Stoltest Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 vet det er alt for tidlig å innføre natterutiner og den slags, men nå er plutselig tendensen at når hun blir lagt for natta (ca. ved midnatt etter at hun har fått pupp og flaske (har ikke nok melk, får derfor begge deler ved hvert måltid) styrer hun som bare det i opptil flere timer. Når hun var helt fersk sov hun til rundt kl. 4 før hun skulle ha mat, mens nå er hun VåKEN til rundt kl. 2 før jeg ofte resignerer å gir henne mat, da bare et par timer etter hennes forrige måltid. Noen som har tips om hvordan vi skan snu dette mønsteret?
Vilruge Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Hei! Har nok ingen gode tips- min styra på og hadde sin lengste våkentid fra ca 22-01.30 leeenge (føltes det som da i hvert fall). På sykehuset fikk vi tips om å skru ned lys, snakke med lave stemmer, ha på tv el med lavt volum (ev også med strømsparing så bildet ikke blir så lyst), ikke leke med babyen (kun gi mat, bytte bleie om nødvendig) ol om natta. Dette for å gjøre det så kjedelig som mulig å være oppe da. Ved 3 måneder begynte min å legge seg tidligere, men det hender enda at hun plutselig vil være våken en time eller to om natta (er nå 5 mnd)
julibaby10 Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Vet ikke hvordan rutiner du har på mating i løpet av dagen, men har lest mange steder at noen må "spise seg opp" før de tar kvelden. Her var det ihvertfall sånn. Hyppige ammetider på kvelden, ble gode netter:-) Utenom det, ville jeg ikke ha gått ut av soverommet med barnet. Har alltid hatt bleier og diverse på rommet, så alt kan gjøres med dempet belysning (gjerne mobillyset for min del).
C.L.H85 Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Min baby skjønte ikke ordentlig hva forskjellen på natt og dag før 3-4 mnd. Pleide å ta natta kl 12 for så å våkne hver andre time for mat Ble ganske desperat etterhvert. Hs sa jeg ikke skulle stresse med rutiner før rundt 3-4 mnd, da de da begynner å utskille et hormon som gjør at de vet når det er natt/dag. Det jeg fikk beskjed om var å ha klare "grenser" på natt og dag. Ligge i stua på dagtid, i vogn, kurv eller i et fang Ha en del normal støy rundt barnet. Når det er kvelden skal de ligge i senga, mørkt rom, lave stemmer, bleieskift i senga. Ikke ta baby ut i stuen å ta på lys, ingen stimuli. Ha fast leggerutine med feks; bad, smøring og nattakos. Ikke forvent noen endring med en gang, baby er bare 6 uker... så det er ikke unormalt med litt "nattevåk" Gi det noen uker Kanskje baby forstår det fortere enn min He he Du har sikkert hørt det en trillion ganger... Men prøv å få deg litt søvn på dagen når baby sover Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå