Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 21 år, som lurer på om det kanskje er noen her inne som kan hjelpe meg, eller har svar på det jeg lurer på.

Jeg er 31 uker på vei, og har ikke jobba nok til å ha krav på foreldrepenger. Jeg har heller ikke studert, så har ikke krav på forsørgerstipend. Jeg har samboer, så jeg har ikke krav på noen stønader.

Samboer har inntekt på ca 15000 kr i mnd, etter skatt.

Jeg har utrolig lyst til å studere å nettet, ettersom jeg har lyst til å bli fengselsbetjent, og mangler generell studiekompetanse. Også tenkte jeg at nå er en fin tid å gjøre det på, ettersom jeg ikke får gjort så mye annet på en stund alikevel.

Men! Det jeg lurer på da er: Hvis jeg nå melder meg på nettstudier, vil jeg få studielån, selv om jeg er gravid? Og vil jeg få det den måneden jeg føder, og månedene etter også? Ettersom jeg ikke egentlig har krav på forsørgerstipend, men jeg kan vel få vanlig stipend/lån?

Sånn at jeg ihvertfall har litt i måneden?

Og, om jeg melder meg på det nå, og begynner å motta studielån, vil jeg da miste retten på engangsstønad?

Hadde satt så stor pris på å få vite dette, ettersom jeg akkurat nå ikke tør å gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898611-frustrert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan fint motta stipend/lån og være i permisjon fra jobben med bare engangsstønaden.. Men da kan du jo ikke ha permisjon og må studere på fulltid for å få fullt stipend/lån. Avhengig av mannens inntekt kan du også ha krav på forsørgerstipend. Det er absolutt en måte å gjøre det på om du uansett tenker å ta dette studiet senere og samtidig siker deg inntekt mens du er i permisjon..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898611-frustrert/#findComment-143913888
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke jobb, og har ikke hatt det lenge nok til at jeg har krav på permisjon, eller permisjonspenger?

Men jeg tenkte å studere fulltid da ja, selv i måneden fødselen skjer, og etterpå, tenkte ikke ta noe permisjon fra studiene liksom. Bare tenkte at jeg kanskje ikke ville motta noen penger den måneden, ettersom man egentlig er plikta til å ha permisjon i tre uker før, og ni uker etter fødsel?

Studiene kommer jeg til å ta uansett, så det er jo bare greit å få begynt :) Og da får jeg samtidig en inntekt, så det blir på en måte en vinn-vinn situasjon, syns jeg :) Alltid vært gla i å lese å bruke hodet, og jeg har liksom ikke lyst til å vente å bare være " Passiv" i ett helt år, mens babyen er liten, hvis du skjønner.

Men så var det noen som sa at jeg ikke hadde krav på engangsstønad hvis jeg begynte å studere nå, for da hadde jeg jo fast inntekt etter fødsel.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898611-frustrert/#findComment-143915678
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...