Gå til innhold

Tips fra en nybakt mamma

Anbefalte innlegg

Gjest isimagen
Skrevet

Jeg vil bare komme med et tips jeg skulle ønske noen hadde gitt meg før jeg fødte:

Spesielt de første ukene etter fødselen får man enorm overproduksjon av morsmelk - mye mer en babyen klarer å få i seg - og da er det genialt å pumpe det som er til overs (etter av babyen har tatt sitt).

Frys det ned, og du vil fort få et lite lager i fryseren som er veldig kjekt dersom mor trenger en pause, vil ta seg et glass vin, vil spise noe som babyen reagerer på, dra på shopping alene etc. Og skulle du ikke får brukt opp alt kan du alltids bruke det i grøten når babyen blir så stor.

Kjøp brystpumpe før fødselen slik at denne ligger klar (ferdig kokt og sammensatt) hjemme når du kommer hjem fra sykehuset.

årsaken til at jeg vil tipse om dette er at det blir vanskeligere å vanskeligere å få pumpet seg etterhvert som tiden går. Melkeproduksjonen stabiliserer seg relativt fort (etter 4-6 uker trengte jeg ikke ammeinnlegg lenger) - og nå 3,5 måned etter fødsel blir aldri puppene skikkelig overfylte og store lenger. Det er masse melk i dem, og gutten min legger godt på seg - men når han har tatt sitt er det sjelden jeg får pumpet ut noe særlig.

Her er info om oppbevaring av morsmelk / holdbarhet o.l.: http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er å si NEI :-)

Det er hyggelig med besøk, men i de fleste tilfeller er mor og barn (og den nybakte pappaen!) slitne etter en strabasiøs ferd. De skal tross alt bli kjent og komme til hektene, og spesielt om det er førstemann blir hverdagen plutselig helt forskjellig fra man er vant til. Den lille ferske verdensborgeren er akkurat like nusselig både 2 og 3 uker gammel :-)

Hilsen ei som gleder seg til nr to melder sin ankomst til sommeren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...