Ezmeralda Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg titter innom fra 3. trimester i håp om gode råd. Fikk lystgass sist, som fungerte veldig bra. Skal føde på Rikshospitalet igjen, men der får man ikke det lenger, desverre. Noen som har god erfaring med alternativ smertelindring? Disse saltvannspaplene, feks, hvordan fungerer de? Har termin om to uker og ønsker å være litt forberedt, om mulig. Håper på noen gode tips! ;-)
Kaspersen Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Jeg hadde ingen form for smertelindring annet enn å fokusere på pusteteknikk, som viste seg å være veldig effektivt, og å stå/gå i prekestol frem til jeg begynte å presse. Tror det er veldig individuelt hva som fungerer og ikke fra person til person, og fra fødsel til fødsel. Jeg prøvde lystgass, men det funket ikke for meg :-)
Tinaog2små Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Jeg fikk litt morfin, det hjalp. Jeg ble rolig og pustet godt hjennom hver ri...
Margarita -- Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Jeg fikk epidural til slutt, og takk og pris for den. HAdde garantert dødd uten! Gruer meg til neste, som kommer om 2 måneder......
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tror definitivt at den beste smertelindring, er å ha kontroll over kroppen din. å klare å slappe av mellom riene, og å samarbeide med kroppen din når riene kommer og er der. Jeg hadde full panikk og null kontroll fra første smertefulle rie og til babyen var ute, og det var en grusom opplevelse. Jeg klarte ikke å ønske smerten velkommen, og jobbet MOT kroppen absolutt hele veien. Ville bare at smerten skulle forsvinne i det øyeblikket den oppsto, og det var svært uheldig. Jeg hadde en relativt rask og intens fødsel, uten mulighet for å bli kjent med smertene eller å få pauser. Så mitt beste tips er - prøv å forberede deg så godt som mulig psykisk. Du har jo vært gjennom det før, og vet hva du går til. Prøv å jobbe MED kroppen, og ikke mot. Det er dobbelt så vondt om du ikke klarer å slappe av, så forsøk alt du kan
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Jeg prøvde først vann, altså spyle dusjen på magen og ryggen. Det hjalp i en halv times tid. Så prøvde jeg akupunktur, det hjalp ikke i det hele tatt. Jeg fikk epidural rett før full åpning og fikk dermed en fantastisk utrivningsfase helt uten smerter. :-) Lystgass turte jeg aldri å prøve av frykten for å bli kvalm. :-) Jeg anbefaler egentlig epidural, for det gjorde at jeg fikk en superfin avslutning på fødselen. Men det er jo litt varierende hvordan epiduralen virker på person til person. Jeg var veldig heldig å fikk full effekt etter 15 min og bedøvet både de vanlige riene og pressriene. Men jeg kjente akkurat nok til på klare å presse ut ungen, men helt uten smerter :-) Håper jeg rekker epidural neste gang også:-)
Nikkamoren Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 For meg var det som en smertelindring å finne riktig fødestilling også å ha kontroll over egen pust. Alt var helt for jævlig før jeg fant roen på alle fire forran sengen med armene rundt livet til mannen min som satt på sengekanten. Kunne holde meg fast i belte hans og slite alt jeg kunne.
Gjest yrild Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Jeg støtter de andre her som sier at å puste deg gjennom smerten og jobbe med kroppen din (ikke mot) er den viktigste smertelindringen. Med nr 1 hadde jeg alt av smertelindring og en ekstremt lang fødsel. Hadde ikke klart meg uten epidural i.o.m. at jeg overhodet ikke klarte å puste, men bare spente hele kroppen og holdt pusten... Med nr 2 fikk jeg en paracet og det var det :-) Pustet meg gjennom de grusomme åpningsriene (overlevde, men fy det er vondt ja...) og koste meg faktisk når pressriene kom! Pressriene hadde en type smerte som jeg taklet mye bedre og da kan man jo trykke og skrike etc og det passet meg som type mye bedre enn den meditative åpningsfasen ;-) Hadde en mye bedre følelse etter denne fødselen!
Puppen og lillemor Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Har Riksen sluttet med lystgass? Når? Jeg fødte der i oktober 2010 og fikk lystgass.. G Og det var det eneste som funket.. Fikk konsentrert meg om noe annet! Har de sluttet med lystgass på alle sykehus?
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 Jeg fikk morfin, men det var ikke ment som smertelindring. Jeg fikk det fordi jeg hadde gått med regelmessige modningsrier i 26 timer og jeg fikk verken sove eller slappe av. Det ble ikke forventet at jeg skulle føde før langt ut på ettermiddagen, da jeg fikk denne sprøyten kl 06 en torsdags morgen.. Jeg fødte etter 4 timer! ;-) Mitt problem var at jeg ikke klarte å slappe av og la kroppen jobbe. Jeg kommer til å øve på puste- og avspenningsøvelser før neste fødsel, så det er det jeg vil anbefale. Gutten vår ble forøvring påvirket og måtte rett ut å få motgift. Så anbefaler ikke det. Men likevel; jeg hadde en fantastisk fødselsopplevelse og jeg gleder meg til å få oppleve det igjen likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå