Stolt mamma og englemamma Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 hei! Var på Ultralyd på Fredag når eg var 17+3 (ifølge meg). Jordmor målte foster og sa at eg var 15+6 uker. Da eg fortalte henne at det var umulig og grunnen til det, fikk eg bare som svar at eg umuligt var så langt eg påsto. grunnene til at eg er sikker er: *første dag av siste mens: 6.sept. *mannen kom hjem 19.sept og vi hadde sex. *altså, ENESTE dagen vi hadde sex den mnd var 19.sept. hadde ikke sex igjen før eg visste eg var gravid. *hadde EL-slim 20.sept. *tok g-test når eg var litt over 5 uker som viste 3+ (så da stemte det), hadde eg vert mindre på vei, så hadde den vist 1+ eller 1-2. *var hos legen når eg var 10+3 og hørte hjertelyd. legen ble overrasket over at vi hørte det så tidligt. men ifølge UL, så var eg bare akkurat 9uker egentlig?? Var hos jordmor i uke 15+6 og ho sa at livomoren var så stor som en i uke 15. så.. utifra min mening, så kan eg ikke være 10dager mindre på vei! hadde ikke brydd meg om det ikke var for sjansen til å da kunne gå over 20dager på overtid :S hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Jeg mener du lager problem av noe som ikke er et problem.. En ul sier noe om hvor stort fosteret er og når man forventer termin, og sier mindre om når fosteret ble laget..Fostere vokser med forskjellig hastighet og derfor taes vanlig ul i en periode der fosterne er mest mulig lik i størrelse.. Ditt foster har vel da vokst litt raskere enn snittet og derfor får du termin tidligere enn du trodde.. Det er veldig vanlig at termin blir flyttet på vanlig ul, og alle leger følger UL termin uansett så det nytter lite og opponere og være vanskelig..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Mente motsatt - at fosteret ditt har vokst saktere enn snittet.... Husk at målene på ul er snitt beregninger - dvs at noen får større tall og andre får mindre tall enn snittet (som igjen gir snittet de bruker som utgangspunkt....)
Glajenta ♥ Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Det høres veldig likt som mitt forrige svangerskap. Jeg og fikk en ultralyd termin som overhodet ikke kunne være riktig, da vi også bare hadde hatt sex en gang i den perioden, men jeg nådde ikke frem. Min ul termin var en god uke senere enn min termin. Ultralydtermin var det eneste de forholdt seg til. Det var ikke aktuelt å diskutere noe annet en gang. Jeg var inne til samtale på sykehuset i uke 37, fikk da vektestimering også. Estimeringen viste i uke 37 en baby på 4 000 gram. Likevel holdt de fast på sin termin. Jeg gikk til slutt 12 dager over ul-termin og tja... 20 dager over min termin. Det førte til mye frustrasjon og engstelse for min del.Både mtp fødsel og et estimert stort barn, og pga. at det ikke er bra for babyen å være så lenge i magen. Jeg var på kontroll på sykehuset 3 ganger mellom uke 37 og fødsel pga at jeg var så engstelig, da fikk jeg se at alt var bra med babyen og ble beroliget for en liten stund igjen. Det vil sikkert variere fra sykehus til sykehus hvordan de håndterer slike tilfeller, men jeg tror de aller fleste legger mest vekt på ultralydtermin. Likevel, de aller fleste babyer kommer av seg selv når de er klare - de bryr seg ikke om termindatoer og slik ;-) Lykke til!
Apriltroll Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Jeg blir så oppgitt når folk svarer på den måten. Jeg la fram en veldig lik problemstilling for ei tid siden, og fikk samme nebbete svar. Kanskje du "Anonym" er samme person? Dersom du er av den oppfatning at man er "vanskelig" og "opponerer" når man legger fram en bekymring, så kan du vel bare la være å svare? Man kan bli veldig lei seg når man blir møtt med sånt, selv har jeg ikke orket å være særlig aktiv på denne siden etter jeg fikk det svaret. MEN altså. Jeg ble også satt tilbake, riktignok ikke så mye, men nok til at jeg ble bekymret for å gå på overtid. Jordmor syntes det var vanskelig å måle babyen fordi den lå som den lå, og til slutt sa hun bare at hun fikk "prøve å måle litt likevel". Min erfaring er at du ikke får gjort noe med UL-terminen. Har tatt det opp med både lege og jordmor, og de har skjønt problemet. Men har beroliget meg med at gravide ikke skal gå så mye som to uker på overtid lenger. Fødsel kan bli satt i gang etter en uke. Så sjansen for å gå fryktelig langt over terminen er ikke så stor som den var før. Det hjalp iallfall meg litt å høre det. Går du på overtid, syns jeg også du har et veldig godt argument når du faktisk vet datoen for når dere hadde sex. Da må du bare kreve å bli satt i gang. ønsker deg lykke til!
Con Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har litt samme problematikk. Jeg vet nøyaktig når egget ble sluppet for jeg både tok EL-tester og tempet. Jeg var på tidlig UL i uke 10+6 som stemte perfekt med mine datoer. Når jeg kom til ordinær UL på det jeg mente var 18+1 mente jordmor at jeg var 16+4. Siden jeg protesterte høylydt satt de meg opp på ny UL to uker senere. Da var fosteret fortsatt litt mindre enn jeg ville forventet, 18+5 enda jeg selv mente jeg var 20 fullgåtte. Denne gangen var jeg hos en lege, ikke jordmor. Legen sa at egentlig er fostrene mye mer lik i størrelse i uke 11-12 enn i uke 18-19, men siden reglene sier at man skal sette termin basert på ordinær UL, så måtte hun skrive det på helsekortet. Men hun sa at hun noterte at det var avvik fra den tidlige ULen og at man derfor ikke ville la meg gå så lenge over termin som hvis det hadde vært samsvar. Det er litt spesielt syns jeg at legene er inneforstått med at terminfastsettelse i uke 11-12 er mer riktig enn i uke 18, likevel tas ikke det med som noe argument i debatten rundt tidlig UL, tvertimot virker de å være så rigide til ordinær UL-termin at det kan gå på helsa løs for noen.
SuperMoM <3 Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Det er nok ikke så mye man kan gjøre med det. De tar jo sine målinger og ser hvor stort fosteret er,og beregner termin ut ifra det. Hvem som helst kan jo komme å påstå at de er kortere på vei,men likevel ikke er det. Jeg sier ikke at du gjør det,men man kan gjøre det. Derfor er vel leger/jordmødre er så fast bestemt. Jeg forstår derimot bekymringen din. Kanskje greit å ta det opp med jordmor når du skal på kontroll igjen?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har opplevd det stikk motsatte som dere. Jeg fjernet spiralen og visste dermed at i løpet av en uke etter det var jeg blitt gravid. På de fleste kontrollene etter det (lege, tidlig ul og ordinær ul) har de villet flyttet terminen min lengre frem, men når jeg har svart at da har jeg blitt gravid med spiral har de holdt på min termin, som er at jeg har blitt gravid dagen etter at spiralen ble fjernet.. På tidlig Ul i uke 11 viste riktig nok målene det samme som jeg mente, da jeg var på ordinær i uke 17 spurte jordmoren om terminen jeg hadde fått på tidlig ul, og jeg sa at den stemte men mine beregninger. da holder vi på den svarte jordmoren for tallene fra den i uke 17 visste at jeg var i uke 18. Nå har jeg tvillinger da så vet ikke om det har noe og si, men det er kanskje forskjellig fra sted til sted??
Stolt mamma og englemamma Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2012 eg skal hvertfall inn igjen om tre uker å måle på nytt.. til samme jordmor.. Men det var pga. av at eg var så lite på vei no at det ble tidlig UL. så neste blir den "ordinære". og så var det for å se om ho vokser som ho skal.. for det var en liten mulighet for at ho var liten av vekst.. det må være den eneste muligheten mener hvertfall eg
*LilleTroll + spira Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 Jeg fikk en termin senere enn jeg mente sist svangerskap, og frøkna kom til "min termin". Når det er sagt så kan det ta opp til en uke før det befruktede egget fester seg, så det kan være årsaken til at man blir målt til en senere termin enn man selv vet er tilfelle (ut ifra unnfangelse). UL termin er en antagelse, ikke en fasit :-) Min jordmor var den som hørte på meg og satte på kommentaren "mener selv termin er..." på svangerskapspapirene mine. Eneste jeg tenker på i den forstand er når permisjonen starter og når man evnt blir vurdert overtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå