Ezmeralda Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg titter innom fra 3. trimester i håp om gode råd. Fikk lystgass sist, som fungerte veldig bra. Skal føde på Rikshospitalet igjen, men der får man ikke det lenger, desverre. Noen som har god erfaring med alternativ smertelindring? Disse saltvannspaplene, feks, hvordan fungerer de? Har termin om to uker og ønsker å være litt forberedt, om mulig. Håper på noen gode tips! ;-)
Studentmamma88 Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Lystgass var ikke noe for meg under min fødsel, ble kvalm, så brukte det ikke. Jeg brukte badekar som fungerte veldig bra, og lokalbedøvelse i underlivet under utrivningsfasen. Fikk smertestillende (husker ikke hva det var, men kanskje det het pinex forte..) to ganger (2 stk. etter 10 timer, og 2 stk. etter 28 timer), men begge gangene stoppet det hele opp i noen timer, så tror ikke det var så lurt.. Ellers brukte jeg kalde kluter her og der, samt varmeputer i korsryggen. Gubben masserte til han var blå på fingerene og vi hørte på avslappende musikk. Tror jeg lå 5-6 timer i badekar, helt til jordmora jaget meg opp. Smertene tok seg opp med en gang jeg gikk ut av det badekaret. Så det er verdt et forsøk dersom de har det på fødestuen.
Gjest isimagen Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Badekar, kald klut i pannen og glovarm klut nedentil. Det funka bra for meg - noen annen smertelindring hadde jeg ikke kapasitet til å vurdere om jeg trengte. Var så fokusert på jobben
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Studentmamma!!! Hvorfor fikk du lokalbedøvelse?? Noen spes grunn? Jeg ønsker dette såååå mye, men får høre at det ikke er noe man bare får:(
C.L.H85 Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Jeg prøvde meg på lystgassen.... men synes ikke den hjalp noenting under pressriene Så jeg klaska hele maska rett i planeten på gubben(blitt fortalt) :-D Satt i dusjen fram til 7-8 cm og det hjalp greit. Ellers var det ingen annen smertelindring.. Men lystgassen hjalp veldig når jeg ble sydd, pluss at det var litt moro De fleste jeg har prata med har bare gode erfaringer med epidural, så det er vel en mulighet?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Jeg fødte i Drammen og der har de heller ikke tilbud om lystgass. For meg funket det å puste dypt og rolig, samt samboerns varme hender på korsryggen (han satt på en pall, og jeg sto og lente meg overskuldrene hans). Under utdrivningen var det kald klut i panna + litt vann mellom riene. Ikke noe berøring under riene nei! ønsket kun å fokusere på jobben, og ville ikke bli forstyrret med at de skulle kjenne på åpning. Orket ikke tanken på alt det styret med epidural. Trur heller ikke jeg ville klart å tajme lystgassen, da jeg opplevde at riene gikk fra null til maks styrke på kun et par sek. Gikk til fødsel med åpnt sinn, men trudde jeg ville bruke badekar og/eller epidural. Tanken på å bade virket helt fjern når det først satte igang ;-)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Og jeg fikk vel forresten lokalbedøvelse akkurat før han skulle ut, men det var på grunn av at de regnet med å klippe (han skulle fort ut fikk de for seg)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har ikke rukket annet enn lystgass alle 3 gangene, så jeg kan desverre ikke hjelpe med hva annet som funker...Men har hørt av venninner at de har vært fornøyd med epidural, akupunktur og badekar.....
chrisa78 Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 oi,har de slutta nå med lystgass på riksen? jeg fødte der 24 aug 2011 og fikk både det og epidural,det samme fikk jeg for 8 år siden med førstemann hmmm...hørtes veldig godt ut med badekar hvertfall,rakk ikke tanken på det nå sist,heldig som rakk epidural
Lemonia Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Har de sluttet med lystgass på Riksen? Jeg fødte der i mars i fjor og da hadde de det i allefall. Jeg har født på Riksen begge gangene. Første fødsel pørvde jeg pusteteknikker (hjalp kun de første par timene, etter det var det for vondt og riene for tett), varm rispose (hjalp ikke) og mannen masserte ryggen (distraksjon, men lite smertelindring). Etter åtte timer med sammenhengende rier forslo jordmor epidural og da fikk jeg endelig hvilt noen timer før babyen ble født. Andre fødsel gikk veldig raskt. To timer fra første ri, og riene var sammenhengende og vonde allerede fra start. Jeg fikk noen sup av lystgass, men det hjalp ingenting og 20 minutter etter var babyen ute.
Ezmeralda Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2012 Takker for mange svar. :-) ja, desverre har de sluttet m lystgass på Riksen nå nylig. Kan visst være skadelig for fosteret til gravide jordmødre. :-( Jeg får prøve det de har å tilby og ta med varmepute og massasjepinnen ( mannen masserte korsryggen med hendene under forrige fødsel, og klager fremdeles over hvor øm han ble i fingrene... Han hadde heldigvis vett på å ikke klage der og da! ) ;-) Tipper jeg tar imot det jeg kan få når det først er igang, men er litt skuffet, siden lystgassen fungerte så fint sist.
Lille diamant Skrevet 4. januar 2012 #12 Skrevet 4. januar 2012 Jeg synes lystgassen virket greit nok i begynnelsen, men ikke når riene ble skikkelig intense. Men ellers så var epiduralen helt fantastisk frem til jeg måtte få drypp og den ikke var så effektiv likevel. Og så virket saltvannspaplene helt supert på meg fikk disse en stund før jeg kunne begynne å presse, og de tok all smerten jeg hadde i nedre mage og bak i korsryggen. Så prøver gjerne det igjen Massasje og varme forpakninger virket ikke på meg, og det gjorde heller ikke akupunkturen. Men satt i badekar i begynnelsen på åpningsfasen, og det hjalp for en liten stund. Lykke til med fødselen, det går nok bra uten lystgassen og skal du se! Men greit å gjøre seg noen tanker om hva du kan prøve, dersom du føler behov for noe.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 Lystgassen gjorde meg kvalm. Jeg fikk "påtvunget" epidural pga tvillinger i magen. Det virket veldig bra med epidural på meg. Fødte på Bærum. Lykke til.
Studentmamma88 Skrevet 4. januar 2012 #14 Skrevet 4. januar 2012 Anonym: Jeg fikk lokalbedøvelse fordi jeg var utslitt og desperat, så jeg tror jordmora var litt lei av meg. De glemte meg av de første 14 timene, til tross for at jeg var flere ganger å spurte om smertelindring. Jeg ville egentlig ha epidural, men da jeg for 5. gang spurte, var det for sent mente de, da var det ytterligere 12 timer igjen!!? Etter 4 timer med 9 cm sa jeg at jeg Må ha smertestillende ellers ville jeg ta livet av både jordmora og meg selv (hihi), og det eneste de kunne gi da var lokalbedøvelse. Jenta mi satt fast i åpnngen i 1.5 time så de fylte bare på med flere sprøyter (lokalbedøvelser) etterhvert. De sa ingenting om at dette ikke var noe unntak.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #15 Skrevet 4. januar 2012 Det som fungerte var varme risposer, varmt vann, lystgass og epidural. saltvannsinjeksjoner var bare tull og akupunktur merket jeg ingen forskjell av.
zassy☆ Skrevet 4. januar 2012 #16 Skrevet 4. januar 2012 Jeg talte under riene, det hjalp meg å ha en viss kontroll, ved å vite at f.eks da jeg kom til 14 så var det på det verste og det gikk nedover igjen osv. Ellers brukte jeg litt lystgass men det hjalp ikke noe særlig, mest for psyken og hjalp på å puste rolig. Ellers var hånda til samboer utrolig god å klemme i!! Var sykt vondt men tenkte aldri på å få noe smertelindring da jeg var helt bortevekk i riene og bare konsentrerte meg om å komme gjennom det. I ettertid ser jeg at jeg hadde en rimelig lett og kort fødsel til å være førstegangs.
Leoliten Skrevet 4. januar 2012 #17 Skrevet 4. januar 2012 EPIDURAL!!!! Funket som bare det! Men hvis du vil ha alternativ smertelindring er kanskje akupunktur noe som kan hjelpe?
Light of my life Skrevet 4. januar 2012 #18 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tror jeg var sistekvinne i historien som fikk lystgass på Ullevål 2okt 2011, og takk og lov for det Jeg syntes riene var helt hinsides vonde så hang på lystgassmasken hele tiden! Fikk også (dvs tagg, ba, og skrek etter) epidural som hjalp en del, men fungerte aldri helt 100% optimalt på meg (og de måtte sette 2 ganger). Vil allikevel anbefale epidural (og vil ha det selv om jeg skal føde igjen) ettersom det er det eneste som virkelig hjelper. Vær tydelig på at du ønsker epidural med en gang, og ikke vær redd for å mase. Jeg fant det utrolig frustrerende å ligge å vri meg i smertehelvete mens jeg måtte vente på at anestesilegen skulle våkne (dette var tidlig om morgenen). Skal jeg gjøre det igjen kommer jeg nok til å være litt mer tøff og forlange smertelindring tidligere. Lykke til
PetitAnge Skrevet 4. januar 2012 #19 Skrevet 4. januar 2012 Jeg satt i badekar de første timene på sykehuset, det var veldig behagelig og lindrende! Etterhvert som riene tok seg opp hjalp det dessverre minimalt og ble egentlig veldig ubehagelig å ligge nedi der:/ Men veldig fint i begynnelsen, anbefales! Om det hadde vært en annen type kar som man kunne snu seg i/ henge over kanten (typ fødebasseng) hadde jeg nok blitt der lenger,men ble etterhvert uutholdelig å måtte ligge på ryggen uten bevegelsesmuligheter;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå