Marthemor<3 Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Hei! Flere her med babyer med refluks?? GUtten min er 5,5 mnd gammel og sliter med dette. Gulper og spyr masse og sover ikke stort mer enn 1 time sammenhengende (30 min på dagen). Noen som har noen tips?? Har dere tatt barna til pH måling?? Bruker dere medisiner??
Studentmamma88 Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 En del tips: - Legg bøker under hodeenden av sengekanten (ca. 10 cm opphøyning), opphøy også vognen eller la den stå i litt oppoverbakke. Da skal syren gå ned i magen i stedet for å bli liggende i spiserøret. - Tenk over hvilke matvarer du gir. Tomatsyre(finnes i spagetti og kjøttdeig, gryterretter osv.), frukter med sterk syre som eple og pære eller annen "sterk" mat øker refluksen. - La barnet sitte godt oppreist etter mating for å få ned maten gjennom spiserøret - Noen babyer med refluks kan få svært vondt når de ligger på rygg, la babyen ligge på siden. (Først nå har vi forstått grunnen til at hun begynte å hylskrike hver gang vi la henne ned etter mating). Vi har ikke hatt babyen vår på ph-måling da alle barn under 1 år vil ha mer eller mindre grad av syre som vil gi utslag på testen. Legene mente derfor at det ikke er nødvendig med ph-måling da den vil si lite om refluksen da denne vil gå i perioder (du kan være uheldig å få måling under en god periode eller på en god dag med lite syre, og da vil ikke testen være et endelig resultat). Så de mente det holder med observasjon under og etter mating (spiseatferd, atferd som uttrykket smerter, gulp og oppkast, halsbrann og de lyttet etter en spesiell type hikke som kommer fra syren) og utprøving av ulike tiltak ang. medisiner, kosthold og ernæring. Vi bruker for tiden nexium, men har også brukt zantac. Nexium skal ikke gis før barnet er fylt 1 år, men vi har fått tillatelse til å bruke denne da de andre medisinene ikke ga god nok effekt. Dersom barnet ditt er veldig utilpass etter mating og ikke vil sove og gråter en del, så må du søke hjelp hos lege, (det er ikke alltid at helsestasjonen er så flinke på dette) da dette kan være veldig smertefult for barnet. Mye syre gir sår og betennelse i spiserøret, og dersom dette varer lenge kan barnet utvikle vegring for å spise da mat forbindes med smerte. Spisevegring er vanlig for barn som sliter mye med refluks.
Studentmamma88 Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Glemte å si at du kan prøve nutramigen mme dersom du ikke ammer da denne ikke inneholder melkeproteiner. Denne bruker vi np, og finnes på blå-resept, men du får kjøpt den utenom bare for å prøve. Bland en te-skje sukker i melken, da den gir litt søtere smak for babyen. Dersom du ammer kan du prøve å kutte alt av melkeprodukter i en uke. Dette innebærer ost, smør osv. Vet det er kjedelig, men dette hjalp også da jeg ammet. At babyen din kanskje blir bedre av melkefritt betyr ikke at den har melkeallergi og vil ikke gi utslag på en allergitest, MEN melkeproteiner er veldig sterkt for såre barnemager og vil forsterke refluksen. Vi opplevde STOR forskjell med melk og grøt uten melkeproteiner, og kalles for melkeintolerans.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Husk å be om Nutramigen AA, vanlig inneholder melkeproteiner det gjør forøvrig Nutramigen AA også, men særs lite. Her bruker vi Neocate, men mini her er hyperallergisk mot melk da og det er visst eneste 100%melkefri. Lykke til! =)
Marthemor<3 Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2012 Tusen takk for utfyllende svar og gode tips! Setter pris på det! Eirik virker ikke smertepåvirket og gråter nesten aldri, men har uttykker skjeldent smerte (selv ved låsning i nakken) så det er ikke godt å vite. Jeg ammer og har begynt med litt grøt (nestle) men forstod det som at den har melkepulver, så kanskje jeg bør prøve en annen da? Har også kuttet ut melkeprodukter en uke, uten forandring, så tror ikke det var det som plaget han.. Legen har henvist han til pH måling (uten å ha sett han), men jeg er skeptisk til dette.. men skal snart på 6 mnd kontroll, så får spørre da.. Igjen, tusen takk!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå