Gå til innhold

Hormonspiral - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ikke helt 3. trimesteremne, men håper det er noen erfarne her inne på siden som kan gi meg råd. Fikk barn i juni og satte inn hormonspiral etter tre måneder, i samråd meg lege. Var vondt å sette inn, men det er jo greit nok. Men har blødd hver dag siden. Ikke mye, bare sånn truseinnleggmengde, og litt varierende. Men hver dag. Er det normalt? Isåfall: når gir det seg? HAr lite lyst til å ta ut igjen, men synes det er ganske håpløst. Sex er uaktuelt så lenge det er sånn, så synes synd på mannen min. Dette ble preventivt på en litt annen måte enn planlagt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg valgte å prøve hormonspiral etter min første fødsel og fikk den satt op til 6 ukers kontrollen,jeg hadde ikke sluttet helt å blæ da pgs en infeksjon i undelivet der ikke kunne behandles så lenge jeg ammede,men de mente ikke det var et problem.

min sønn ble født i juli og i desember valgte jeg å fjerne hormon spiralen da jeg stadig blødde,legen sa godt nokk at de første 3 mdr kan der forekomme plett blødninger,men etter så mange mdr var jeg virkelig lei og jeg sluttede å blø så snart den var borte.

Min lege ville gjerne ha hatt at jeg beholdt den litt til, men som deg følte jeg at den ødelagde vårt sexliv og jeg har aldri fortrudt valget.

Har hørt om mange andre der har goe erfaringer med hormonspiralen,men meg passede den altså ikke for.

Skrevet

Ja, det er dessverre vanlig. Jeg blødde vel i 6 mnd før det ga seg. Deretter sparsommelig mensblødninger. For meg er p-piller helt uaktuelt, da jeg blir trist og deprimert av de. Hormonspiral har, alt i alt, vært den beste løsningen for meg.

Skrevet

Hei hei:)

Jeg fikk også satt inn hormorspiral etter min første fødsel. (6 ukers kontroll)

Gynekologen jeg gikk til sa at jeg burde gi det 6 mnd. Det gjorde jeg.... Og jeg blødde hele tiden!

Etter et halvt år fikk jeg den fjernet.. og det var som om jeg lettet allerede på vei hjem.

Etter dette begynte jeg på piller (cherasette)

Det har funket utrolig bra for min del. Mistet mens og det hele.

Lykke til!

Skrevet

Hei hei:)

Jeg vil gjerne komme med min erfaring.

Satt også inn hormonspiral på 6 ukers ktr. etter anbefaling fra gyn. Blødde bare litt i starten, men mistet fort mensen helt. Kjente ingen bivirkninger, sånn som jeg får av p piller og var egentlig veldig fornøyd over å slippe mens. Men da man skulle prøve å få tilbake et sexliv etterhvert gjorde det litt vondt. Jeg følte jeg ikke klarte å slappe av for det stakk litt og det var skikkelig turn off. Mannen kjente også noe som stakk... og det ble et skikkelig prevensjonsmiddel, for vi orket nesten aldri.. Fikk etter en stund klippet av litt av spiralen, og hun sa at nå satt den så langt inne at mannen umulig kunne kjenne den.. men likevel ble vi ikke helt fornøyd, kanskje det hang igjen fra før og det ble litt fantomsmerter..

Men i sommer hadde vi hvertfall lyst til å prøve på nr to og trodde det skulle gå like fort som med nr en. Men syklusene varierte veldig (25-29 dager) og jeg hadde mistet el slim totalt. Noe jeg hadde masse av før. Ble litt frustrert. Har tenkt at det kanskje kan være pga at jeg ikke fikk igjen mensen etter fødselene før spiralen ble satt inn og da tar vel ting litt tid?

Men jeg ble utålmodig og først nå i 7 pp har jeg hatt ordentlig el med el slim igjen. Begynte på bidro og WY og fikk til og med litt blod i el slim denne gangen og det skal være veldig fruktbart;)

Nå er jeg 15 dpo og tør ikke teste;) hihi

Ble laaangt, men d var min mening...bruker nok ikke hormonspiral igjen.

Skrevet

Hei!

