ToneC Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Nå får gutten min middag ca 12.00 og grøt til kvelds, pluss amming ca 5 ganger. Er det ok å innføre enda et måltid? Begynte så smått da han var 4 mnd. Han legger ikke veldig mye på seg. Skal begynne å jobbe om 1 mnd, så må ihvertfall innføre noe mer da. Og skal babyen ha melk til fast føde? Han er ikke veldig glad i vann.. (tenker også på når pappan skal være hjemme)
Carina har to små gull Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Tror nok du kan øke med enda et måltid ja. Vi starta med det 4 måltidet da jenta var 7 mnd. Så nå får hun grøt morgen, brød til lunsj, middag og grøt til kvelds. Også mye pupp hun ønsker. Det er vel anbefalt at man ikke begynner å gi melk fra de er ca 10 mnd. Jeg gir vann til alle måltid. Vil ikke drikke vann fra flaske, men fra kopp.
Maitrollet Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Det er anbefalt å amme/gi mme til måltidet. Mini her på sju mnd får tre måltider (brødskive, middagsmat og grøt) om dagen og så mye pupp han vil ha. legger greit på seg. Har ikke planer om å innføre noe mer riktig enda på grunn av mye tull med både fast føde og amming... Ammes et par ganger på natta i tillegg
ToneC Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2012 da prøver jeg med et måltid til! Mente MME til maten. Prøver å trappe litt ned på amming pga at jeg skal begynne å jobbe snart. Hvordan gjør dere det med brød uten tenner?!
Kanelbulle Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Vi kjør også på fire måltider nå - lillen er ikke så interessert i pupp om dagen lenger (om natten derimot, sukk).. Gir grøt morgen og kveld og et halvt middagsglass til lunsj og til middag. Lurer også på hvordan dere gjør med brød, her skjønner han det ikke helt... Har også vanskelig å få i ham vann, har prøvd flaske, kopp, etc. Tør ikke venne ham av med nattpuppen ennå da jeg er redd han ikke får nok væske ellers...
Carina har to små gull Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Vi bare prøvde med brød en dag og hun eeeeesket det Hadde ikke tenner da, har nå 2. Hun jafser det greit i seg. Blir jo myknet opp av all spyttet. Går veldig lang tid å gi henne det da, men hun storkoser seg. Er bare å prøve seg frem. Jeg var redd til å starte med at hun skulle sette fast i halsen, men det har ikke skjedd.
1frafør_1påvei Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Kan godt hende dere har prøvd dette allerede, men her drakk ikke babyen vann før jeg varmet det litt opp han liker dessuten å "drikke" vann fra en ren vaskeklut når han bader Han er 5,5 mnd og vi prøver enda å venne han til å drikke vann. Tilbyr kaldere vann fra flaske/kopp innimellom, men det vil han foreløpig ikke ha..
ToneC Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2012 Må babyen ha brød? Får jo i seg korn og jern fra grøt. Ellers så lurer jeg på om det er noe spesiell type brød de skal ha? (Vi har lite brød i hus her, mest knekkebrød)
Maitrollet Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Må ikke ha brød, men kan være greit å venne de til det til senere. Dessuten er det en del som ikke er så glad i grøt og da er brød et greit alternativt. Mini min er ikke veldig glad i grøt, men spiser godt med brød. Trengte egentlig ingen spesiell tilvenning. Plukker biter selv og dytter i munnen. I starten gikk det treeeegt (ca en time), nå er vi nede i 15-20 min på i underkant av ei hel skive.Trenger ikke være noen spesiell type brød, men det bør ikke være så mye salt i det, også er det greit at det er uten hele korn og frø i starten. Tror kanskje du skal unngå knekkebrød da, det hørtes forferdelig tørt og hardt ut, og veldig lett å sette i halsen.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Har dere pålegg på brødet? Uten frø og korn... blir type kneipp da eller? Mini her er snart 7 mnd, og får foreløpig "bare" grøt morgen og kveld, + så mye pupp han vil ha. Burde jeg gi mer fast føde synes dere?
Maitrollet Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Bruker leverpostei, kaviar, fruktmos eller makrell i tomat på brødet. Fruktmos kan være greit å begynne med da det myker opp brødet litt. Ikke nødvendigvis kneipp, grovbrød er like greit (fins spesielle typer som er merka uten frø og hele korn). Tror jeg ville innført middag som neste måltid om jeg var deg, men om det er riktig å gjøre det nå eller om noen uker er vanskelig å vite. Kommer vel mye an på nattamming og hva han gir uttrykk for at han har behov for ellers. Hvis han virker interessert ville jeg gitt litt av middagsmaten deres når dere spiser middag for eksempel. Hvis det blir mer grøt/brød så kan det bli litt mye karbohydrater som kan gi dårlig søvn. Middagsmaten inneholder en del viktige næringsstoffer i tillegg til at det er mer smak i det enn grøt.
ToneC Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2012 Tror kanskje du skal unngå knekkebrød da, det hørtes forferdelig tørt og hardt ut, og veldig lett å sette i halsen. He he, hadde ikke tenkt å gi HAN knekkebrød da, men har lite erfaring med brød til meg selv de siste årene. Baker et lavkarbobrød, men det er vel ikke det beste for en liten bebis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå