Gå til innhold

Vet du hva ascendanten din er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke helt overbevist om astrologi, men det er jo litt artig at det var verdens første vitenskap igrunn.

Jeg har stjernetegn og ascendant i samme tegn. Det har samboeren min også.

Skrevet

Fødselstegnet er det tegnet Solen befant seg i, i fødselsøyeblikket.

Ascend kommer av latin, ascendere, og betyr oppadgående, oppstigende, etc.. I astrologien er ascendanten første halvdel av den horisontale aksen i vårt horoskop, og hvor andre halvdel av aksen heter descendanten, og betyr nedgående.

Vi forestiller oss da at den vannrette aksen er horisonten, hvor acendanten er venstre side og descendanten er høyre side, når vi ser ned på arket. Tegnet som ascendanten berører, er da ascendanttegnet, også kalt det oppgående tegnet, mens tegnet som descendanten berører da naturligvis representerer det nedgående tegnet.

Fagmessig forklaring:

Ascendant-punktet er skjæringspunktet mellom den østlige horisonten og ekliptikken, den graden i Zodiaken (Dyrekretsen), som stiger opp over den østlige horisonten i ødselsøyeblikket.

Det er gjerne der vi velger å avsette hushjørnet som representerer 1.hus.

Ascendantpunktet må ikke forveksles med horoskopets østpunkt, selv om diss gjerne ligger tett på hverandre. Horoskopet er orientert mot sør, motsatt av landkort som orienteres mot nord, derfor får vi øst til venstre.

Du kan selv beregne ascendantpunktet, eller la et dataprogram gjøre det. å regne det ut selv, vil jeg ikke forklare, da det likevel krever en stjernetabell og koordinater for fødested.

Du kan derimot gå inn på www.astro.com, følge beskrivelsene og da får du opplyst både hva ditt ascendanttegn er og hva det betyr. Betydningen varierer for tegn til tegn.

Mitt soltegn og ascedant er begge vekt.

Min datters soltegn er vær og ascedanten er stenbukken

Skrevet

Jeg er vekt og har ascendant i vekt.. klarer ikke å bestemme meg for noe.

Skrevet

Jeg tror ikke på astrologi, men vet hva ascendanten min er. Synes det er noe interessant med astrologi, selv om jeg er overbevist om at det er rent vrøvl. Litt som at jeg jeg synes norrøn mytologi er interessant, selv om jeg ikke tror på Tor og Odin.

Har forresten ascendanten i jomfruen (solen i løven)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...