El1 Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Etter barnehagestart har vi en sønn som ikke vil legge seg før 21.30. Han er fremdeles våken nå... Det nytter ikke legge han som før, kl 19.30. Det blir bare gråt og styr. Han har akkurat blitt ett år og sover vanligvis fra 11.30 til 13 i barnehagen og kun denne ene gangen i løpet av dagen. Alle venninnene mine har barn som sovner mellom 18 og 19 etter en dag i barnehagen, så jeg synes det er så rart at han ikke blir sliten. Det er så kjedelig å ikke ha noe alenetid, jeg venter bare på at sønnen skal sovne nå sånn at jeg kan legge meg. Noen råd?
El1 Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #2 Skrevet 5. januar 2012 Etter barnehagestart har vi en sønn som ikke vil legge seg før 21.30. Han er fremdeles våken nå... Det nytter ikke legge han som før, kl 19.30. Det blir bare gråt og styr. Han har akkurat blitt ett år og sover vanligvis fra 11.30 til 13 i barnehagen og kun denne ene gangen i løpet av dagen. Alle venninnene mine har barn som sovner mellom 18 og 19 etter en dag i barnehagen, så jeg synes det er så rart at han ikke blir sliten. Det er så kjedelig å ikke ha noe alenetid, jeg venter bare på at sønnen skal sovne nå sånn at jeg kan legge meg. Noen råd? Dette har forresten vart i litt over en måned nå...
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Når står han opp da? Lurer på hva som skjer her i gården når lillen begynner i bhg om en måned. Akkurat nå prøver vi å gå over til 1 dupp på dagtid, og leggetid rundt kl 19. Han sovner lett mellom 18 og 19 en gang, men så våkner han etter en time og da vill han være oppe til 21.30 eller når vi legger oss (sammen). henger igjen siden julehelgen. Han kommer til å begynne i barnehagen kl 7 om morgenen, så må stå opp senest halv.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Kanskje han er overtrøtt? Prøv å legge han tidligere, feks 1830 ? Gutten vår legger seg alltid mellom 1830 - 1900 uavhengig om han skal i bhg eller ikke. Det funker veldig bra. Merker at de dagene han har vært i bhg er han egentlig klar for sengen sånn i 18 tiden, men drøyer det det tidligst 1830 da.. Ellers er vel dette med dårlig søvn og bhg en kjent ting.. men det går seg som regel til Men tror jeg hadde prøvd å legge han tidligere
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Han har nok mange inntrykk å fordøye. Prøv å ha tiden frem til leggetid veldig rolig. Rolige leker, ikke tv, les, kos og bad han. Bruk god og lang tid. Legg han på den tiden du vanligvis vil legge han eller litt tidligere..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ville tippet at han var overtrøtt, siden han våkner allerede kl 13 fra blunden sin. Prøv å roe ham ned før leggetid, med lesing av bok, kose på fanget osv, og prøv å legge kl 18.30 istedet, og se om han kanskje sovner lettere da. De minste blir veldig slitne etter en lang dag i barnehagen, men det er ikke alltid så lett å se det på dem. Vesla mi blir f.eks bare veldig aktiv, "skrudd på" og intens når hun er trøtt, så det kan lett misforstås egentlig, til å tro at hun ikke er trøtt. Men det er hun altså, så det gjelder å legge henne før det bikker over til overtrøtt
El1 Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2012 Takk for alle svar. Han våkner ca 7- 7.30 og leveres ikke i barnehage før kl 9.30. Dere som har barn som sovner mellom 18 og 19 når våkner de? En del av problemet har kanskje vært at jeg ikke kommer hjem før kl 19 fra jobb, og da blir han jo veldig glad for å se meg så han holder det litt ekstra gående.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Vi legger som sagt lillegutt (15 mnd) mellom 1830 og 1900 og da sover han til mellom 09-0930. Kanskje dere rett og slett må prøve å legge han før du kommer hjem? Skjønner jo det er veldig kjedelig, men..
El1 Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2012 Oj, du er heldig med at han sover mye. Min sover jo bare 11 timer i døgnet. Jeg er bare redd for at hvis vi legger han kl 18.30 så våkner han kl 5. Og ja, det ville egentlig vært trist å legge han før jeg kommer hjem fra jobb, jeg ser han veldig lite i løpet av dagen. Jeg får se litt hva vi gjør... Det perfekte ville vært om han la seg kl 20 men da gråter han i over en time og jeg synes det er så leit.
El1 Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2012 Da har vi bestemt at vi skal prøve å legge han 18.30 inatt siden det er helg, så får jeg heller stå opp kl 5 hvis han sovner
Tessy Skrevet 8. januar 2012 #11 Skrevet 8. januar 2012 Jeg tror de andre er inne på noe når de snakker om overtrøtt.jeg merker det veldig på jenta mi som helst bør legge seg rett før kl 19. Hun er 18mnd og gått i bhg siden aug. Legges hun for sent må hun liksom skrike seg i seng og bruker lang tid, sånn er det på dagtid også. Legges hun tidlig så sover hun bedre og lenger, både luren på dagen og sovingen på natten. Legges hun sent kan jeg vedde på at hun våkner tidlig, tidlig dagen etter:0 prøv dere frem med litt tidligere, så får dere heller bruke masse mamma-sønn tid i helgene! Til han blir litt større og orker litt lenger oppe. Suppa mi blir foresten også ofte turbotroll når hun er i ferd med å bli overtrøtt...
El1 Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2012 Da har vi lagt han kl 20, og han har sovna kl 20.30 2 kvelder nå, med det resultat at vi har stått opp kl 6 og 5, og han må sove to ganger på dagtid istedenfor en og blir da vanskeligere å legge på kvelden. Får se litt hva vi gjør, jeg hater å stå opp kl 5 når jeg skal på jobb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå