker om man legger på seg for fort - og mye verre selvsagt: helseproblemer som diabetes etc.

Men panisk må man ikke bli - sunn fornuft gjelder her som alle steder:)

Annonse

Har gått opp 3 kilo til nå. Er 23+2 i dag,men forsøker å spise übersunt,så har nok mye med det. Jeg går mye opp i vekt i slutten pga MYE vann,så jeg bekymrer meg ikke akkurat.

Er på bildet 21+5 på vei.

Gikk opp 2 kg fra uke 4 til 8 for jeg måtte spise hele tiden for å ikke være kvalm. Fra 47 til 49,2. Nå fra uke 8 til 12 har jeg gått opp 0.6 kg... Så veien nå 49,8 ( er ikke mer enn 157 høy altså )

Hvor mye er vanlig å gå opp i de forskjellige ukene ? :)

Syntes det er vanskelig å skulle holde vekta, men samtidig spise nok, så den lille får i seg det den skal ha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...