Ringfinger Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 da har jeg mannet meg opp til at gubben skulle bestille time hos legen for utredning..... mest lavmåle beslutningen jeg har tatt noengang... Februar skjer det... noen som vet hva som skjer når man er hos legen? vi måtte begge to komme... gruer meg som en tulling!!!
Frøken Ubesluttsom Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Min kjære skal ta fertilitetsprøve i morra.... Fikk ikke no beskjed om at jeg måtte være med. Det eneste legen sa til meg var at han måtte utredes først fordi utredinga er mer omfattenede på oss damer... Menna kan jo bare "runke i en kopp". Ferdig med det.... Syns ikke det er noe kult, men greit å få et svar også da, på om det er no galt eller ikke... Når han har vært der og vi får svar på om det evt ikke er "noe galt" der er det min tur.... ser ikke fram til det men...
Ringfinger Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2012 ja, jeg trodde også det, at de kunne bare levere det... men neida... legen nekta å ta han alene uten meg, for han måtte visst vite at jeg var med på laget.. drittlege for å si det sånn... ingen andre her inne sier mennene måtte ha med seg damene... jeg hadde også håpt på at... han først, så meg... ikke for å si noe teit... men tror kanskje det er han...(?)
Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡ Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Di tar ultralyd, blodprøver og sædprøver å forklare litt kos de ligge an:) går så fint:)
Ringfinger Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2012 Den vanlige legen?? E spriker ikke forrand han!
Tuppa87 Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Vi har vært til utredning hos privat gyn, det koster litt, men er vedt det. Det var jeg som oppsøkte han først pga. uregelmessig mens/ skjelden el. Vi hadde da prøvd i nesten ett år. Tok innvendig ul og blodprøver. Har fått veldig god oppfølging og har nå fått regelmessig syklus igjen, men har dessverre ikke blitt gravid enda. Samboeren min leverte også sædprøve og den kunne jeg stikke innom å levere.. Så der var det ikke noe krav til å møte opp sammen,
Ming82 Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Hei Du skrev at det med å bestille time for utredning er det mest lavmålte beslutning du har tatt. Hvorfor det? Jeg har også tatt utredning hos privatgyn, og jeg er glad for at jeg gjorde det. Jeg fikk henvisning fra fastlegen min, så det reduserte noe av kostnadene. Jeg tok blodprøver og tok innvendig ultralyd, min kjære leverte inn sædprøve uten jeg tilstede. Jeg skal tilbake etter neste tr for å sjekke eggledere. Greit å få vite om det er noe galt eller hva som er grunnen til at vi ennå ikke har blitt gravid. Ikke noe å skamme seg over.
Ringfinger Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2012 cornflake, jo, fordi jeg føler det er noe som burde gå uten å måtte innblande alle andre... føler noe av min "verdi" blir tatt fra meg om jeg må til legen for dette... mulig jeg er rar.. men begynner nesten å grine med engang jeg tenker på det... noen som har noen kloke ord om hvorfor jeg ikke skal ha det?..... jeg vet det lissom ikke er noe å skamme seg over, men man tenker alltid "det er noe som skjer andre og ikke meg". men så sitter man her da... langt nede... blæ.... og jo, er greit å vite om noe er galt eller ei, men tenker også mange ganger hva er vitsen? tenk om jeg faktisk ikke kan få barn, eller at han ikke kan få barn.. da sitter vi her uten et lite håp engang, nå finnes det hvertfall et bittelite håp når man ikke vet.. sjøl om man blir litt galen av det...
Ming82 Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Du må rett og slett prøve å endre tankene dine, jeg vet, lettere sagt enn gjort. Men prøv å se framover, dette kan hjelpe deg å få drømmen din oppfylt. Jeg trodde også at det var sånn som skjer andre ikke meg, men nå sitter jeg her 10mnd etterpå og ennå ikke gravid. 10 mnd er ikke lenge sammenligner med andre, men jeg er nok en som liker å ha fakta på bordet, er det noe galt då vil jeg vite det. Uansett hva legene finner ut så vil du jo få hjelp, du vil få svar på ting. Det må da være bedre enn å gå rundt å bare bekymre seg!? Huff, jeg vet dette er ikke lett, ikke for noen egentlig. Sender deg en god klem og ønsker deg masse lykke til Dette her klarer du, vi er flere i samme situasjon, det er jo det som er så greit med forumet.
Fiemamma Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Hei Jeg skal hos privat gyn i morgen for første gang. Har vært på gu til fastlege før for andre ting enn barnløshet og smerter i underlivet. Har prøvd å få barn i et år, men mensen kommer hver måned her. Jeg har i tillegg begynt å få vondt i livmor/eggstokker den siste tiden (2-3 mnd). Jeg har ingen problemer med å legge meg ned og la en spesialist ta en titt på meg. Tenk hvis hun finner ut at noe hindrer meg i å bli gravid, og dermed kanskje kan tilby hjelp slik at jeg en gang skal få drømmen min i oppfyllelse? Tenk hvis hun evt. finner noe galt såpass tidlig at vi kan få behandlet det og jeg blir frisk? Det er bedre med klart svar, enn å gå å forestille seg masse som mest sans. er uten grunn. Gleder meg vanvittig til i morgen, og gleder meg til å kunne dra hjem med svar på alt jeg lurer på, og mest håper jeg på at jeg er helt frisk og bare kan ta livet med ro! Ikke se på det som et nederlag, men noe du faktisk VINNER på Overrask deg selv, gå inn dit med guts og kvinnelig styrke, dette er jo kun for å hjelpe deg og ingenting annet! Det er jo fantastisk at vi kan få hjelp til dette Og du ser jo at du ikke er alene her om det
Ringfinger Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2012 ja, Cornflake, har prøvd både aktivt og passivt nå i 3 år ganske nøyaktig... men blir vell greit nok, bare det at jeg er ikke den mest utadvendte personen, så hater å snakke om meg selv og lissom skulle ha hjelp av andre.. føler på en måte dette er noe jeg bør kunne fikse selv, sjøl om jeg vet det ikke er noe jeg kan gjøre... HÆ?! kan man gå til gynekolog undersøkelse hos en vanlig lege?! og bare det au, ligge der med beina i vÆret og lissom skal ane fred over det og at dette lissom er naturlig... får meg bare ikke til det... hoff... begynner mest å grine her...
Happy87 Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Hos oss visste vi iallefall at det var noe "galt" med meg da jeg ikke hadde tr på 1år.. Så jeg ble henvist alene til gyn for å undersøke dette.. Jeg trodde det skulle bli et nederlag, men var egentlig bare deilig å bli hørt, tatt på alvor og bli henvist videre slik at jeg kunne komme til bunns i dette.. Jeg fikk raskt påvisst PCO og fikk tabletter for å hjelpe meg å få el.. Dessverre fikk jeg ikke el da heller, så han sendte meg videre til fertilitetsklinikk.. Da måtte vi møte opp til timen begge to og gubben tok med seg prøva si.. Vi snakket sammen og det ble tatt gu av meg (med gubben i rommet, men han satt ved hodet mitt og så ingenting) Ble satt på sprøyter for å få el og jaggu var det gullegget for idag er jeg 11+2.. Har ingen skuffende tanker om at jeg har fått hjelp fra fertilitetsklinikk, synes bare det er fantastisk og endelig få drømmen oppfylt.. Det var deilig å få svar på hva det var og finne ut av hva som kan hjelpe oss.. Det er ingen nederlag å få hjelp, det er utrolig mange som gjør det, men det er dessverre så tabu emne at man hører sjeldent om det.. Prøv å fokuser på "premien" og ikke hvordan du kommer dit. Dagens helsevesen kan hjelpe de aller fleste
Ringfinger Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 5. januar 2012 og jeg skulle gjerne snakket med noen om det, litt sånn face to face.. men til hvem...? har ei venninne som vet om alt, men føler jeg bare maser på ho, har snakka mye om at jeg aldri blir gravid og alt det der, men ikke at vi har bestillt time enda, vet lissom ikke helt hvordan jeg skal si det... vet ho kommer til å skjønne meg da, men er lissom så fælt å si det høyt syns e.. e tror ikke e vil ha med gubben på gyn. time.. hoff... har litt lyst å ta med venninna mi, men er det for dumt det? heh... men har man ikke el. når en el. test er positiv? eller er det jeg som har missforstått der??
Ming82 Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Det stemmer det at selvom el test er positiv så betyr ikke at man får el. Da er det kroppen som prøver å få til el, men ikke få det til Tempen kan bekrefter om du har hatt el eller ikke, den vil stiger med ca. 0,2 etter el.
Ringfinger Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 9. januar 2012 Føler temping ikke funker for kroppen vil jo ha mindre temperatur når man sover...? Og varierende? prøver cb fertilitetsmonitor denne og forrige mnd..;p noen med erfaringer ang denne?
snuppo Skrevet 9. januar 2012 #16 Skrevet 9. januar 2012 da har jeg mannet meg opp til at gubben skulle bestille time hos legen for utredning..... mest lavmåle beslutningen jeg har tatt noengang... Februar skjer det... noen som vet hva som skjer når man er hos legen? vi måtte begge to komme... gruer meg som en tulling!!! Jeg dro til legen alene jeg, tok endel blodprøver og ble hendvist til ferilitetsekssjonen forr utredning. før timen min der måtte mannen levere sædprøve og jeg hadde endel blodprøver å ta. er endel ventetid på å komme videre,men det er verd det til slutt,
Fiemamma Skrevet 9. januar 2012 #17 Skrevet 9. januar 2012 Det er absolutt verdt å dra! Tok 10 minutt med innvendig ul og cellprøve + samtale. Endte opp med diagnosen endometriose på eggstokkene og pergotime kurer for å få eggløsning. Jeg får nå hjelp til å bli gravid før det kanskje er for seint for meg.. Hadde aldri tilgitt meg selv dersom jeg ikke hadde dratt for å undersøke dette på et så tidlig tidspunkt. Min gyn gir seg ikke før jeg blir gravid, og hvis det ikke skjer innen 4 mnd må vi gå hardere til verks. Dette er superspennende og jeg er ved større mot nå enn jeg var før undersøkelsen Håper du greier å finne mot til timen din, det er så SINNSYKT verdt det, og mankan få hjelp til detmeste i dag!
Ringfinger Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 9. januar 2012 ehm.. måtte du ta innvendig ul hos"den vanlige legen"? eller gynekologen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå