Gå til innhold

Middagsglass eller middag som familien spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til nå gitt mest ferdige middagsglass, har alltid hatt lyst å være flink å lage hjemmelaget mat, men det har blitt med tanken!

Nå er hun 13mnd snart og føler at hun må få annet en disse ferdig glassene. Hun har spist samme middag som oss noen ganger, men føler det er så vanskelig å få det til å passe siden vi gjerne ikke spiser før 4 tiden og at maten skal passe til henne?

Har dere noen gode tips til meg? Trenger et spark bak :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt spiser som regel alltid middag med oss, men har noen middagglass stående i tilfelle vi har noe han ikke liker.

Ser ikke problemet med at dere spiser i 4 tide? Det er da normal middagstid, og hun kan vel spise middag da hun også ? (vi spiser også middag i 4 tiden..)

Det er ikke så vanskelig å lage middag tilpasset små barn - det er bare å la være å salte og krydre maten så mye.. gjør heller det når dere tar maten på tallerken til dere :)

Gjest Mentha
Skrevet

Jeg har laget middag til junior hele tiden. Det er faktisk veldig enkelt, spesielt når de blir såpass gamle som nå (han har akkurat fylt ett år). Og det fine er at jeg får fokus på sunn og variert middag til oss voksne også ;)

Lager f.eks stekte grønnsaker (koker gjerne til junior så de blir mykere), stekt svinekjøtt/kylling og ris. Steker i usaltet smør, og koker i vann uten salt. Tar så av det junior skal ha når det er ferdig, og så kjører jeg i vei med krydder og sauser til oss voksne. Meget enkelt :) Maten til junior kjører jeg raskt gjennom med stavmikser så det blir enklere å spise og sper evt med litt vann om det blir tørt, men fortsatt er det biter å tygge på.

Det er bare å få inn en rutine på det, og det tar deg kanskje et minutt eller to ekstra, men gir deg så mye mer igjen når du ser smilet og hører "mmmmmmhhh" fra den lille som sitter og hopper på stolen og venter på neste bit :D

I jula har vi spist ganske kraftig mat (pinnekjøtt, ribbe osv), så da har jeg laget en diger porsjon med middag; grønnsaker, potet, fiskefilet, litt urter, hvitløk osv, og delt i porsjonspakninger så junior også kunne få litt god mat sammen med oss andre gjennom juledagene når jeg ikke orker å lage en ekstra middag hver dag :)

Ang tidspunkt for middag, så kan du jo lage middagen til kl fire, og hvis dere ikke vil spise da så kan dere varme opp maten igjen senere?

Det er bare å kaste seg ut i det :) Lykke til!

Gjest Mentha
Skrevet

Oi ser nå at jeg blingset på avsnittet om middagstider.. Er det sånn at klokka fire blir for sent fordi hun blir sulten? Du kan jo prøve å gi et lite mellommåltid, f.eks litt frukt eller en yoghurt, sånn at hun holder ut :) Tror nok hun synes det er ekstra stas om dere spiser sammen med henne :)

Skrevet

Hvorfor er det et problem med middagstiden, hun kan vel få brødskive, grøt eller noe annet og så middag når dere spiser middag? Her er minstemann snart 10 mnd og spiser vår mat når vi har mat han kan spise. Jeg moser ingenting, bare legger det foran ham og han holder det og spiser selv.

Skrevet

Gutten vårens på 11 mnd (ja, jeg tyvstarter litt her inne) elsker å spise det samme som oss. Blir ikke helt fornøyd med egen mat på glass, nei. Selv om han akkurat har spist 30 min før oss, så vill han sitte med og smake på vårt. Det blir mere og mere sånn at vi ikke kan spise akkurat det vi har pleid (type sterk wok/Tacos o.l.) og det har blitt veldig vanskelig å ta seg en sjokoladebit/dessert uten at han maser om å få smake på det også. Både julemiddagen og nyttårssupeen fikk han (nesten) det samme som oss, og det gikk kjempefint. Lagde små biter av canape, små biter av kalkunmiddagen våres med ovnsbakte grønnsaker og små biter av kokt pære med bittelitt kremfløte på.

han spiser med hendene, men har akkurat fått en egen gaffel som det er stas å prøve å spise med. Stor succe og ikke noe magevondt heller :-)

Trur vi kommer til å gi ham mellommåltid så han kan vente på at vi blir klare for middag. Spørs om ikke kveldsgrøten må utgå etterhvert når han begynner i barnehage.

Skrevet

Her er også lillemann 11 mnd, og vi har spist "familiemiddag" sammen alle 3 i flere mnd nå. Eneste jeg må tenke på er jo at middagen må være i riktig konsistens for lillemann. Supper og biff og sånn blir litt vanskelig, hehe. Men utrolig mye han kan spise også. Salter gjør vi bare etter at vi har forsynt oss.

Vi legger bare maten på en tallerken foran han også sitter vi og spiser alle sammen. Veldig hyggelig! :) Han får middag til kveldsmat, siden vi ikke spiser før sånn 5-6, bruker lang tid ved bordet og koser oss før han legger seg :)

Skrevet

Takk til dere som kom med gode tips:)

Det er ikke det at det er så stort problem at hun spiser med oss kl 16, bare det at hun legger seg ganske tildig(mellom 18-18.30) så hvis hun da spiser middag 4 har det ikke passet så bra med kveldsgrøt osv. Og hun spiser lunch i 11 tiden så da synes jeg det var så lenge til 4..

Men det ordner seg nok =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...