SAE + MAE <3 Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Jeg trenger litt råd og innspill fra dere som har vært gjennom dette allerede (poster samme på Småtroll 0-1 og 1-2) Min sønn er 11 mnd og har i det siste blitt vanskelig å legge på kvelden (alrdi vært det før) I tillegg våkner han flere ganger i løpet av natta så jeg må inn å gi han smokk og stryke han over håret så han sovner igjen (aldri vært sånn før heller) Tenker at dette er fordi han nå er klar for å bare sove en gang om dagen. Tenker jeg rett? Noen som kjenner seg igjen? De gangene jeg har klart å bare la han sove en gang, sovner han med en gang om kvelden og sover gjennom hele natta... Men problemet er jo å klare å holde han våken såpass lenge at det bare blir en lur, det er ikke lett, for han er jo så sur og trøtt og grinete stakkar.. Er dette bare i begynnelsen? Før han blir vant med å sove en gang? Hvor lang tid pleier sånne "innkjøringsfaser" vare...? Blir så kake av å måte løpe så mye hele natta! :-P Noen som kan "hjelpe"? :-)
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Vi gikk over til en lur da sønnen vår ikke sovnet som normalt til første lur lenger. Han klarte å holde ut 1-2 timer lenger enn normalt, så da gikk vi over til en lur. Dette skjedde vel ca 1 uke før han ble 1 år. Men han måtte legges kl 18.00 i kanskje 3 uker, om jeg ikke husker helt feil. Han har lagt seg kl 19.00 tidligere, men etter en stund så begynte han å sove lenger om dagen og da gikk det seg til igjen, slik at vi kunne legge han kl 19.00 igjen. Han har aldri sovet lenger enn 1,5 t før vi gikk over til 1 lur, da begynte han å sove fra 1,5- 3 timer (det gjør han fortsatt og nå er han straks 19mnd).
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Altså; Han hadde (nesten) aldri sovet lengre enn 1,5 t På DAGTID, før vi gikk over til 1 lur.
Skaubinna Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Her har vi nettopp gått over til en dupp, vesla fylte nettopp 1 år. Her merket vi det ved at hun plutselig begynte å kåle når hun skulle legge seg på dupp 1, brukte plutselig opp mot 40 min. (regner meg at dette bare er i overgangsfasen, så nyter det så lenge det varer) Våkentiden her er nå endret til rundt 4 timer, kanskje 4,5. Da sovner hun vips på duppen sin og vips på kvelden. Sover nettene gjennom. Sover to timer sammenhengende på duppen også -ergo en helt ny verden for oss da vi har slitt mye med søvnen hennes tidligere. Har hørt at det kan gå en ukes tid med surving etc før de venner seg til nye rutiner, men her har det gått skremmende bra. Veldig trøtt den siste halvtimen før hun legges, men ingenting uoverkommelig. Vet ikke når leggetiden deres har vært HI? Om så, hadde jeg lagt ungen litt før i startfasen, så går det somregel seg til mer og mer jo lenger ungen kan være våken :-) Hører folk sier at de kan tøye strikken med våkentid mer på ettermiddag enn formiddag også...? Er jo verdt et forsøk med å sove en dupp,? Dersom det blir heeeelt umulig med sovetider, kan et forslag være at du gir ungen en liten power-nap på ettermiddagen, ikke lenger enn 15 min og så legger på tidspunktet du i utgangspunktet tenkte. Da får du i alle fall ikke en overtrøtt unge, så vil h*n kanskje raskt ikke trenge power-napen? Lykke til
Isola&Lille+julegave Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 høres ut som det er på tide å gå over til EN dupp på dagen, ja. Merket det på lille at lur nr 2 ble alt for sen, så hun hadde skikkelig problemer med å sove på kvelden. Begynte heller å døye lur nr 1 til i 10 halv 11 tiden, og droppe lur nr 2. Sover da 2-3 timer på dagen og legger seg igjen mellom 6 og 7. Legger henne 6 hvis hun er dautrøtt! Våkner ikke tidligere om morgenen likevel! For å hale ut tiden på morgenen kan dere jo gjøre noe. Jeg drar i åpen barnehage de dagene det er åpent der. For å dra ut tiden på kvelden ser vi på drømmehagen, leser bøker, tapper i badekaret og leker og tuller masse på badet. Da går tiden som bare det!
SAE + MAE <3 Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2012 Takk for gode tips og erfaringer! Veldig vanskelig den tiden her altså! Godt og vite det bare er en periode... Forrige dagen gikk jeg inn for 1 dupp, han våknet 7 om morgenen og han sov fra halv 12 til 1 (etter en laaang formiddag med sutring, stakkars) Etter duppen var han happy en liten stund, før han var helt uttafor resten av dagen til vi la han halv 7... Men han brukte nesten en time på og sovne og var våken flere ganger på natta. Jeg vet at det er en innkjøringsfase og at det er sånn man må regne med! Men blir litt utslitt av å "sloss" med han hele natta OG hele dagen.. Da er det nesten bedre med bare natta, hehe. I går lot jeg han ha to dupper, men to korte (1 x 30 min og 1 x 1 time) da sleit han litt når han la seg, men sov så og si natten gjennom (iallefall fra 12 til han våknet halv 7) Gjorde det samme i dag, og da sovnet han fort,og ikke laget lyd enda.. Tror jeg de neste ukene skal teste den metoden der. Han pleier legge seg 7, så han skal være oppe etter siste dupp før 3 iallefall. Også går jeg inn for 1 dupp når han nærmer seg året (2-3 uker) Eller hvis ikke metoden "to korte" funker nå, så starte vi med en gang. Dette ble et langt svar, men det får så være ;-) Takk igjen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå