zassy☆ Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Hvor lenge er det egentlig best at en baby på 5 mnd sover på dagtid? Får hele tiden høre at nattsoving henger sammen med dagsoving og at man bør justere på dagsoving hvis det er problemer med nattsoving osv. Nå sover egentlig snuppa mi greit på natta når hun først har sovnet er bare leggefasen som er litt slit. En typisk dag for oss er slik: Står opp 09.30, Sover igjen 11.30, sover bare en halvtime (vi kan jobbe for å få henne til å sove lenger f.eks 1 time eller 1 og en halv men da må jeg som regel holde henne i fanget + at hun egentlig virker ganske uthvilt etter halvtimen sin) Sover igjen ca kl 15, sover da også bare en halvtime men jeg bysser henne ofte i søvn igjen slik at det blir en time. Så legger hun seg for kvelden 19 eller 20, alt etter når siste lur ble avsluttet, (som regel 16 eller 17). Våkner igjen etter en halv time og bruker alt fra noen minutter til en time til å få henne til å sove igjen. Våkner 2 eller 3 for mat, og 6 eller 7, står så opp igjen 9-10 osv. Mellom disse legger hun seg kjempefint og sover igjen så natta er veldig grei. Lurer på om det er "greit" at hun bare tar halvtimesdupper eller om jeg skal fortsette å jobbe for at de blir lengre? Hun sover jo sånn sett bare to halvtimer om dagen, men tiden i senga på mårningen mellom 7 og 10 kan kanskje også regnes som en dupp? Takk hvis noen orket å lese gjennom alt dette. Er så usikker på om hun bare kan sove halvtimene sine, hun er veldig fornøyd når hun våkner, men noen ganger ser jeg at hun er mer trøtt. Når hun sover mer enn en time så skriker hun alltid når hun våkner, trodde babyer pleide å være ekstra glade og smilende når de våknet, men ikke denne snuppa! Hun virker sint/trøtt til vi får roet henne/gitt mat, da er det greit igjen, kanskje bare morgengretten? Hvordan har dere andre det med babyer i samme alder? Synes hele tiden jeg hører at "alle" har babyer som sover flere timer i strekk på dagtid. Er det noen som har hatt "halvtimesbabyer" der det bare plutselig har forandret seg av seg selv eller måtte du jobbe for å endre det? Ble langt som vanlig dette! takker for innspill
chrisa78 Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 hei jenta mi blir 5mnd nå 24 januar og hun har de siste 3 mnd hatt fire dupper på dagen og de varierer fra 20min til 1t...sover hun nærmere 2t er det et mirakel men hun gråter aldri,smiler og ler og spiser godt så hun virker veldig fornøyd hun legges ca kl 2100 og sovner greit og spiser igjen ca 0630,sovner igjen til 0900 hun har en læsning i nakken så vi skal til kiropraktor nå på fredag,kanskje det hjelper på dagsoving?
PetitAnge Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Sånn har vi det også! Sover lenge på morgenen, noen ganger til 10.30..!:-O Så jeg har også tenkt at dette jo er en dagdupp, hun er jo våken i 8-9 tiden for å få pupp og så sovner hun igjen - å ligge inntil mamman er sovemedisin <3 Ila dagen tar hun oftest bare to dupper på en halvtime hver +-, evt 3 korte(re). Hvis vi er hjemme og det er stille rundt henne sover hun noen ganger en time. Før var det motsatt; da sov hun best når vi var ute og trillet - nå må hun ha det rolig. Er det noe som skjer rundt henne vil hun jo få det med seg! Hun legger seg for natta mellom 19.30-20.30. Har en ganske "fleksibel" rutine på når og hvor lenge hun sover - hun får alltid sove når hun trenger det, så sånn sett styrer hun det litt selv. Hun har alltid vært mye våken på dagen, helt fra hun var bare noen uker gammel! Og har hele tiden sovet godt på natta, og er blid og pigg på dagen - så da tenker jeg det er greit med disse halvtimesduppene Lille engel er nå 7 mnd forresten.
Prompeloff Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Prinsessa vår rotet bort sovehjertet en gang rundt 2mnd alder, og det har dessverre ikke dukket opp siden. Hun sover stort sett bare 30min dupper. Også i vogna, men der kan hun slå til og sove bortimot en time. Det blir 3*30min, da hun ikke holder ut stort mer enn 2-2,5 timer før hun er utslitt og må ha seg en powernap. Enkelte ganger står vi opp i gryotta, og da må hun som oftest ha en fjerde 30min dupp. Snuppa legges for kvelden mellom 18.30 og 19.30 og vi står opp mellom 05.00 og 07.00. Hun er 6mnd, men spiser fortsatt minst 2 måltider i løpet av natta. Det er vanskelig å si hva som er best, for alle barn er forskjellig. Noen har et godt sovehjerte, mens andre trenger mindre søvn. Jeg sluttet ihvertfall å stresse med soving på dagen. Prinsessa virket fornøyd etter 30 min, så da var det bare å ta henne opp. At mamma'n gjerne skulle sovet litt på dagtid, det er en annen side av saken
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Min snuppe er min nr tre, og alle sammen har hatt en periode fra ca 4-5 mnd hvor de sover korte dupper på dagen. Det skjer jo endel i utviklingen denne tiden og virker som de siver lett, altså våkner fort av forstyrrelser. Ellers kunne innlegget vært min lille Hos mine to første har dette rettet seg etter en mnd eller to, og da har de begynt å sove to-tre timer på formiddagen og 1-2 på ettermiddagen. Og da også bedre på natta Jeg håper iallfall dette gjelder for snuppa pgså, for nå er nettene harde;)
Harfåttprinsen:) Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Håper det men halvtimersbabyen vår endrer seg her også... Men jeg synes det er godt at han kan sove inne,tidligere måtte jeg trille for og få han til og sove på dagen... Håpe også han kan sove bedre på natten her... Og håper det bare er en periode... Slitsomt i lengden og ikke få noen timer på natten Konstant vekking er slitsomt... Bedre å få sove 3-4 t sammenhengende enn å våkne vær time... Men alt ordner seg som regel... Men slitsomt i perioder...
abella Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Da gutten min var på den alderen sov han 12-12,5 timer om natta og 3 dupper á 30 min på dagtid. Han var blid og fornøyd og fikk tydeligvis nok søvn. Da vi gikk over til 2 dupper begynte han å sove minimum 1 time på hver dupp.
zassy☆ Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2012 Oi så mange svar, overrasket over at noen orket å lese alt jeg, hehe! Trebarnsmamma i august: Trøster meg veldig med svaret ditt! Du har jo masse erfaring og når du sier det har skjedd med alle dine så krysser jeg fingrene for at det går over her også og at det er en fase, sikkert mye som skjer med dem nå ja. Må bare si at 2-3 timers sammenhengende dagsoving høres ut som en drøm! Er bare så lei av å styre sånn med sovingen og prøve å få henne til å sove lenger når hun egentlig ikke vil det!? men så kan hun bli trøtt og jeg ser at hun burde sovet lenger også..men de gangene jeg virkelig "jobber" og får henne til å sove lenge, kanskje opp til 2 timer dagdupp fordi jeg holder henne i fanget osv så blir hun ikke i noe bedre humør eller er lettere å legge eller noe annet uansett. Men tenker litt på om jeg burde stå opp tidligere å se om dagduppene forlenger seg litt da..men så vet jeg ikke om det har noe å si å hun får jo sovet mye på mårningen. PetitAnge har du hatt det slik med henne hele tiden? Har du prøvd å få henne til å sove lenger på duppene eller synes du det er greit? Er jo godt å få sove lenge på mårningen, har kunnet ligge til 11 i blant vi også men så lenge får jeg meg ikke til å ligge lenger, hehe. Her kunne hun sove en time før hvis vi gikk tur i vogn, men nå våkner hun etter 35 minutter uansett på tur i vogn, i bil, eller hjemme i vugga. Auro84 ja at mamman kunne tenkt seg litt lengre tid er en annen sak, hehe, får jo aldri gjort noenting her eller hvilt seg litt, men sånn er det vel å ha småbarn Får kanskje bare la henne styre selv og godta at hun bare sover kortere dupper. Hører jo at vi er flere iallefall. Så hun er ikke unik på den måten!
Studine mevik Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Førstemann var omtrent sånn. Fra han var ca 3mnd og til han var rundt 8mnd sov han kun en halv time av gangen på dagen. Døgnrytmen hans var følgende: Stod opp ca 09.00, i løpet av dagen var det en halvtimes hvil mellom hvert måltid. leggetid på kvelden var 18.30. Spiste en gang på natta og sovnet med en gang igjen. Nattmåltidet forsvant før han var 8mnd. Når han var rundt 8mnd begynte han å være våken mellom 1. og 2. måltidet og sov da som regel en 1times tid. Husker ikke hvor gammel han var da han var nede i bare 1dupp på dagen, men det var en god stund før han var 1år og da kunne han sove opptil 3timer på dagen. Da stod han som regel opp rundt 08.00
PetitAnge Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Har vært sånn fra ca 2mnd alder, ja (såvidt jeg husker). Har prøvd å få henne til å sove lenger, men det har sjelden funket. Unntakene er bilkjøring, da sover hun lett 1 1/2 time og som nevnt i vogna si inne i gangen hjemme med rolige omgivelser. På trilletur våkner hun konsekvent etter 20-30 min! Men så lenge hun ser ut til å få nok søvn (blir jo fort 14 t + på natta!) så synes jeg det er greit
zassy☆ Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2012 ok takk for svar I dag sto vi opp tidligere for å se om det hjalp, men hun har bare hatt 3 lurer på en halvtime hver i dag..det er jo ganske lite søvn på dagtid da, til sammen en og en halv time. Og i dag er hun veeldig sutrete :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå