Gå til innhold

kvp og gravid, noen som kan hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

har nylig testet positivt og er egentlig veldig glad for det!

men av forskjellige årsaker så er jeg i jobb/ skole via kvp, og lurer veldig på hvordan det blir å fortelle dette til dem?

skal etter planen fullføre alle tiltak til våren og da komme i fast arbeid. noe som jeg kommer til å fortsette jobbe mot!

men er redd for sure bemerkninger om at jeg ødlegger for meg selv og hvordan det blir med fødsels penger ol??

andre som er i eller har vert i lignendes situasjon?

Fortsetter under...

Jeg jobber selv som veileder i kvp..man får permisjon, men kun 20 dager med kvpstønad. ( så vidt jeg husker,,, har ikke oplevd dette så ofte i jobben, så derfor jeg ikke er helt sikker, men bare spør veilederen din,s å får du svar) Kvpstønad gir ikke rett til foreldrepenger.

Resten av tiden må du i så fall søke sosialhjelp, hvis ikke samboeren/mannen din har høy nok inntekt til å forsørge dere alle.

Det er jo på mange måter dumt å planlegge barn, når man er uten jobb og derfor også uten rett til betalt foreldrepermisjon. Far til barnet vil jo heller ikke få fedrekvote så lenge du ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger..og for din del så vil jo det å komme seg ut i ordinær jobb bli satt på vent ganske lenge.

men nå er du jo gravid, og må bare gjøre det beste ut av det! Det kommer sikkert til å gå helt fint å fortelle det til veilederen din, det er jo ditt liv, du bestemmer!

Lykke til da! :)

man planlegger ikke alt ;) skal være enig i at timingen ikke var den beste!

har vert gjennom abort tidligere, så ikke en gang til!

var nett og såg litt på nav sine sider, der sto det at foreldrepengene ble regnet ut ifra stønaden jeg hadde fått, sto ingenting om tidsbegrensning???

<h3>

</h3>

<h3>

Hvem kan få foreldrepenger?</h3>

<p>Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt</p>

<ul>

<li>sykepenger</li>

<li>foreldrepenger ved fødsel og adopsjon</li>

<li>svangerskapspenger</li>

<li>omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet</li>

<li>pleie- og opplæringspenger</li>

<li>dagpenger under arbeidsløshet</li>

<li>arbeidsavklaringspenger (AAP)</li>

</ul>

<p>Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være</p>

<ul>

<li>lønn fra arbeidsgiver under utdanning</li>

<li>ventelønn</li>

<li>avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste</li>

</ul>

<p>Kvalifiseringsstønad opparbeider ikke rett til foreldrepenger desverre.. men hvs idu rekker å jobbe 6 mnd før fødsel har du opparbeidet rett...</p>

<p>og du får ikke kvpstønad hele permisjonen, det vet jeg, men husker ikke hvor lenge man får stønaden. Men jeg kan sjekke på jobb i morgen, har hatt fri idag!</p>

<p> </p>

<p>Håper uansett det ordner seg, og jeg skjønner veldig godt at abort ikke er et alternativ, det hadde det ikke vært for meg heller!</p>

Annonse

Jeg vil bare skyte inn at jeg tror fedrekvota har endret seg...det er ikek lenger krav om at mor til barnet må ha minst 50% stilling...det opphørte rett etter jeg fødte min datter i juni 10, da gikk jeg i 14% stilling ved siden av studiene og syns det var kjempe surt at de endret regelen måneden etter...

Gratulerer med graviditeten:)

Hei! Eg jobbar også i NAV. Du vil få eingangsstønad ved fødsel. Du kan søka på det når du er 26 veker på vei. Dokumentera med bekreftelse på svangerskap frå lege. Eingongsstønaden er på kr. 35263,-Dersom du er tenkt å søka økonomisk sosialhjelp vil du få behalda 6000 av desse til utstyr for barnet. Resterande blir motregna evt. sosialhjelp. Det vil sei at det blir rekna som inntekt dei første mnd, slik at du ikkje har rett på sosialhjelp rett etter at du har mottatt eingongsstønad. Lykke til!

hvordan går jeg frem for å søke sosialstønad da? spør heller dere damer for vanskelig få svar på mit kontor!

og hvor mye vil det utgjøre i mnd?

event har jeg rett til å ta opp studielån nå og søke om fødsels stipend fra høsten av?

Jeg vet ikke reglene for lån og stipend.. men tror det er sånn at du må ha hatt rett på lån og stipend 6 mnd før fødsel for å få fødselsstipend! Lurt å sjekke ut! :)

Og det stemmer at du vil ha rett på engangsstønad så lenge du ikke har rett på engangsstønad. Og som Tessy sier så er det ikke lenger krav om at mor må jobbe minst 50 % for at far skal få fedrekvote, men kravet er at mor (og far) må ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene.

-EVt sosialhjelp regnes ut i fra inntekt og utgifter, så det er litt vanskelig å svare på hvor mye du evt vil få.

Anbefaler deg å sjekke ut litt med lånekassen om det er muligheter der... og så ta en prat med din veileder i kvp , sammen kommer dere nok frem til det som er best økonomisk for deg!

I Bergen vil ektepar/ sambuande med et barn ha ein livsoppholdssats på kr. 10973 (økte satsar frå 2012)

I livsoppholdsatsen inngår alle andre utgifter enn husleie og strøm.

NAV rekner alle inntektene dekas, dine og mannen din sin, barnetrygd blir holdt utanfor. Dersom de når alt er slått sammen ( tar ikkje hensyn til lån og andre regninger, telefon mm inngår i livsoppholdsbegrepet. MEn dersom de har mindre enn 10973 igjen å leva for etter at husleie og strøm er betalt vil de ha rett på økonomisk sosialhjelp. De må då levera inn søknad som de finn i mottaket på NAV kontoret/ elelr som du kan få av KVP veiledaren din. Så fyller du ut alle punkter i den og dokumenterer den med begge sin ligning, og begge sine kontoutskrifter.KVittering på siste betalte husleie og evt. strøm Saksbehandlingstida er inntil 3 veker.

Sosialhjelp er ein subsidiær og midlertidig ytelse. Det betyr at alle andre mulighter til inntekt må vera utprøvd. Viss de har anna realiserbar inntekt, f. eks bsu eller evt bil eller anna må de truleg først bruka opp det. Før barnet kjem er livsoppholodssatsen i Bergen 8924,- Har stege frå 8121,-

Men KVP veilederen din kan alt dette. Lykke til!

ok, skal inn og snakke med dem i uke tre.. men ville ikke komme helt uforbered! studerer allerede nå så fyller kravet om å ha studert 6 mnd før termin ... skal gå innom skolerådgiver sitt kontor og!

takk for svar :)

Annonse

Jeg vil bare legge til at saksbehandlingstid og satser for økonomisk sosialhjelp varierer fra kommune til kommune - det beste er derfor å ta kontakt med ditt kontor for å få vite hva som gjelder der.

Ellers snakk med din KVP-veileder, så finner dere ut i fellesskap hva som lønner seg økonomisk for deg. Men det er selvfølgelig lurt å forberede seg til møtet :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...