Gå til innhold

Ammeproblemer, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har den siste tiden vist en litt annen adferd rundt måltider enn tidligere. Hun er 3 uker, og spiser alt fra 10-15 ganger i døgnet. Den siste uken har hun vært litt kronglete ved et par måltider, og jeg skriver dette i håp om at noen kjenner seg igjen og kan komme med råd eller deres historie.

Hun viser tegn på at hun er sulten, men når jeg tilbyr henne brystet, så "spytter" hun det ut i løpet av kort tid mens hun lager frustrerte lyder. Blir hun ikke tilbudt brystet med én gang igjen, blir hun kjempesint og skriker ut. Jeg tilbyr da brystet igjen, og hun regelrett kaster seg over det før hun spytter det ut igjen og hyler og skriker. Inntil idag skjedde dette kun ved det ene brystet, men nå istad skjedde det også ved det andre "gode" brystet.

Jeg har tatt henne opp på skulderen for å prøve å få henne til å rape for å se om det kan være grunnen til at hun ikke vil die skikkelig, men det hjelper ikke. Jeg har tilbudt det andre brystet (da det ikke var noe problem med det), og hun har velvillig spist av det. Jeg har håndmelket brystene for å sjekke trykket, og det ser ikke ut til at det er noe galt med det.

Nå er jeg helt desperat, og blir frustrert av å se hvordan hun har det når jeg skal mate henne. Ammingen er ikke lenger en hyggestund, for jeg har alltid i tankene at "denne gangen kan det gå ille igjen". Som sagt har hun ikke denne oppførselen ved hvert måltid, men minst én gang om dagen.

Kan det være at hun ikke egentlig er sulten?

Noen som har et godt svar eller råd til meg? Dette er ikke noe gøy lengre :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd, og opplever til tider det samme med min baby på 16 uker. Jeg har kommet til den konklusjonen at han blir kjempesint og slipper puppen (for så å søke febrilskt etter den igjen) fordi melken ikke kommer strømmende med en gang. Det som hjelper når han er slik er å klemme ut noen dråper slik at han på en måte får smaken på det, og da gidder å suge mer selv.

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Jeg ville prøvd å håndmelke eller pumpe litt først slik at melka kommer før du legger henne til.

Hva mener du med at trykket er ok? Hvordan er melkestrømmen, dvs kommer det melk fortnår du håndmelker, og fortsetter det å komme melk hele tida når du håndmelker ei stund, eller tar strømmen en pause feks. hvert minutt? (Begge deler er normalt.)

Det kan hende trykket på melka er litt høyt, det kan være ubehagelig.

Du kan uansett forsøke en annen ammestilling, se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler. Det kan hjelpe både på melkestrøm og på evt smerter ved amming (tenner, øreverk, halsvondt). Du kan gjerne se videoen om å starte på nytt, den viser en halvt sittende/liggende stilling som også kan brukes til vanlig amming, der vil tyngdekrafta gjøre at trykket på melka blir litt lavere. Prøv deg fram og se om du finner en stilling som gjør at jenta di trives bedre.

Det kan også hende det er økedager, dvs at hun vil ha mer melk. Oftest dier de da oftere og gjerne lenger, men jeg tror nok også at frukstrasjon slik du beskriver det kan være et tegn - hun vil jo ha mer og så stopper det opp?!? (Det er altså helt normalt at melkestrømmen pauser litt under amminga.) Legg henne til ofte, helst når hun viser det minste tegn på sult, og se om det blir bedre i løpet av noen få dager. Amm gjerne mye om natta, nivået av melkeproduserende hormoner er høyest da, så nattamming er veldig effektivt for å få mer melk. Se

http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn

Til slutt: du nevner ingenting om avføringen til jenta di, så jeg antar den er "normal" og slik den har vært før. Men dersom hun får veldig flytende, grønn og skummende avføring så kan det være et tegn på at du har massemasse melk og at hun får litt for mye av den søte formelka. Magen reagerer da ofte med å bli kvitt den fort... Se http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

(Ta veldig gjerne kontakt med en ammehjelper (feks meg) dersom du vil prøve det som står beskrevet der. Mange gjør det feil, og jeg anbefaler virkelig at man er sikker på å ha forstått metoden først, og at man får litt oppfølging undervegs.)

Skrevet

Vi har vært i samme situasjon en lengre "fase". Jeg synes ammehjelpen.no om puppenekt var veldig nyttig. Det ga seg etter jeg leste der og prøvde litt ulike ting. Her var hun rett og slett ikke sulten, det synes jeg hun burde være og presset kanskje litt... Hun fikk en dårlig opplevelse som forsterket matnekten.

Håper du knekker koden kjappere;) Lykke til:)

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen her. Hadde det sånn de første 3 mnd. Men dette skjedde kun på ettermiddag/kveld. Fant ut at det var pga magesmerter/luft. Var spesielt ille på den ene siden. Bar henne mye armen, slik at hun lå på magen på armen min, da kom det ut endel luft. Og ga minifom før hvert måltid, dette hjalp! Ville også tatt en sjekk hos kiropraktor eller manuellterapeut, kan jo være noe med nakken hennes?

Skrevet

Nakkesmerter pga skjevheter kan ofte dukke opp etter noen uker, antar det er fordi barnet da beveger seg mer og finner ut at det gjør vondt. Absolutt verdt å få sjekket ut det også.

Unger burde komme med bruksanvisning og et lite display som gir fornufitge feilmeldinger....

Skrevet

Jeg ser nakkeproblemer er nevnt. Jeg oppdaget at min baby hadde en låsning i nakken da han var 5 uker gammel. Han ville kun ha den ene puppen, men det kom først da han var 3-4 uker gammel. Jeg fikk hjelp av en ammehjelper (er heldig og har en ammehjelper i nabolaget) og hun sa at enkelte bryst har jordbærmelk og enkelte har sjokolademelk og barnet kan få et favorittbryst uten at noe er galt :-)

Håper du og babyen finner ut av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...