VenterPåNr.2 Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Om spekePØLSE, hvor farlig er det egentlig? Hva er det som kan skje? Jeg spiste spekemat, rØke laks og slikt med fØrstemann.. det finnes ikke noe galt med han men, så tenker jeg på, hvis det hadde skjedd noe, det er ingen som kan si det at det er kun fordi jeg spiste spekepØlse i uke 13.......
OptimistHoppa Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Er det verdt risikoen? Det er så mye annet du kan spise? Sjansen for at noe skjer er veldig liten, men allikevel såpass stor og potensielt alvorlig at Norges offisielle råd er å la være... Ville du tilgitt deg selv om noe skjedde og det var en sjanse for at det var pga. mat du hadde hatt i deg bevisst? Sånn tenker jeg i hvert fall, men heldigvis er disse valgene opp til hver enkelt:) Jeg har en mann som passer på at jeg er flink til ikke spise de tingene jeg ikke skal, han har lest mer om dette en meg - hele!
VenterPåNr.2 Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2012 0,5 % sjanse for at gravide i Norge får i seg denne bakterien.. det synes ikke jeg er mye.. Det finnes mer farlige ting man kan dytte i kroppen, tenker jeg.. men har så langt holdt meg unna all slags speket mat..
OptimistHoppa Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Ja, det er veldig liten sjanse, men den er der. Og får man i seg bakterien kan det være alvorlige konsekvenser for barnet man bærer på. Jeg har helt ærlig aldri skjønt all fokuset på hva man IKKE spise under svangerskapet. Det er jo for en så kort periode av livet og man kan fortsatt spise 99% av all mat:) Må bare varmebehandle noe av den. But then again - that's me;)
Glajenta ♥ Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Jeg tenker at jeg personlig er ikke interessert i å ta risikoen. Risikoen er minimal, men h-v-i-s noe skulle skje hadde jeg aldri kunne tilgi meg selv. Hvis det skulle være noe galt med barnet så er det kanskje vanskelig å si at det var fordi du spiste spekepølse - I don't know - men du må alltid leve med den usikkerheten... Jeg elsker spekepølse, spekeskinke og alle slags fy-fy oster - og det blir ikke det samme når det er varmebehandlet ;-) Men, det er ikke så lenge til juli ;-)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Jeg var super streng mot meg selv i første svangerskapet, og spiste ikke spekemat i det hele tatt. Denne gangen må jeg innrømme at jeg spiser salami... og det har smakt fantastisk godt hele veien:) (og nå er det bare 4 uker igjen, og for første gang har jeg ikke lyst på... kanskje det er underbevistheten?) PS: I stort sett alle andre land er spekemat helt "lovlig" når man er gravid. Min danske svigerinne lo godt da hun hørte at gravide i Norge ikke ble anbefalt det. Så varierer jo tydeligvis veldig fra land til land.
OptimistHoppa Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Danmark - landet hvor trailersjåfører inntil nylig kunne drikke øl i lunsjen;)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Danmark - landet hvor trailersjåfører inntil nylig kunne drikke øl i lunsjen;) Haha, du sier noe der:) Men allikevel viser det også forskjellene to på land som egentlig er ganske like på mange ting....
12Januarspire Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 Har hatt såååååå lyst på speke mat de siste ukene nå, holder på å gå på veggen. Men vet jeg ikke skal ha så jeg holder meg unna. Vi har bestemt oss for å ha spekemat og melon som mat på 17 Mai. Nurket kommer rundt 18 April
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 7. januar 2012 #10 Skrevet 7. januar 2012 Jeg spiser røkelaks av og til, men kun når pakken AKKURAT er åpnet. Spekemat holder jeg meg unna. Glemte meg en gang og spiste fårepølse på en skive... Ble ikke hysterisk av det, men holder meg unna da jeg tenker som så at den "lille" risken det er å ta, er jeg ikke villig til å gamble med.
VenterPåNr.2 Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2012 Jeg holdt meg unna! vi hadde besøk i gårkveld, så serverte jeg spekemat med rømme og flatbrød.. hadde sååå lyst på, derfor jeg startet denne tråden så også at for noen år siden så kunne gravide godt spise spekemat, i følge jordmor og lege.. men de finner jo ut at "alt" er farlig nå.. Tror jeg skal holde meg unna, i hvertfall prøve! Ha en fortsatt trivelig helg
Liten skatt i mage <3 Skrevet 7. januar 2012 #12 Skrevet 7. januar 2012 Risokoen for å få i seg store skadelige mengder listeria ligger rundt 0,5 % Dvs det er mengden bakterie som avgjøre om hvor farlig det er for gravide. Vi får alle daglig i oss disse bakteriene daglig og imunforsvaret klarer å tar knekkken på den. Som gravid så svekkes imunforsvaret noe, så derfor er vi litt mer utsatt for spesielt denne type infeksjon. Som gravid så er det heller ikke mange medisiner vi kan ta, så om vi får denne infeksjonen så kan vi ikke få medisin, og kan i værste fall miste eller få et skadet foster. Men igjen, det er mengden listeriabakterien som avgjørende, og for at det begynner å bli "farlig" må da maten være meget gammel/dårlig behandlet og du må ha spiste masse og over flere dager, sånn at imunforsvaret ditt ikke klarer å kjempe mot dem noe mer. Jeg spiser norsk salami stort sett hver dag til frokost, og fersk norsk fenalår kosa jeg med på lillejulaften med god samvittighet. Er veldig nøye med holdbarhetsdato og at produktet er norsk, kjøpt inn selv og er nyåpnet. Unngå slik mat ute eller mat som er importert fra utlandet. Blåmuggost er "gammel mugglet" mat og kan derfor ha mer konsentret listeria i seg enn andre oster så spiser ikke den. Så de som har smakt ei lita spekemat eller ost løpet av svangerskapet har ingen grunn til å bekymre seg :-) Dette er fakta fra nett, det er bare å søke selv, samt fått dette bekreftet fra flere leger jeg har snakket. Så bruk sunn fornuft jenter og alt med måte! Husk heller å vaske hender, frukt og grønnsaker godt, mer skadelige stoffer/bakterie der for lille nurke, spør du meg! Hilsen ei som snart er mor til 3!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 JM min sier at jeg han spise spekemat dersom jeg fyser den først? Sånn 2 dager i fryseren liksom... Og Gildesalamien er forresten kokt, så den kan vi spise! Hipp hurra!
VenterPåNr.2 Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2012 Har du prøvd å fryse det? hvordan blir smak/konsistens etterpå? Bra, for salami har jeg spist, lykkelig uviten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå