Gå til innhold

Er det noe i dette med hjerteslaget kan "avsløre" kjønn til babyen?

Anbefalte innlegg

Har hørt noe om at hjerteslagene til babyen kan indikere kjønnet på fosteret. Har noen hørt det om og hva indikerer hvilket kjønn? Er det en spesiell periode i svangerskapet hvor man kan finne ut dette, eller gjelder det hele svangerskapet?

Nysgjerrig jeg :-)

Fortsetter under...

Jeg spurte jordmor om det, og hun mente at det stemte i omrking 70 % av tilfellene.

Jente ligger ofte på mellom 140 og 160, og gutt på mellom 120 og 140.

Jeg fikk jente forrige gang, og skal ha gutt denne gangen. Og det er stor forskjell på hjerteslagene i disse to svangerskapene. Første gangen lå den alltid på over 150, og denne gangen ligger den på rundt 130. Så stemte her begge gangene:)

Nei, det er bare tull. Babyens hjerte slår veldig fort i begynnelsen av svangerskapet, men slår litt tregere senere ut i svangerskapet. Det sies vel at guttene er rundt 140 og under mens jentene over 150. Men som sagt, bare tull. Det avhenger av hvor langt på vei du er.

Gjest Prinsesse x 2

Skulle jeg og likt og visst. :)

Første gang vi hørte hjertet forrige gang var den 146. Da ble det jente.

Første gang i dag, da lå den på 148. Blir det jente igjen tro? hehe.

3 uker til ord. UL, da får vi se. Jeg har nemlig en følelse på jente igjen, tro om jeg har rett :)

Annonse

Jeg har alltid hørt omvendt, at jenter ligger lavere enn gutter. Jenter er under 150 og gutter er over. Men både jordmoren og gynekologen jeg går til mener det er tull fordi det varier såpass mye iløpet av svangerskapet blandt annet.

Hei! Jeg spurte gynekologen min om dette, han er spesialist i fosterdiagnostikk. Han sa at dette bare var en myte. Altså bare tull å se på hurtigheten på pulsen og så trekke konklusjoner om gutt/ jente.

Min JM sa noe sånt som dette:

Det skal stemme at guttefoster har lavere puls enn jentefoster, men man må huske på at den pulsen det henvises til for de to kjønnene er gjennomsnittspulsen gjennom hele svangerskapet :-) Alle foster har både "guttepuls" og "jentepuls" gjennom svangerskapet, så skulle man visst kjønnet med sikkerhet ved å bruke denne metoden måtte man målt pulsen regelmessig gjennom og deretter regnet ut gjennomsnittet av målingene mot slutten av svangerskapet.

En enkelt måling hos JM er mao ikke nok til å kunne fastslå om fosteret er gutt eller jente :-)

At det bare er tull er vel ikke helt sant... For statistisk sett så ER sannsynligheten for jente større ved høy puls f.eks. Men den statistikken er noe sånt som 60/40 så derfor mener noen leger/jordmødre det er "tull", mens andre sier "det er noe i det". Så da spørs hvordan man tolker statistikk da:) Gir 60/40 en pekepinn på kjønn? Tja... Sannsynligvis ikke mer enn "guttemager peker mer utover", "jenter stjeler mors skjønnhet" etc. etc. Men noe må vi jo drive med i denne ventetiden;)

Er inne fra 3. tri her, og jeg har målt begge mine gutter selv (bruker et vanlig stetoskop) med en puls fra rundt 120 til oppunder 200 bpm gjennom døgnet. De svinger veldig i frekvens etter aktivitet, akkurat slik som oss, så det er helt ulogisk at det skal ha noe å si. En tilfeldig måling, av alle perioder i fosterlivet, kanskje en 4-5-6 ganger i løpet av svangerskapet sier seg selv er ganske dårlig statistisk materiale ;-)

Annonse

Gutten vår lå på 130+/- hele tiden, det høyeste vi målte på han var 144 tror jeg (mulig han beveget seg da). Venter nå ei jente og når vi målte i uke 13 var den på 148/152 (var ikke så lett å høre). Har ikke målt siden, men skal dit på tirsdag:) Koslig å høre hjertelyd<3

Da skulle jeg hatt 4 jenter,ikke 3 gutter og 2 jente ^^,

Nei,har snakket med leger og jordmødre om det og de sier alle det samme; Det er ikke kjønnet hjertelyden kommer an på,men om de sover eller er våkne. Er de våkne så er pulsen høyere enn om de sover.

Hei

Artig å få så mange innspill fra dere.

Jeg har fulgt litt med på tallene som er notert underveis på begge skjemaene - forrige gutt og nå nr 2. Nr 1 lå mye rundt 150 og nr 2 har ligget mye rundt 140. Så viser det seg helt tydelig på ultralyd nå i dag ( vi er i uke 27) at nr 2 også blir en gutt. :-)

Mao 2 gutter - en har ligget rundt 140 og en rundt 150 sånn jevnt over hele veien opp til uke 27 i alle fall :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...