M og lille J Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Har lest hele boken til sove-Karin i kveld, men det er en ting jeg ikke fikk svar på der. Vi har problemer med at lillegutt på 6 mnd våkner veldig ofte i løpet av natten (skal til lege for å sjekke ut at det ikke er en patologisk grunn til det). Vi har vært konsekvente på at han kun skal ha ett måltid i løpet av natta, da han får 3 faste måltider på dagen. I og med at han lå litt på grensa når det gjelder vektøking på forrige kontroll vil jeg fortsette å gi han ett måltid på natta en stund til. Vi har tenkt at han ikke skal ha mat før kl 03.00, og deretter ikke før etter kl 06.00. Ofte våkner han i 2-tida eller tidligere og skriker. Han er umulig å roe ned, og det blir til at vi bysser/prøver å roe han ned i sengen hans fram til kl er 03. Da får han mat. I følge sove-Karin får han jo da "belønning" etter skrikinga. I boka synes jeg hun kun beskriver hva man skal gjøre dersom babyen er nattavvent. Hvordan gjør vi det når han ikke er avvent? Skal jeg gi han mat med en gang han våkner i 2-tida (eller tidligere), og være konsekvent på at han ikke får igjen før etter kl 6, eller skal jeg være konsekvent på å vente til kl 3?
soleia Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Hadde berre gitt ungen mat når han ville ha, om det er det som skal til for å roe han.
Liaes Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har en gutt på straks 6 mnd. Han sover for det meste natta igjennom, men om han våkner ei natt så ammer jeg han om det er det han trenger.. Og om han i tillegg ligger litt på grensa i henhold til vekta hadde jeg bare ammet han når han våkner og ikke roer seg veld hjelp av smokk (om han bruker det) og han villig tar brystet..
tvkrus Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Glem kl ... Er ungen sulten så ern sulten ... la han få mat da han vil så blir det mer søvn på dere å ... å glem bøker se heller an ungen å lær av han hva han vil ... å ikke stress kos deg med han ...han blir fort stor Har tre alle var forskjelig ... Ok han ligger over "normalen" på vekt ,men hva er normalt ? Hvordan ser dere og familien ut etter "normalen" ? Min er små ,men så er de små i vår familie ,men da må noen være store for vi skal få "normalen"
Håpefull77 Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Jeg ville gitt mat når han våknet. Om jeg skjønner deg riktig har han gått lite opp i vekt. Du kan jo prøve å gi mer mat om dagen for å se om det hjelper. Min er i øvre skikte når det gjelder vekt. Men jeg må gi hun mat etter klokka, for om hun skal bestemme selv skulle hun ha mat 2 ganger på natten. Ga jeg henne mat hver 3-4 time på dagen holdt det med 1. Ved 7 mnd alder nattavente hun seg selv. Så fikk vi noen oppvåkninger på grunn av utviklingstrinn, i samråd med lege ga vi mat på natten i håp om at hun skulle sovne lettere. Jeg har også lest boken til sovekarin og har ei vennine som har hatt henne på hjemmebesøk i tillegg. Men ingen av oss følger boken slavisk. En må se ann barnet. Du får jo ikke noe bedre netter om du fortsetter sånn. Se om det bare er en liten periode. Gi mat når han våkner. Barnet følger ikke klokken.
Neen Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har benyttet meg av sovekarin. Nå er min kun 4 mnd men har merket at min lille våkner hvor hun er våken og blid, argo skriker ikke. Men suttrer kanskje 30 min før hun sover videre. Hvis hun våkner mindre en 4 timer lar jeg henne ligge. Min ligger under snitt i vekt og ammer ca kl 23/00 og venter til etter til 4 igjen. Jeg ville latt din spise kl 2 da hun skriker og det har sikkert gått mer en 5-6 timer sist.
C.L.H85 Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Ville bare gitt mat jeg Kanskje når han får et måltid til med fast føde at han avvenner seg selv på natta Hvis du ammer så gi flaske istedenfor pupp, så han ikke forbinder det å våkne med kos. Hvis du gir mme, så vann ut melka 1 skje mindre for hver natt... Til slutt er det 150 ml med 1 skje med melk(pga farge) og da er det ikke like kos lenger Sånn gjorde vi det
abella Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har lest boka til sove-Karin. Mange av grunntankene er greie å ha med seg når man får barn, men jeg bruker ikke alle rådene hennes, jeg tilpasser til det som passer oss best. Mine unger har vært veldig greie med søvn, så da lar jeg dem styre det meste selv. Hvis han våkner og gråter kl 2 ville jeg gitt mat da. Han vet jo ikke forskjell på klokka 2 og klokka 3. Jeg tenker at 1 time utgjør så liten forskjell at såpass slingringsmonn må en baby ha. Klokkeslett er vel alltid cirkatider for så små barn? Og dessuten hadde jeg ikke orket å holde på med trøsting i en hel time for deretter å gi mat. Hvis han spiser klokka 2 og sovner greit igjen ville jeg absolutt gitt ham mat. Håper ellers søvnproblemene deres løser seg, høres slitsomt ut når han våkner så ofte!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Jeg ville også gitt mat når han våkner for å få han til å sovne igjen:) jenten vår ligger også under gjennomsnittet og har gjort det siden hun lå i magen min, men hun er perfekt i forhold til lengden:) jeg er ikke så bekymret lengre fordi jeg er selv liten og både hs og leger sier at det derfor ikke et så rart:) Vi hadde en periode etter at vi avvente henne med siste måltid at hun våknet midt på natten og holdt det gående leeenge! Jeg orket det ikke og ga henne derfor mat når hun begynte så vi fikk sove:) Nå er hun 8,5 mnd og vi avvente henne i helgen og la henne inn på eget rom. Om hun våkner nå, sutrer hun til vi kommer inn og blir helt i hundre:) Hun klarer helt fint å sovne av seg selv etter litt vann, så jeg vet at hun ikke er sulten:) Jeg ville gitt han mat en stund til, kanskje prøvd å utsette det med 15 min hver natt:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 60 % av alle babyer på 6 mnd har fremdeles behov for minst ett nattmåltid. Og dersom gutten deres allerede er i grenseland til å bli for tynn, så hadde jeg ikke nektet ham mat på natta. Stakkars gutten er jo sulten, dersom han roer seg og sovner straks han har fått spise!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Ser nå at jeg skrev et lite forklarende innlegg i går. Grunnen til at han helst bare skal ha ett måltid på natta er at han blir mer urolig av å spise ofte, og han ser ut til å få en del smerter. Så dette er i samråd med HS. Han har tidligere lagt veldig bra på seg, kun siste månden det var litt lav vektoppgang. Nå er det mistanke om stille refluks, vært hos lege og fått henvisning til sykehuset. Lege sa også at det er fint med kun ett måltid på natta, for melka vil nøytralisere syren, men for mye mat når han ligger nede vil gi han plager (noe vi jo har sett når han får mat oftere). Jeg kunne gjerne gitt han flere måltider om han trengte det eller var mye sulten, men vi ser jo at han får det bedre når han kun spiser en gang. HS sa vi skulle sette et tidspunkt for når vi skulle gi han mat og holde oss til det, men samtidig synes jeg det er dumt å henge seg opp i dette tidspunktet. De siste nettene har vi gjort noen tiltak med tanke på når han får mat før leggetid og sengeleie, og hvertfall i natt var natten mye bedre! Det gikk faktisk an å roe han, og han var ikke sulten før halv 4. Når han da våkna halv 4 skreik han ikke, men bare sutret og viste tydelig at det var mat han ville ha.
Studentmamma88 Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Jeg syntes 3 måltider om dagen virker for lite, og kan forstå at han våkner i 2-tiden fordi han er sulten. Egentlig spiller det vell ingen rolle om du mater han kl. 2.00 eller kl. 3.00? Gi han mat når han er sulten, det gjør vondt i magen å være sulten. Tror jeg hadde gitt han flere måltider om dagen, især på kvelden og ettermiddagen slik du nå har begynt med slik at han har noe å gå på på natten. Angående refluks så kan du prøve å heve hodeenden på sengen ca. 10 cm (dette er faktisk en type behandling for refluks) slik at han ligger i litt oppoverbakke. Vi slet også med to-tre timers urolighet og skriking etter måltidene, og matet henne derfor i søvne førvi la oss kl. 23.00 (hun har spisevegring i tillegg). Dette strider nok imot sove-Karin i stor grad og det er mulig at det kan forstyrre søvnmønsteret, men vi orket ikke å bruke 4-5 timer på et måltid midt på natten (det tok gjerne 1-2 timer å få henne til å spise og 2-3 timer skriking etter måltidet). Hun sov da fra 19.00 til ca. 08.00 inkludert et måltid i søvne. Hun er nå 8 mnd. og vi gjør dette enda da hun veier litt lite og trenger derfor mange måltider om dagen. Følg babyens behov og signaler og tilpass deg etter disse, og sove-karin kan ikke vite hvilke behov DIN baby har. Tror ikke du skal tenke på nattavvenning enda da han må komme seg opp på vektkurven og spise flere måltider på dagen først. Ta det i deres tempo:) Så skal du se at det går bra til slutt:)
M og lille J Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2012 Ammer selvfølgelig til og mellom de faste måltidene. Går sjeldent mer enn 2,5 timer mellom måltidene. Men nå har vi gjort noen tiltak med mattider i fht sovetider, og vi har hatt hodeenden hevet de siste nettene. Og vips våknet han bare 1 gang for mat på natta, og har ikke hatt smerter. Og nå blir vi hvertfall trodd av lege, så da skal det bli sjekket mer ut, og vi vil nok få litt mer oppfølging av HS. Så da begynner alt å ordne seg
Marthemor<3 Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Oi, dette høre AKKURAT ut som gutten min på nsart 6 mnd, så nå vil jeg spørre deg om litt råd.. Tror også han har stille refluks skjønner du. er henvist til sykehus men ting tar tid.. Hvilke tiltak gjør dere i forhold til mat på kvelden? Ikke mat rett før leggetid? Grøt og morsmelk? Begynner å bli passe desperat.. gutten våkner ca 10 ganger per natt.... zzZz...
M og lille J Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 7. januar 2012 Vi gir grøt 1,5-2 timer før leggetid, og så ammer jeg 1/2 time før leggetid, så han får tid til å fordøye litt. Passer da på at han ikke ligger noe nede mellom siste amming og legging. Og så har vi hevet hodeenden på senga ganske mye. Han er mye bedre på dagen, men jeg har likevel gjort noen tiltak der også. Om han spiser ikke så lenge før han blir trøtt legger jeg han i senga, slik at han ligger med hevet hodeende. Om jeg skal på tur med han i vogna passer jeg på at det er ei lita stund siden han har spist. Synes det med vogn er vanskeligst, for han har ikke nok sittestabilitet til å bruke sportsdelen ennå.
ToneC Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 En liten digresjon i forhold til vektoppgang... Min HS sa det er naturlig de ikke går opp så mye i vekt nå pga de er mye mer aktive på gulvet, og det høres jo ganske logisk ut?!
Marthemor<3 Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 ok, skjønner. Da skal jeg prøve det jeg også! Håper veldig på bedring snart.. Dette blir slitsomt for både barn og foreldre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå