Marit 27 Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har hørt at man ikke skal løfte tungt når man er gravid, men hva menes med tungt? er det sånn at jeg ikke skal bære en full skittentøyskurv fra andre etasje on ned i kjelleren, eller går det bra? Jeg kjenner jo selvfølgelig at det strekken litt og er jo ikke videre behagelig å løfte noe som helt, men tror mannen kan bli litt lei hvis jeg skal mase på han om allt:) Vil jo bare at mini skal ha det fin inni der:)
Mamma til to guttegull Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Jeg vet ikke svaret her, men jeg løfter ganske tungt. Har en gutt på 1,5 år og han veier vel ca 15 kg med klær på. I tillegg har jeg en syk mann, så jeg bærer handleposer ol. Noen ganger kjenner jeg at det blir litt mye bæring, men det varierer fra dag til dag. Siden jeg ikke er noen ekspert, så kan jeg jo ikke gi deg noe fasitsvar, men jeg tenker at så lenge det føles ok, og du er vant til å løfte mye fra før, så vil ikke en skittentøyskurv være for tung. Evt så kan du vel sortere skittentøyet og putte det i en bærepose, før du går ned i kjelleren? Lykke til
OptimistHoppa Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Jeg vet heller ikke "fasitsvaret" her, men definerer selv tunge løft som møbelløfting, tunge esker, tung bagasje etc. Altså ting jeg ville syntes var skikkelig tungt før jeg ble gravid også og foretrukket at mannen hadde tatt for meg fordi han er en gentleman;) Løfter ellers vanlig tror jeg. Hvis man ikke har har noen komplikasjoner med svangerskapet så tror jeg det er helt greit. Er jeg usikker så lar jeg mannen ta det:)
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har heller ingen fasit svar her, men tyngste jeg løfter er sønnen min på 19kg.. Prøver å løfte ham på en mest mulig "rett" og skånsom måte.
Marit 27 Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2012 Snakka litt med mannen i huset og han syntes det var helt greit at jeg ikke løftet så lenge jeg følte det ubehagelig så da er vel egentlig problemet løst. alt går så lenge det ikke kjennes ubehagelig:) takk for gode råd!!
mamma til s@lma Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Hei ! Jeg mener det viktigste er å unngå tunge løft i den første trimester, eller gjennom hele svangerskapet hvis man har tendens til å blø . Det er mange forskjellige meninger om det, jeg synes vi skal gjøre det som føles riktig for hver enkel. Så jeg fikk til et godt samarbeid med kollegaer slik at jeg kunne unngå tunge løft, hjemmet er det mannen som tar tunge løft og overtok faktisk klesvask for meg , og så kjøpte vi handletralle på hjul som jeg bruker hvis jeg må handle litt mer på egen hånd. Det siste ble faktisk en fin investering, til og med mannen min bruker den når han skal handle, vi må oppover bakken på veien fra butikken, og han gidder ofte ikke å ta bil bare for å kjøke 200 meter. Datteren min på 4 år og 20 kg løfter jeg ikke. Vi får ting på denne måte at jeg enten bøyer meg ned til hennes høyde hvis hun skal få klem eller noe, og så har vi flere plast klosser eller hva det heter , som hun kan klatre opp på hvis hun skal ha noe fra litt høyde eller liknende. Jeg er 16+4 i dag, føler meg mye tryggere i det jeg kan gjøre både på jobben og hjemmet, men passer fortsatt på. Hvis du skal være engstelig eller uvel , så synes jeg du skal gjøre det som får deg til å slappe av eller føle deg tryggere. Det er ikke viktig hva andre mener i dette her, gjør det du synes er riktig for deg. Er du engstelig, så er det vel best å være på den sikre siden og unngå ting som man kan unngå, så lenge det lar seg gjøre. Lykke til !
Leirha Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har også lurt på dette. Pga at vi har holdt på med flytting, nåde i dette svangerskapet og i forrige. Det jeg leste meg fram til var at gravide ikke skal ha noen problemer med å løfte tungt, så lenge de har en normal graviditet. Det som kan være til hinder for tunge løft er svak livmorhals, tidligere for tidlig fødsler og flerlinger. Skal det løftes tungt er det viktig med riktig løfteteknikk. Min sønn på 3 år er 16 kg, og det regner jeg ikke som tungt i det heletatt, men jeg er veldig bevist på hvordan jeg løfter ham. Ellers har jeg vært med å flyttet, både denne gangen og sist gang, og da var det max 30 kg jeg bar om gangen. Det finnes jo kvinner som jobber i yrker med tunge løft, jeg merker det selv når jeg jobber som sykepleier, mye tunge løft og ikke alltid enkelt å få hjelp.
gurobi Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Hei! Jeg har hatt noen blødninger, og er nå sykemeldt for å slippe tunge løft. Er sikkert litt mer forsiktig enn jeg må, men unngår løft hvis jeg må "ta i" litt... Men før blødningene sa legen at det ikke skulle være noe problem, så lenge man ikke fikk ubehag eller merket at man presset kroppen for mye
mamma_til_gutt Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Poenget er at du ikke skal løfte tungt i forhold til det kroppen din er vant til. Er du flyttemann (dame gjerne) kan du fortsette med det. Har du et barn fra før er det ingen belastning å fortsette å bære. Regner med du bærer skittentøyet hele tiden, så det er normalt. Men ikke gå fra å ligge på sofaen til å flytte et hus liksom - alt med måte Om du får noen problemer, som blødninger, bekkenløsning e.l. blir det naturligvis helt anderledes igjen.
zoia/Adam/Theodor/Frida <3 Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Jeg fikk beskjed om å ikke løfte over to kilo i første tri. Jeg har mistet 5 ggr da :/ I andre og tredje tri løfta jeg sønnen min på 16 kg... :-)
Aprilnuske Skrevet 10. januar 2012 #11 Skrevet 10. januar 2012 Jeg løfter min datter på 18 kg hvis jeg må, men prøver heller å bøye meg ned til henne for å trøste ol. Merker at magen strammer seg veldig og at det er ubehagelig om jeg løfter henne eller bærer andre tunge ting. Har ingen fasit svar da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå