Ajam Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har kommet opp i en konflikt med en kollega. Vi har vært på og av venninner i mange år, men ofte når jeg går litt i mot henne så er vi uvenner og hun baksnakker meg. Saken er nå: Hun skal feire sitt 40 års lag i utlandet. Hun ønsket at jeg skulle bli med fordi jeg er hennes "beste venninne" Detter er 2 mnd frem i tid. Sa fra til henne i dag at jeg ikke har råd til å reise utenlands alikevel. Har så mye utgifter fremover. Da jeg prøvde å forklare hvorfor jeg ikke kunne bli med så stopper hun med meg å si at jeg ikke trenger å forklare meg. Hun sier at ingen tvinger meg til å bli med på hennes bursdag. Dette sier hun i en frekk tone. Hun går fra jobb uten å si hadet. Nå leser jeg på facebook at hun skriver: At jeg er en dårlig venninne, og hun ikke trenger slike venninner som meg i livet hennes.. I utgangspunktet svelger jeg mange kameler, men dette har jeg lyst til å svare på.. Men hva skal jeg skrive som ikke er direkte frekt, men at hun samtidig blir satt litt på plass??
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 hun er nok en tanke skuffet,og dette er hennes måte å vise deg på,at hun ikke er skuffet og såret.hun tar igjen med deg på en måte. du har jo vist i 40 år at hun skulle feire dagen,og jeg synes det er dårlig av deg å ikke gjøre det du kan for å bli med henne til utlandet og feire hennes 40 års dag...det er ganske spesielt... så jeg hadde fakisk reagert på samme måte som din venninne....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 og ellers synes jeg du kunne spart deg den kvalme tonen i overskriften....du er ikke noen god venn her inne heller.....
Ajam Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2012 hun er nok en tanke skuffet,og dette er hennes måte å vise deg på,at hun ikke er skuffet og såret.hun tar igjen med deg på en måte. du har jo vist i 40 år at hun skulle feire dagen,og jeg synes det er dårlig av deg å ikke gjøre det du kan for å bli med henne til utlandet og feire hennes 40 års dag...det er ganske spesielt... så jeg hadde fakisk reagert på samme måte som din venninne.... Takk for denne tilbake meldingen Vi har vært venninner i 4 år. Kanskje uvenner 15 ganger fordi jeg har sagt eller gjort noe hun ikke liker. Når hun snakket om turen syns jeg den hørtes ut som en bra plan. Men jeg er alene med barn, har liten inntekt. Nå kommer veiavgift og studielån samtidig.. Jeg har rett og slett ikke penger til overs. Sa til henne at jeg gjerne feirer bursdagen hennes, men om vi kan gjøre det her hjemme i etterkant. Denne reisen varer over 4 dager.. Jeg vil miste arbeids inntekt 2 av disse dagene, har ikke mulighet..
Ajam Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2012 Den "tonen" var mer som en fleip.. som jeg skriver i innlegget mitt så er jeg en person som er lett å overskjøre.. Trengte bare noen råd om hva jeg kan si..
Gjest Heartbroken Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 At en dame på 40 år sutrer over 'teite' venninner på fb sier vel nok om hvordan hun er. Voksne folk gjør ikke sånn! Du har ingen plikt til å bruke mye penger og tid på hennes feiring. Inviterer man til fest, spanderer man selvsagt på gjestene. At hun velger å ferier i utlandet sal ikke du lide for. Og til deg som svarte over her så tror jeg du er en av få som ikke skjønte at den overskriften var humoristisk ment. Det var tilogmed smilefjes der!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Hadde "venninnen" min hengt meg ut på FB for noe slikt hadde jeg blitt rimelig skuffet! Hadde vel svart på en sakelig måte...før jeg hadde slettet henne....
Ajam Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2012 Takk.. var aldri meningen å støte noen andre her.. Var det saklige svaret jeg er ute etter.. er så sint, så klarer ikke å tenke rasjonelt nå
PeppaPig Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Jøsses, sikker på at denne dama fyller 40år? Måten hun reagerer på høres mer ut som en på 14... Selv om man blir skuffet og lei seg så trenger man ikke slenge dritt om den andre personen facebook (som forøvrig er et temmelig offentlig fora.) Jeg hadde enten svart noe slikt: "Jeg skulle gjerne vært med til xxx og feiret bursdagen din, men dessverre så har jeg ikke råd til dette. Jeg syns ikke noe om at du henger meg ut her på facebook, jeg hadde satt pris på om du kunne tatt dette opp med meg i enerom." Og så hadde jeg vurdert hele vennskapet til dama... Høres ikke ut som en god venninne..
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 du tar mye mere ansvar du,men å ikke dra non vei....så la hun reise,og bruke penger på noe som er helt unødvenig.... stå for det du sier og gjør....
soleia Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 Synes nesten ikkje du treng å svare og komme ned på hennar lave nivå. Ho oppfører seg så urimelig at folk vil reagere, slik at det fell attende på henne sjølv. I så fall ville eg berre svart at du beklagar at du ikkje kan ta deg råd til å reise til utlandet for å feire henne, slik at folk skjønar kva det går i. Ein kan ikkje forvente at folk skal bruke ferie og masse pengar på å feire 40 årsdagen sin. Eg har nyleg fylt 40 sjølv, og for tida er det rimeleg mange 40 årsdagar i omgangskrinsen min. Nokon passar det å gå i, andre ikkje. Ein kan ikkje bli fornærma for det. Synes det er rimeleg sært å gjere 40 årsdagen til ei så svær greie.
Ajam Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2012 Jøsses, sikker på at denne dama fyller 40år? Måten hun reagerer på høres mer ut som en på 14... Selv om man blir skuffet og lei seg så trenger man ikke slenge dritt om den andre personen facebook (som forøvrig er et temmelig offentlig fora.) Jeg hadde enten svart noe slikt: "Jeg skulle gjerne vært med til xxx og feiret bursdagen din, men dessverre så har jeg ikke råd til dette. Jeg syns ikke noe om at du henger meg ut her på facebook, jeg hadde satt pris på om du kunne tatt dette opp med meg i enerom." Og så hadde jeg vurdert hele vennskapet til dama... Høres ikke ut som en god venninne.. Takk, det var en fin måte å si det på..
Nikamo Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 og ellers synes jeg du kunne spart deg den kvalme tonen i overskriften....du er ikke noen god venn her inne heller..... Eh... Er du seriøs eller? Burde kanskje satt "frekke" i hermetegn da, men du ser smiley'en sant?
Nikamo Skrevet 4. januar 2012 #14 Skrevet 4. januar 2012 Ok, du burde kanskje tenkt at du ikke hadde råd til den utenlandsturen allerede da hun begynte å snakke om det, og gitt beskjed om at du ikke har mulighet... Men nok pekefinger Den såkalte "venninnen" reagerer helt ut av proposjoner og på en utrolig umoden måte! Det er jo sånn at enkelte tror at Facebook er deres private dagbok, hvor de skriver akkurat det som faller dem inn uten sensur... :/ Jeg skjønner veldig godt at du ønsker å svare/forsvare deg! Bare pass på å holde deg på et saklig nivå, noe som vil få henne til å virke (om mulig) enda mer barnslig. Og siden hun snakker om dårlige venninner (snakk om å kaste stein i glasshus), så ville jeg fått med noe om at gode venner i hvert fall ikke henger ut hverandre på et åpent nettsted...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Jeg ville svart noe sånt som: Om det at jeg ikke har råd til å reise fra jobb og barn i fire dager for å feire deg gjør meg til en dårlig venninne, så får det heller være sånn. Gode venninner forstår slikt... Jeg hadde en gang ei venninne som holdt på litt sånn som din. Hun skulle hele tiden sette premissene for vennskapet, og om jeg ikke levde opp til hennes krav, så kom det beskyldninger og baksnakking om hvor dårlig venninne jeg var. Det at hun selv aldri levde opp til den standarden hun krevde av sine "venninner" ville hun aldri være med på, men krevde stadig nye ting jeg og andre måtte gjøre for å "bevise" at vi var gode venninner. Jeg kuttet henne ut, og for å være ærlig, så var det en befrielse! Vurder hvor viktig dette mennesket er for deg. Tilfører hun så mye positivt til livet ditt at slike episoder som denne er verd det? Om ikke, så har du ingen plikt til å ha dette mennesket i livet ditt.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Tåpelig og ikke særlig voksen oppførsel av venninnen din. Pass på at du ikke legger deg på hennes nivå i alle fall. Jeg tror ikke at jeg ville svart noe i det hele tatt. Men så en liten pekefinger: Jeg kan godt skjønne at venninnen din er sint og skuffet om du først sier at du synes det var gode planer og gir uttrykk for at du skal være med, og så kommer du plutselig å sier at du ikke har råd. Da hadde jeg blitt ganske grinete også, men jeg hadde nok ikke hengt deg ut på Facebook...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #17 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har kommet opp i en konflikt med en kollega. Vi har vært på og av venninner i mange år, men ofte når jeg går litt i mot henne så er vi uvenner og hun baksnakker meg. Saken er nå: Hun skal feire sitt 40 års lag i utlandet. Hun ønsket at jeg skulle bli med fordi jeg er hennes "beste venninne" Detter er 2 mnd frem i tid. Sa fra til henne i dag at jeg ikke har råd til å reise utenlands alikevel. Har så mye utgifter fremover. Da jeg prøvde å forklare hvorfor jeg ikke kunne bli med så stopper hun med meg å si at jeg ikke trenger å forklare meg. Hun sier at ingen tvinger meg til å bli med på hennes bursdag. Dette sier hun i en frekk tone. Hun går fra jobb uten å si hadet. Nå leser jeg på facebook at hun skriver: At jeg er en dårlig venninne, og hun ikke trenger slike venninner som meg i livet hennes.. I utgangspunktet svelger jeg mange kameler, men dette har jeg lyst til å svare på.. Men hva skal jeg skrive som ikke er direkte frekt, men at hun samtidig blir satt litt på plass?? Hei, du skriver "... ikke har råd til å reise utenlands likevel". Dette tolker jeg som om du tidligere har sagt du skal være med, og nå sier du ikke kan? Jeg ville ærlig talt blitt veldig skuffet hvis min gode venninne plutselig ikke kunne være med og feire bursdagen min likevel når hun hadde sagt hun skulle. Visste du ikke allerede når du sa du kunne være med tidligere at du ikke ville ha råd til å være med? Det sagt, er reaksjonen hennes helt klart barnslig - å ta opp en slik sak på fb er jo som noen skrev over skikkelig "fjortiss". Hvis jeg var deg ville jeg fullstendig oversett fb-innlegget hennes. Ikke synk ned på hennes nivå der, vis at du er bedre enn som så. Og så ville jeg tatt en prat med henne personlig (f.eks. over en kaffe) og forklart unnskyldt deg for at du ikke kan være med likevel når du hadde sagt du skulle, og forklart hvorfor. Benytt også gjerne anledningen til å forklare at det å ta opp sånne ting på fb gjerne ikke hjelper så mye - på en pedagogisk måte, da... For øvrig synes jeg det er en "uting" å kreve at folk skal bruke masse penger på å delta på feiringer (bryllup, bursdager osv.). Helt til slutt lurer på om du kanskje er en sånn som burde øve på å si "nei", hi? Jeg er nemlig litt sånn selv, det er mye enklere å svare "kanskje" når man egentlig mener "nei". Men det skaper jo egentlig bare masse problemer, og det er like greit å bli kvitt det "snill pike-syndromet".
Ajam Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 5. januar 2012 Hei og takk for alle svar.. positive som negative Vi er mer jobb venninner enn venninner. Ser ikke så mye til henne i fritiden.. Men klart, er hyggelig å bli invitert.. Har litt vondt av henne, hun har ikke mye venninner.. og hun er god på mange måter. Som du skriver over, ja, jeg må bli flinkere sånn generelt til å si nei med en gang. Men når det var snakk om denne turen hadde jeg virkelig lyst til å reise. Prøvde å forklare henne grunnen til at jeg ikke kunne bli med, har ikke med henne å gjøre, men med min økonomi å gjøre. Men det ville hun ikke høre på. Fakta er, jeg har ikke disse pengene, jeg burde ikke sitte med dårlig samvittighet av den grunnen.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #19 Skrevet 5. januar 2012 Hun ene Jøsses, sikker på at denne dama fyller 40år? Måten hun reagerer på høres mer ut som en på 14... Selv om man blir skuffet og lei seg så trenger man ikke slenge dritt om den andre personen facebook (som forøvrig er et temmelig offentlig fora.) Jeg hadde enten svart noe slikt: "Jeg skulle gjerne vært med til xxx og feiret bursdagen din, men dessverre så har jeg ikke råd til dette. Jeg syns ikke noe om at du henger meg ut her på facebook, jeg hadde satt pris på om du kunne tatt dette opp med meg i enerom." Og så hadde jeg vurdert hele vennskapet til dama... Høres ikke ut som en god venninne.. Takk, det var en fin måte å si det på.. Syns dette kunne være en bra svar til oppdateringen hennes på fb. HVis du la være å svare (selv om du da vil synke ned på hennes nivå), så vil hun bare fortsetter å gjøre det. Du må sette henne på plass og ikke la henne ture frem som hun vil og slenge dritt når noe går imot henne. Herregud, dama blir 40 år. å slenge dritt fordi du ikke kunne bli med alikevel...ja, da får hun finne på noe annet istedet. Det er ikke verre enn det. Men uansett, lykke til hva du enn bestemmer deg for HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå