(Oktober) Skrevet 5. januar 2012 #1 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg, som i overkant interessert i navn, er nødt å spørre. Er det virkelig så mange av dere som liker og er klar for navn som feks.; Gunnar, Erling, Trygve, Magne, Geir, Svein, Einar, Arne, Leif, Kari, Tordis, Gro, Bjørg, Reidun, Dagny, Aslaug, Berglijot osv.?? Jeg har sett at dere diskuterer denne type navn mer og mer her inne.. Personlig er jeg overhodet ikke klar for det ennå (og det vil nok ikke endre seg i løpet av de neste 10 årene heller- minst!!). Jeg er selvfølgelig klar over at vi har forskjellige meninger, og godt er det! Det er mange meninger om alle navn, men at navn som de nevnt over er søte, sjarmerende, kule og vakre - det kan jeg ikke forstå at så mange av dere synes. Er det pga. oppkalling disse navnene blir mer og mer nevnt her på forumet? Og om det er oppkalling, er dette også det navnet dere synes er finest av de andre dere vurderte? Finnes det noen som oppkaller sitt barn etter et betydningsfullt menneske, men ikke liker navnet noe særlig? Er det kanskje fordi at dere vil velge navn som "ingen" andre har? Eller er det faktisk slik at dere enkelt og greit bare liker slike navn? Og til dere som liker disse navnene: Tør dere å bruke de? Og hvor lenge har dere likt navn i den "sjangeren"? Siste tre spørsmål som går til alle uansett navnesmak: Hvis du kunne valgt selv, ville du ha hett det du vurderer å kalle barna dine? Tenker vi på barna som også skal presentere seg resten av sitt liv, eller vil vi være kreativ og orginal fremfor alt det andre? Ikke noe rett og galt her, men igjen; bare nysgjerrig og engasjert:) Jeg er enig i at noen navn ikke passer like godt på babyer som på voksne, men jeg synes virkelig at slike navn ikke passer så voldsomt godt på en baby i 2012 heller. Selvfølgelig vet jeg at navnetrendene endrer seg, og at poppisnavnene nå også er eldgamle (stort sett). Gleder meg til å se topplisten fra 2011 når den blir publisert, men kanskje enda mer spent på å se 2012- listene.. Yes! Da var jeg ferdig! Håper noen gidd å svare på ihvertfall NOEN spørsmål:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 5. januar 2012 #2 Del Skrevet 5. januar 2012 Vi har vel alle hver vår smak. personlig faller ikke disse navnene i smak hos meg heller. Vi venter jente og hun vil mest sannsynlig få navnet Ylva, Sikkert mange som ikke synes noe særlig om dette navnet, men det er et navn som har vært i tankene våre siden sist jeg var gravid for 4 år siden (og fikk gutt). Vi er veldig fan av norrøne navn, og gjerne de som ikke er mest brukt. Har endt opp med Eirik og Thorgrim på guttene våre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/#findComment-143913891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiriViri Skrevet 5. januar 2012 #3 Del Skrevet 5. januar 2012 Smaken er som baken jeg syns enkelte av de navnene du nevnte er fine, og det er navn som er godt utbredt blant den voksne befolkningen. Det er kanskje derfor du syns de passer godt på voksne og ikke fullt så godt på barn. Valg av navn avhenger av mye, personlig liker jeg navn over hele skalaen, nørrøne, bibelske, internasjonale osv. Bare de er korte jeg kunne ha gått for Kari, Arne og kanskje Erling og Trygve fra de du ramser opp ( populært på femtitallet?) for "gammelt" blir litt sært for meg, men jg har venninner som har mer spesielle og gamle navn på sine barn (Trym, Jogrim, Henke, Anlaug). Jeg er også opptatt av at navnet ikke skal høres ut som andre ord, gi andre assosiasjoner osv. Bergljot - fjott, dott, og at det ikke skal være for tungt...... Tror navn går i bølgedaler og kommer tilbake. Nå er det Populært med navn min bestemor på 92år syns er "gammel-kalls navn", sikkert fordi de navnene var populære blant de som var eldre enn henne! Oliver er et slikt navn - hun brukte lang tid på å fordøye den Forøvrig så skal vi kalle opp den ventede babyen etter nevnt bestemor hun har et kort lite norskt navn som også kan brukes i internasjonalt - viktig for oss da mannen min ikke er fra Norge. Navnet hadde vi kanskje kommet frem til uansett, men vi ble kanskje kjappere oppmerksom på den! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/#findComment-143913918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #4 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg, som i overkant interessert i navn, er nødt å spørre. Er det virkelig så mange av dere som liker og er klar for navn som feks.; Gunnar, Erling, Trygve, Magne, Geir, Svein, Einar, Arne, Leif, Kari, Tordis, Gro, Bjørg, Reidun, Dagny, Aslaug, Berglijot osv.?? Jeg har sett at dere diskuterer denne type navn mer og mer her inne.. Personlig er jeg overhodet ikke klar for det ennå (og det vil nok ikke endre seg i løpet av de neste 10 årene heller- minst!!). Jeg er selvfølgelig klar over at vi har forskjellige meninger, og godt er det! Det er mange meninger om alle navn, men at navn som de nevnt over er søte, sjarmerende, kule og vakre - det kan jeg ikke forstå at så mange av dere synes. Er det pga. oppkalling disse navnene blir mer og mer nevnt her på forumet? Og om det er oppkalling, er dette også det navnet dere synes er finest av de andre dere vurderte? Finnes det noen som oppkaller sitt barn etter et betydningsfullt menneske, men ikke liker navnet noe særlig? Er det kanskje fordi at dere vil velge navn som "ingen" andre har? Eller er det faktisk slik at dere enkelt og greit bare liker slike navn? Og til dere som liker disse navnene: Tør dere å bruke de? Og hvor lenge har dere likt navn i den "sjangeren"? Siste tre spørsmål som går til alle uansett navnesmak: Hvis du kunne valgt selv, ville du ha hett det du vurderer å kalle barna dine? Tenker vi på barna som også skal presentere seg resten av sitt liv, eller vil vi være kreativ og orginal fremfor alt det andre? Ikke noe rett og galt her, men igjen; bare nysgjerrig og engasjert:) Jeg er enig i at noen navn ikke passer like godt på babyer som på voksne, men jeg synes virkelig at slike navn ikke passer så voldsomt godt på en baby i 2012 heller. Selvfølgelig vet jeg at navnetrendene endrer seg, og at poppisnavnene nå også er eldgamle (stort sett). Gleder meg til å se topplisten fra 2011 når den blir publisert, men kanskje enda mer spent på å se 2012- listene.. Yes! Da var jeg ferdig! Håper noen gidd å svare på ihvertfall NOEN spørsmål:) Hei du, jeg er vel en av de som har foreslått noen slike navn du nevner så jeg drister meg til å svare. Noe jeg tenker på ved navnevalg er at navnet skal passe hele livet og ikke være for søte og nusselige hvis du skjønner hvor jeg vil. Og at navnet ikke er typisk for akkurat denne perioden. (som Lucas, Linnea osv) Så tror jeg og blant eldre foreldre(som nok jeg er) så er smaken litt anderledes enn for en som er 20 år yngre. Vet ihvertfall at jeg da hadde valgt helt andre navn da enn de jeg liker i dag. Og noen har selvfølgelig tradisjonsnavn i slekta som de vil bruke.Personlig stusser jeg mer på alle de som velger typiske navn i tiden som Lilly, Olivia, Liam, Leander, Oliver osv. Det synes jeg er veldig lite selvstendig. Og dette er jo fine navn, men kanskje oppbrukte. Jeg pleier å lese lokalavisen, der står det fødselsannonser med navn. Og ser jo at mange av disse populære navnene dominerer. Jeg skjønner godt at foreldre vil ha et flott navn på sitt barn, og ingen velger vel et navn de ikke liker klangen av. men personlig mener jeg at Magne og Dagny og Bjørg(noen av de navnene du nevnte) er vel så fine som alle disse "søte" navnene som mange får nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/#findComment-143914402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Del Skrevet 5. januar 2012 Personlig er jeg IKKE klar for sånne navn men likevel når noen kommer med sånne forslag så er det noen jeg har bedre assosiasjoner med enn andre. Gunnar het farfaren min så selv om jeg personlig ikke ville valgt det synes jeg ikke det er stygt. Jeg antar at noen av disse navnene kommer krypende nå også når vi blir bestemødre kanskje det kommer en liten babyboom av sånne navn! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/#findComment-143914406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inimini Skrevet 5. januar 2012 #6 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg er ikke klar for slike navn enda!! Liker ikke de "gammeldagse" navnene du nevnte:P Liker mye bedre navn som Elias, Leander, Emil, Samuel, Theo:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/#findComment-143914623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommertiara Skrevet 5. januar 2012 #7 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg liker noen av navnene du nevner, kanskje ikke nok til at jeg ville kalt barna mine det i morgen, men allikevel, JA jeg synes de er "søte, sjarmerende, kule og/eller vakre". Andre er jeg helt enig med deg i at vi "ikke er klar for enda". Jeg er uenig i at det er noen navn som ikke passer på babyer, jeg synes en nydelig liten baby kan kle alt, heller verre når de blir eldre. Jeg kunne aldri oppkalt bare for å oppkalle, jeg måtte ha elsket navnet også. Svart på et par av spørsmålene hvertfall. Gleder meg også fryktelig til de nye statistikkene kommer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898634-en-haug-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-en-som-kl%C3%B8r-seg-litt-i-hodet-her/#findComment-143915153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå