Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Hei alle sammen trenger litt råd om fedrekvoten. Da mitt vikariat ble avsluttet midt i permisjonen vil jeg være arbeidssøkende ved permisjonsslutt. Vi lurer på om det greieste ville være å utsette fedrekvoten i 4 mnd og dermed også utsette barnehagestart for vår lille. I denne perioden vil jeg være arbeidssøker og dersom noe skulle dukke opp før fars del av permisjonen vil vi ha mulighet til å organisere barnepass. Det jeg nå er bekymret for er om det er noe spesielt vi må tenke på iforhold til utsettelse av permisjonen. Har lest endel om at en del opplever ulike problemer med utsettelse o.l Hvordan har dere tenkt å avvikle fedrekvoten? Noen som ser noen åpenbare fallgruver her? Er ikke så enkelt synes jeg når man ikke har noen klar formening om hvordan situasjonen er om noen mnd.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Dere må søke om utsettelse FØR fellesperioden (dvs din permisjon i dette tilfellet) er ferdig, ellers mister dere hele/deler av fedrekvoten. Fars arbeidsgiver må også signere på skjemaet om utsettelse. Vi utsetter fedrekvoten 7 uker mens jeg avvikler ferie. Viktig å få med seg at fedrekvoten ikke kan utsettes fordi jeg har ferie, må begrunnes i at far arbeider 100% i tiden utsettelsen gjelder. (Finnes flere gyldige grunner også.) Slik strekker vi permisjonen til barnehagestart i august når gutten er ett år. Endret 6. januar 2012 av Anastasia med tuttegutt
Matrosen og Meg:) Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 jeg har ikke svar, men vil gjerne slenge på 1 spørsmål. Jeg studerer fulltid og har en deltidsjobb ved siden av. Jeg vil være ferdig med permisjonen min i midten av mars. Jeg får fødselspenger fra lånekassen og vil motta dem til mai. Samboer kan ikke motta foreldrepenger fra nav så lenge jeg mottar penger fra lånekassen, så vi skal søke om utsettelse til juni. Dette lønner seg for oss, siden jeg bare har deltidsjobb. Men siden jeg synes gutten bør begynne i barnehagen i august, da han er 1 år. så vil det passe bedre for oss å dele opp permisjonen til far. slik at han tar tre uker ferie i sommer og 6 uker permisjon. og tar resterende 6 uker permisjon neste sommer. altså sommer i 2013. Er dette mulig? hvis noen har peiling?
☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀ Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Ja, det er lov. Permisjonen må tas ut innen barnet er 3 år. Men som noen skrev over, må det søkes om tidlig, og arbeidsgiver til far må også være enig i dette.
Matrosen og Meg:) Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 ahh, det er jo supert!! ihvertfall for oss her:) Vi fikk et ærlig og merkelig svar når jeg var i kontakt med nav i forbindelse med søknaden min. spurte når jeg brude søke om pappapermisjonen, og da fikk jeg til svar at jeg gjerne kunne vente til over jul, hvis ikke var det fort gjort at papirene ble borte, og glemt bort siden det ble søkt så lenge før. jaja, tenkte jeg. så da skal papirene leveres over uka:) takk for svar:)
lillenims Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Som sagt, søk FøR siste dag av fellesperioden er over (helst mye før...), og da må fedrekvoten tas ut før barnet fyller 3 år (eller før neste barn blir født, viktig å være obs på det). Det går an å justere på uttaket undervegs, feks. nå søke om noen uker i sommer og noen neste sommer, og så ta noen uker til vinteren i stedet for eksempel. Bare å sende ny søknad. (NAV kan bli forvirra, så pass på å ha kopi av søknadene dine...) Fedrekvoten kan også tas som fleksibelt uttak, feks. 20% permisjon hver uke i 30 uker i stedet for full permisjon i 6 uker. Da kan det tas som 1.5 timer kortere arbeidstid pr dag og brukes til å hente tidligere i barnehagen. For eksempel Merk at arbeidsgiver kan si nei til fleksibelt uttak dersom det passer veldig dårlig for bedriften.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Fallgruven her er vel egentlig at NAV kan be om bekreftelse på at du har barnepass klart - både i forhold til evt jobb og i forhold til møter hos NAV etc. og husk at du må være aktiv jobbsøker - altså du må kunne dokumentere at du faktisk søker jobber.
M og lille J Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Hei. Jeg er i samme situasjon som deg, ble ferdig med mitt vikariat for en månde siden. Vil bare tipse deg om å be om å få det du spør NAV om skriftlig. Vår erfaring er at flere av de som jobber der absolutt ikke har satt seg inn i reglene, så hos oss holdt det på å ende opp med at far mistet pappapermisjonen. Når jeg skulle søke før jeg gikk ut i permisjon fikk vi beskjed om at far kun trengte å søke 1 mnd før han ville ut i permisjon. Dermed var det lettere å ta en ny jobb litt på sparket. Da NAV plutselig hadde gjort noe tull med ferien min måtte jeg ringe de for å si fra. Hun jeg snakket med minnet meg da på at far måtte søke innen permisjonen går ut om ca 1 mnd, hvis ikke ville han miste hele permisjonen. Det var visst helt feil det vi hadde hørt tidligere. Men vi fikk da beskjed om at om vi utsetter, og jeg plutselig får en jobb skal det være lett for far å få starte permisjonen tidligere. Jeg spurte også om jeg har krav på dagpenger når far går ut i permisjon om jeg ikke har fått jobb til da, selv om jeg da har gått noen månder ulønnet. Dette sa hun jeg hadde krav på, men jeg kjenner at jeg skal ringe en gang til å få dette tilsendt skriftlig. Har jo ikke råd til plutselig å stå uten penger.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 Hei HI her, tusen takk for svar. Det som ser ut til å være problem for oss er at far i huset har 70 % stilling, de resterende prosentene har alltid vært dekt opp av ekstravakter slik at han har jobbet 100%. Forstår det slik at NAV ikke bryr seg om arbeidsforholdet er av vikariat/deltid/heltid men kravet er 100 % aktivitet. Her for oss er dette ett mulig problem. Tror ikke arbeidsgiver kan love 100 % arbeidmengde på forhånd. Hvilket annet grunnlag kan man ha for utsettelse ? Vet arbeidsgiver har flere som skal ha permisjon samtidig og for de hadde det vært gunstig med en utsettelse. Noen som vet hvilke grunnlag som er gyldige? Bah, ja tror vi må undersøke litt nærmere. Dokumentasjon fra vår side om barnepass og min rolle som aktiv arbeidssøker skal være greit. Må vel sørge for å få alle sider av denne løsningen dokumentert og sjekka ut !! Og skal ihvertfall gjøre som nevnt ovenfor, sende søknaden i god tid før min perm er over. Ja har litt samme erfaringer som deg M og lille J ved ulike svar på samme spørsmål så det greieste er å være aktiv selv og sørge for at alle fallgruver er sikret. Hadde vært grusomt kjedelig å mista fars del av permisjonen.
lillenims Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 Send BREV til NAV med spørsmål, så får du skriftlig svar tilbake. Du kan gjerne ringe først for å avklare, finne ut hva du lurer på osv, men send alltid et brev og spør om det samme når det er såpass viktig. På nav.no kan du også finne forskrifter og slikt, og de har forklaringer/tolkninger (som brukes internt i NAV). Om du orker er det lurt å lese disse, siden de ofte gir veldig god forklaring på akkurat hvordan regelverket tolkes. Språket er dog ikke det letteste alltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå