mariabee Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Med henting og bringing i bhg, er ikke middagen på bordet før TIDLIGST kl 16.30. Føler det blir sent å gi jenta vår mat, når hun spiser grøt 18.15 og sover 18.45... Så da har det blitt middagsglass her etter at hun startet i bhg.. Får rett og slett ikke nok tid til å forberede skikkelig mat fordi det tar for lang tid og middagen blir altfor nære kveldsmaten... SUkk, noen tips her?
Propellll ♥ Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Gi en frukt eller noe etter barnehage og så spiser dere middag som kvelds i 18.00-18.30 tiden...? Det gjør vi iblant. Vi har av og til middag ca 17.30 så da er han ikke sulten til kvelds, og får da en kopp biola eller noe som metter og dekker tørsten litt.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Kan mannen begynne på middagen før du henter ungene? Eller omvendt? Skrell poteter og grønnsaker dagen før eller ikke skrell de i det hele tatt, handle noen dager i forveien snn at du slipper det. Lag enkle med gode hverdgasretter. Vi lager en del vanlig huskost, som kjøttkaker i brun saus, fiskekaker, stekt eller kokt fisk med tilbehør, pizza, pasta, spaghetti. osv.. bruker ca. 40min på å lage maten. ofte lager vi den sammen sånn at det går fortere. Nå vet jeg ikke hvordan din datter er, men her så blir ofte middagen i halv 5tiden, men min spiser allikavel godt til kvelds 18.30.. Så kanskje dere kan prøve det, da slipper dere jo å bruke tid på å varme middagsglass osv..
Puppen og lillemor Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Vi spiser middag sammen hele familien kl 18 - så det er kveldsmatem til snuppa! Og det funker kjempefint for oss! Vi spiser bittelitt (yoghurt, frukt eller noe lignende) når vi kommer hjem - den som henter er hjemme med snuppa ca 16! Begynner på middagen mellom 17 og 17.30, og den siste av oss. Hjemme til middagen er servert!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Jeg er ikke hjemme fra jobbe engang 1630 jeg... her får snuppers mat i barnehagen kl 14, mellommål/frukt når far kommer hjem med henne etter hun har sovet mens han går tur i 16 tiden og vi spiser middag 18, og hun får biola rett før hun legger seg 19.
mariabee Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2012 Tusen takk for gode tips Da kan vi heller prøve å gi middag i 18 tiden i stedet for.. Nå har hun pleid å spise middag kl 16 og kvelds 18.15, så vi får prøve oss frem... Nå har hun blitt så grådig kresen etter bhgstart og mye sykdom. Har slitt veldig med alle tennene som har kommet og vil derfor mest ha flytende føde Grøt, mme og yogurt og fruktsmoothies... Skive er NEI Vår hjemmelagde gode middagsmat er NEI, osv... Føler jeg blir gal!!! Likte jo vår middag før hun beg i bhg, men nå er d kun Småfolk glass 8mnd og 12mnd, utvalgte retter... Må da bli lei!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Det er også mulig å lage en del ovnsretter(lasagne, firskegrateng, pølse og macaroni osv) kvelden i forveien. Da er det bare å varme opp å lage en kjapp salat når man er kommet hjem Chili con carne ( ikke sterk) Er fin mat å varme opp dagen etter, lages på kvelden ca 40 min. Itillegg til det de andre skriver
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Skrell og kutt poteter og grønnsaker dagen før, la de stå i kjelen med vann. Når du står opp på morgenen så setter du på til koking, la det koke i ca 20min mens du styrer med andre ting, skru av platen og setter lokket på. Etter hjemkomst setter du plata på igjen, og når du er ferdig med å steke/trekke kjøtt/fisk er poteter og grønnsaker ferdige også.
mariabee Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2012 Å det har jeg aldri tenkt pÅ! FÅr prøve d:)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Mitt beste tips er å lage middagsplan for minst en uke om gangen! Alt fra en uke til en mnd synes jeg er passende. Dette kan gjøres etter barn har lagt seg, og man kan da gå over kjøkkenskap og listen og sette opp en fullstendig handleliste. Gjør det til en vane å sjekke over tørrvarer, toalettartikler, barnemat osv så alt handles inn samtidig. Handle inn alt for hele middagsplanperioden (unntatt ferskvarer som kan handles f.eks en gang i uka) om dere har plass, eller for f.eks. en uke. Bruk samme matvarebutikk å handle i hver gang, og velg en som er stor nok og har alle varene så dere slipper å pendle mellom ulike butikker. Og dere blir kjent med butikken så dere etter hvert slipper å bruke mye tid på å lete. Når dette blir en rutine så skal jeg love deg at det går unna! så slipper du å tenke på hva du skal lage til middag resten av uka/måneden, og handling annet enn supplerende handling en gang innimellom. Selve storhandlingen kan jo gjøres f.eks. i helga når man likevel har fri, eller at en gjør det etter at barna er lagt. Vi pleier sistnevnte. Med handleliste går det bare fint. Vi bruker mye ferdigprodukter for å slippe å bruke lang tid på middag. Velger de rimelige produktene. Lager vi noe fra bunnen av lager vi ofte store mengder og fryser ned. Ellers synes jeg rutiner er alfa og omega... klesvasken ser jeg igjennom mens tuppa sitter i badebalja om kvelden og jeg likevel er på badet. Hadde tidligere hver våre oppgaver i hjemmet... en tar badet, en tar gulvvasken... eller en støvsuger mens den andre begynner på middagen. Det finnes ei som lager egne ukeplantavler for familier, kan bestilles på nett (ukeplan.no eller noe), men de er dyre. Poenget er å organisere familiens aktiviteter for en uke på en stor tavle for å ikke glemme det. Man kan gå på nettsiden for å få inspirasjon, og det er ikke værre enn at man lager en tavle selv om man synes denne her er dyr. På ikea får man kjøpt en tavle av herdet glass. Du kan bruke sprittusj og lage rubrikker slik som på den ferdigproduserte tavla. så bare fyller du inn med witeboardtusjer aktiviteter på hver enkelt person. Så glemmer man det ikke, og slipper ovveraskelser om at man har glemt noe og må stresse for å få det til å gå opp. Tidsklemma er en utfordring ja!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #11 Skrevet 11. januar 2012 fortsettelse på #10: jeg ble så ivrig at jeg nesten ikke så hva du skrev Men har hørt mange anbefale å drøye middagen. Er ikke noe i veien for å få middag kl 18 istedefor grøt til samme tid. Kan jo få grøt med en gang dere kommer hjem istedefor? Evt i barnehagen før hun hentes. Så slipper man litt av middagsstresset. Andre som er sultne kan jo gjøre seg en vane om å spise litt frukt/brød i slutten av arbeidsdagen eller med en gang man kommer hjem for å holde ut til kl 18. Er jo viktig at barnet venner se til maten dere spiser også, kan ikke spise middagsglass for alltid. Men det vil ta noen år før ungen legger seg noe mye senere enn 19-20 tiden.
Pumba78 Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 Vi spiser aldri før kl 18. Om mannen kommer hjem sent hender det jeg bare snackser litt med lillemor og spiser senere med ham. Utrolig vanskelig å venne seg til å spise middag før kl 20, men vi er på god vei. Lag gugantpirsjoner når du lager ting som kan fryses ned er mitt tips
Pumba78 Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Vi har laget en ukeplan selv av pleksiglass. Skal se hvordan den funker før vi bestiller på ukeplan.no de er utrolig fine! Men jeg vil teste ut at det funker for oss før je bruker masse penger på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå