Gå til innhold

svangerskapsdepresjon...

Anbefalte innlegg

..har jeg fått diagnostisert. Noen andre som vet noe om dette eller har vært gjennom det?

Er veldig deprimert om dagene, og sliter med å glede meg over noe som helst(Merker selvfølgelig det ekstra hoppet hjertet gjør hver gang jeg tenker på smurfen i magen).. Men alt er slitsomt, ble faktisk satt på medisiner i går for å komme meg gjennom dette uvante terrenget.. Noen som vet om risikoen for at fødselsdepresjon følger dette? Er så redd for å ikke kunne glede meg over nyyydelige babyn som skal ut :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143899125-svangerskapsdepresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann :) Eg vil du skal vite at det er mange kvinner som strevar med dette problemet og at du ikkje treng å bli ei "dårlig mor" sjølv om du er deprimert ( mange kan vere redde for å bli stempla som det).

Det er fullt mulig for deg å kome deg opp igjen og såleis bedre livskvaliteten (både din og babyens) dersom du får den nødvendige støtta og hjelpa framover. Eg tenker at dette tema er veldig viktig at du tar opp med jordmor eller lege. Det er viktig at du får regelmessig oppfølging og får gode samtaler om det som er trist. Det er viktig at du får hjelp til å ta tak i dei daglegdagse problema som du strevar med. Du må få hjelp til å sortere ut kva du skal bruke energien din på i kvardagen, kanskje stiller du for høge krav til deg sjølv (?) og blir enda meir oppgitt over alt du ikkje får gjort.

Dersom du i tillegg strevar med praktiske ting som økonomi, bolig osv er det også viktig at du får informasjon om kva rettigheiter du har. Kanskje treng du å bli henvist til psykolog for å få bearbeide tidlegare traumer?

Eg syns at du har eit godt utgangspunkt når du føler det lille ekstra for smurfen i magen. Og det at du erkjenner problema dine er alfa omega for at du skal greie å klatre opp igjen! Men oppsøk profesjonell hjelp for veiledning og rådgivning, det kjennest bra og kunne ha nokon med på laget. Gjerne din samboer også viss forholdet er bra, han kan vere ein viktig ressurs no, men også når barnet er født. Bruk gjerne fastlege, helsesøster, jordmor som samtale partner. Eller kanskje fins det eit ambulant team i nærheita som kan kome heim til deg? (lavterskeltilbud)

Lykke til! ønsker deg god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...