Gå til innhold

7mnd og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min paa 7 mnd er naa oppe i 3-4 maaltider per dag med vanlig mat. Groet til frokost, middag, frukt paa ettermiddagen og litt groet igjen paa kvelden. (Blander av og til sammen de to siste maaltidene saa det blir groet og fruktmos i ett)

Innimellom de maaltidene er han i en fase hvor puppen er fint lite interressant, og han spiser lite. Saerlig venstrepuppen vil han ikke vite av!

Jeg tror det blir noe saant som toppen 4 amminger om dagen, og det er jo kjempelite!! Og da er det mange ganger han nesten ikke vil ha.

Han spiser mer paa natta, hvor han har "aapen bar" og spiser ganske mye hver gang.

Hvordan er det med ammingen hos deres babyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at de vil ha mindre pupp når de får mer fast føde. Spedbarn trenger knaksje rundt en liter morsmelk om dagen, og selv om en på 7 mnd trenger mer energi og andre næringsstoffer enn et spedbarn så får han jo dette fra fast føde i tillegg til melka. Amming 4 ganger i døgnet er ikke mye, men det er heller ikke lite når han får såpass mye fast føde - helt normalt altså :)

Det kan også hende at han suger godt og effektivt, og dermed får i seg melka fort og greit.

Fortsett å tilby han bryst når han vil ha, og prøv deg gjerne litt fram med før/etter måltider. Når ammer du nå - er det før eller etter måltider, eller mellom? Når han er såpass liten enda kan det være lurt å gi pupp før fast føde så lenge han ofte avviser brystet, det gjør ikke noe om han da spiser litt mindre fast føde til det måltidet. Det er ikke enorme mengder grøt/brød/middag de trenger for å få dekket næringsbehovet de har utenom morsmelk :)

Du kan også gi pupp som tørstedrikk. Så lenge han legger passe på seg så er det ikke om å gjøre å få han til å drikke vann i stedet for melk heller. Men vær obs på at hard mage kan skyldes for lite væske til måltidet, så om han blir plaget av det må du gi litt vann til maten (særlig til tørre måltider med mye fiber, feks. om du begynner gi grove kjeks eller knekkebrød) (de bløter det opp i munnen så det trengs ikke nødvendigvis så mange tenner..)

Det er også lurt å gjenskape de ammingene som fungerer bra. Når nattamming går bra, så er det selvsagt lurt å fortsette med det, det opprettholder melkeproduksjonen og som du sier får han i seg mye da. Om du ikke synes det er noe stort problem å amme på natta så er det bare å fortsette - spiller ingen rolle for tennene, og han vil helt sikkert sove natta gjennom når han er klar for det uansett.

På dagtid kan det være lurt å amme et mørkt og kjipt sted uten mye distraksjoner. Fjern PC, TV, utsikt og andre spennende ting, og la han konsentrere seg kun om puppen. Noen synes det hjelper på konsentrasjonen å ha et smykke som barnet kan leke med, andre setter strålen fra en lampe opp i taket. Prøv deg fram for å finne passe distraksjon.

Det er uansett veldig vanlig at de har en periode der verden er det mest interessante, og nattamming/soveromsamming er ofte det eneste som fungerer for mange. Som regel går det over (eller man finner ut hvordan man skal håndtere det?) i løpet av noen uker.

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Skrevet

Tusen takk for raad og gode ord! Dette er SAA frustrerende!!!

Han faar tilbydt puppen mange ganger for dagen, og jeg proever og proever. Stillinger og ulike steder, som du sier. Men han bare vil ikke! Noen ganger tar han puppen for saa aa slippe den og vri seg vekk bare sekunder etterpaa, og har dermed ikke faatt i seg noen ting, og andre ganger bare stritter han plent imot bare jeg proever aa legge han til.

I gaar, f.eks, fikk jeg til ett eneste ammemaaltid mer eller mindre skikkelig hele dagen! Ble saa lei meg!!! Han har faatt pupp en del ganger i loepet av natta, men paa dagen er det snart umulig.

Har hoert mange babyer gaar igjennom en slags "krise" baade rundt 3 mnd (den hadde vi kanskje 1-2 uker) og saa 6 mnd, men dette har vart naa i mange uker!

Er livredd for at han bare skal slutte med hele puppen av seg selv, og jeg som skal begynne aa jobbe om bare 3 uker, i turnus, vet ikke mi arme raad....

Jeg vil saa gjerne saa gjerne amme han minst til han er 2 aar, og enda lengere om han ville!!!

Skrevet

Skjønner godt at du er frustert når du gjerne vil fortsette å amme! Fortsett å tilby brystet som vanlig, så har han iallfall tilbudet. g du ammer jo på natta, så han får jo masse melk og produksjonen opprettholdes.

Mange anbefaler samsoving og utstrakt nattamming i sånne perioder, selv om det kan bli litt slitsomt, særlig når du begynner jobbe. Men jeg ville likevel nattammet mye så lenge jeg kunne, og så kan du forsøke å trappe ned på det til fordel for flere dagmåltider etterhvert.

Det handler nok også litt om tilgjengelighet - når du begyner jobbe så er det ganske sannsynlig at han vil begynne å amme igjen når han KAN, og dermed amme mer på dagtid når du er der på dagen :) Men det er nok også da lurt om den som passer han ikke gir han for mye melk når du ikke er der, slik at han Må amme for å få melk.

I tillegg er det mange barn som blir veldig klengete og vil amme ofte når det skjer store endringer, feks at mamma begynner å jobbe, ved flytting, når de begynner i barnehage osv. Det positive med det er jo at det er ganske sannsynlig at detg faktisk ordner seg når du begynner jobbe, dersom du legger til rette for amming når du kan :)

Skrevet

Aa.. Takk! Det er saa godt aa kunne komme inn her og faa litt troest!! Haaper det blir som du sier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...