Har en litt lang historie jeg og ;P

Da vår nr.2 var født fikk jeg satt inn hormonspiral (5 mnd etter fødsel, og jeg hadde fått tilbake mensen et par mnd tidligere). Ble sterkt anbefalt hormonspiral i og med at jeg slet ekstremt med altfor lave jernverdier og fordi jeg blør mye under mensen. Hormonspiralen ville kunne hjelpe på ift det å minske blødningene betraktelig under mensen, eller i beste fall fjerne blødningene helt, og dermed også få blodprosenten og jernlagrene mine til å bli høyere. Så jeg tok sjansen.

Var ikke vondt å sette den inn, men slet litt med stikkende tråder jeg og. Var på kontroll etter en måned eller to, og fikk da klippet litt på trådene, og dette hjalp. Hadde fått beskjed om at jeg burde gi spiralen i alle fall et halvt års tid, og ikke ta den ut før dette, selv om jeg evt måtte mistrives med den i starten.

Jeg blødde ganske heftig i starten, hver dag. Hadde også masse smerter, -kjentes nesten ut som rier og pressrier, og var til tider helt forferdelige. Men jeg hadde bestemt meg for å holde ut. Og det måtte jeg virkelig. Fortsatte å blø hver dag i et halvt år... Ettersom disse månedene gikk ble mengden etterhvert noe redusert, men var likevel ganske ille. Videre ble mengden stadig noe redusert, og jeg fikk også dager inninmellom som jeg ikke blødde. Hadde lenge vært klar for å kvitte meg med hele møkk-spiralen, men i og med at jeg omsider merket LITT forbedring, så ville jeg la den være i en stund til. Det neste halvåret var preget av ustabile blødninger, og jeg måtte alltid ha på meg truseinnlegg og ha bind i veska, for ofte kom det litt blod, og jeg visste aldri når det plutselig skulle komme en skikkelig "skylling" og jeg måtte ta på bind. Så det var skikkelig kjipt.. Da det nærmet seg ett år etter innsettelse begynte jeg å merke antydning til sykluser -hvis man kan kalle det det når man har hormonspiral. Jeg følte på en måte at jeg hadde fått vanlige mensperioder igjen, bare at mengden blod og antall dager var noe mindre enn tidligere. Kunne komme blødninger innimellom "mensperiodene" også, men dette var kun små mengder og gikk fort over. Det neste halvåret ble "mensen" mer og mer avkortet og med mindre blødninger for hver gang. Endelig kunne jeg begynne å nyte godt av at jeg hadde holdt ut så lenge med spiralen. Da det var ca. halvannet år etter innsettelse, og jeg ventet på det som etterhvert hadde blitt min månedlige blødning, ble jeg rimelig stresset da den ikke kom. Syns jeg kunne kjenne symptomer på graviditet og, så tok en test. Men var negativ. Fikk en svak blødning måneden etter, og dette ble min siste blødning med hormonspiralen i. Tok en graviditetstest til, for syns liksom det var så rart å plutselig miste mensen! Men var ikke gravid, det var kun hormonspiralen som ENDELIG gjorde nytte for seg!! Hehe... Gikk deretter i ett år uten blødninger, og det var bare helt fantastisk! Må sies at jeg innimellom fikk disse syyke mens-/rie-smertene, men var bare så glad for at jeg slapp de fæle blødningene, så det kunne jeg fint leve med.

Tok spiralen ut 2,5 år etter innsettelse, i og med at vi da ville få et barn til. Fikk mensen tilbake med en gang, og vi hadde vår første pp da jeg hadde hatt mensen to ganger, og det klaffet på første forsøk :)

Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre etter at snuppa i magen har kommet ut, -om jeg skal gå for hormonspiral igjen eller ikke. Men kan jo hende at siden jeg allerede har hatt hormonspiral, så vil tilpasningen gå greiere denne gangen. Må forhøre meg litt om det... For det var en lang vei å gå for min del, før jeg merket den positive siden ved det å ha hormonspiral. Men er ikke mange som får det såå ille som jeg har opplevd det da. Du har fortsatt mye tid igjen på å la kroppen tilpasse seg, og mye kan jo skje innen du har hatt den i et halvt år. Så lenge du ikke føler hormonspiralen ødelegger for deg ift sex-lyst og humør og sånt, så ville jeg latt den få bli, også vil du nok etterhvert bli veldig fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...