Gå til innhold

Dette er en drøm - ungen min spiser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt lille gull er 8 mnd. og har slitt mye med refluks og spisevegring. Måltidene har alltid vært en kamp, og hele dagen dreide seg om mat og strategier rundt dette. Sykehus, leger, medisiner, dehydrering, melkeallergi, mating i søvne, betennelse i spiserør, journalføring over matmengde og kutt av masse matvarer er bare noen av begrepene som fyller opp dagene våre. Den siste måneden har gått bedre da hun skiftet medisin og kuttet ut melkeprodukter, men nå er det over all forventning og jeg må bare skryte til dere om at ungen min spiser!!!

Hun drikker til og med melken sin, noe hun ikke har gjort på 6 måneder! Vi kan til og med ta ut flasken og ta den inn igjen uten problem!!!? Det er jo helt utrolig! Hele familien sto i fullstendig sjokk da hun drakk melken sin frivillig for første gang på nyttårsaften, alt sammen. Hun smaker eller drikker på melken sin hver eneste gang vi tilbyr, og det er som en drøm hver eneste gang, det er så gøy!! Lekende lett!

Måltidene av fast føde er totalt forandret fra være en laaaang tålmodighetsprøve med mye skriking, lokking, motivering og strategier for å få henne til å spise, til å bli det hyggeligste gjøremålet for dagen. Nå kan vi klappe søte, babble, synge og gjøre hva som helst, det værste av alt er: Hun spiser! Hun gaper opp og svelger ned, rubbell og bit!

Mellom kl.16.00 til 18.30 idag spiste hun 1/2 glass middag, 130 ml.melk OG grøt av 1 dl. vann. Det er helt sant, og det er jo helt umulig:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjekt å høre :+)

Skrevet

Så fantastisk det må føles!! Det har dere virkelig forkjent :-) Da krysser jeg bare fingrene for at det vedvarer!

Skrevet

Så bra! Høres ut som dere har funnet "oppskriften". Håper det varer og at dere kan senke skuldrene nå.

Skrevet

ÅÅÅÅ sÅ godt Å høre :) Blir veldig misunnelig her jeg sitter, mating her i hus er ennÅ en heldagsjobb :(

Kos dere masse og nyt at hun spiser!

Skrevet

Så bra :) Det er deilig når det går bra. Her går det litt opp og ned. Men, ikke helt ned. Minuset er at hun ofte må ha noe å leke/drive med for å spise nok. Det liker jeg ikke, men det får bare være sånn akkurat nå.

Så nå spiser hun uten problem? Og er interessert i maten?

Hva slags medisin får hun nå?

Skrevet

Takk til alle! Hun spiser enda:):):)

Honningmelon:

Hun får Nexium (vi skiftet fra zantac) pluss at vi har blå-resept på nutramigen. Kuttet ut melkeprodukter.

Jeg vet ikke hva som skjedde, men pluttselig bare spiste hun masse og ville ha melk!!? Jeg har prøvd å se hva som var årsaken til at alt bare snudde, men har ikke noe klart svar. Mulige forklaringer er:

- En uke pause fra alt som heter melk og mas rundt dette. Hun brekket seg av nutramigen og det var ikke snakk om å smake en gang. Vi ga opp og tok en pause på en god uke.

- Tannfrembrudd av to fortenner nede. Det var når tennerne endelig kom opp at hun begynte å spise og drikke melk, og vi har fått GRUNDIG opplæring av bestemoren i hvordan vi kan se når det er ubehag i gommene og hvordan vi skal behandle dette. Ubehag i gommen gjør det vondt å ta flasken (især forran i gommen) å spise. Straks hun begynner å sikle eller klø seg i munnen skal vi gnikke skikkelig med dentinox å gi henne kald klut som hun kan tygge på. Hun har helt sluttet å stikke hånden i munnen slik at hun brekker seg, og trenger ikke bite på alt mulig annet mens hun spiser. Vet ikke om det har noe sammenheng, men vi ser nå i ettertid at mye av uroligheten og type atferd (brekke seg, klø, spytte, smerter) skyldtes ubehag i munnen som vi behandler med dentinox og klut.

- Juleferie med familien. Hele familien har vært samlet under et tak og hun har sovet hos besteforeldrene store deler av julen. De har brukt MASSE tid på henne og måltidene, da de ikke ser henne så ofte og de har stortrivdes alle sammen. De har brukt TID på å lære henne å tygge brød på riktig måte, drikke vann å puste samtidig og etablert "bord-kos" (spiseaktiviteter som rim og regler og lek, sang etter maten og takke for maten).

Jeg tror at både vi og henne trengte litt avlastning og litt "ny-tenkning" angående spisesituasjonen. Vi har jo prøvd alt mulig vi også, men kanskje vi bare manglet håpet og den oppriktige kosen og gleden rundt spisebordet med henne...?

- Medisin og melkefritt har blitt etablert i kroppen nå. Spesialisten vi var hos for en god stund siden sa at tålmodighet er nøkkelordet når det gjelder medisinskifte og utprøving av melkefritt. Han sa faktisk at vi kunne forvente å se den fulle effekten rundt nyåret! Så det var jo veldig godt tippet i så fall, selv om jeg trodde da at ikke var helt på stasjon.... (hihi).

Hun er ikke så veldig interessert i maten, men mye bedre enn før. Hun blir ivrig når maten kommer på bordet og gaper godt når skjeen kommer. Hun blir fort "lei" og snur seg alle andre veier, men når vi sier navnet hennes snur hun seg og gaper, så det er jo kjempebra.

Ja hun spiser uten problem, og det er jo helt uvirkelig! Hittil i dag har hun spist opp alt hun har fått. Til frokst idag tømte hun en hel melkeflaske (230ml.), og til lunsj drakk enda en hel flaske og spiste en hel brødskive! Grøten tar hun kjempegodt, men middag er hun enda litt lessen på, men.... hva gjør vel det? Ungen spiser jo:)

For håpe det går bedre for dere også, sender mange varme nyttårstanker til dere og håper det går oppover for dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...