Gå til innhold

Bytte barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa vår har byttet barnehage i dag - og jeg sliter så med dårlig samvittighet, vond følelse i magen og en gnagende tvil.. Har vi gjort det rette valget?

Vi var veldig fornøyd med den koselige familiebarnehagen.. Litt mindre proft, men desto mer koselig og personlig..

Den nye barnehagen er større (dog samme antall barn på snuppas avdeling), og har flere tilbud, og er rett og slett mer proff.. Men jeg er så redd jeg gjør et feil valg. Vanskelig å sammenlikne noe trygt og kjent, med noe ukjent og nytt - og sånn helt rasjonelt så tenke jeg at den nye barnehagen er bra.. Men den gamle var veldig bra..

Den nye barnehagen er veldig mye nærmere hjemme, slik at vi sparer VELDIG mye tid på henting og levering..

Noen som har noen erfaring med barnehagebytte?

Må kanskje nevne at snuppa bare er 15 mndr..

Eventuelt noen som har noen beroligende ord til en bekymret tvilende mamma..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri byttet bhg hvis jeg var så fornøyd med den hun gikk i. Hørtes ut som en koselig liten familiebhg jenta di gikk i, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere byttet? Bare pga at den nye bhg er nærmere? Og hvis hun bare er 15 mnd så har hun neppe gått i bhg lenge heller, også skal hun plutselig bli flyttet på igjen, nye barn og ny voksne. Nei stakkars liten.

Gutten min er 15 mnd og han begynte i bhg da han var 12 mnd. Jeg kunne aldri i min villeste fantasi byttet bhg når vi er sååå fornøyde med den han går i.

Jeg skjønner godt du tviler på valget deres, og er bekymret.. det ville jeg også vært i deres tilfelle.. men det vil nok gå bra uansett. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dere byttet fra en trygg og koselig familiebhg

Skrevet

Jeg ville aldri byttet bhg hvis jeg var så fornøyd med den hun gikk i. Hørtes ut som en koselig liten familiebhg jenta di gikk i, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere byttet? Bare pga at den nye bhg er nærmere? Og hvis hun bare er 15 mnd så har hun neppe gått i bhg lenge heller, også skal hun plutselig bli flyttet på igjen, nye barn og ny voksne. Nei stakkars liten.

Gutten min er 15 mnd og han begynte i bhg da han var 12 mnd. Jeg kunne aldri i min villeste fantasi byttet bhg når vi er sååå fornøyde med den han går i.

Jeg skjønner godt du tviler på valget deres, og er bekymret.. det ville jeg også vært i deres tilfelle.. men det vil nok gå bra uansett. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dere byttet fra en trygg og koselig familiebhg

Skrevet

Beklager at den kom flere ganger.. vet ikke hva som har skjedd her! :)

Skrevet

Jeg ville aldri byttet for et så lite barn, hvor mange tilbud trenger en unge på 15 mnd egentlig? Eneste hun trenger er et fang å sitte i og trygge voksne rundt seg..

Hadde fint kunne byttet når ungen ble gammel nok til å begynne på stor avdeling og man stiller høyere krav til det pedagogiske innholdet, men hadde ungen fått tryggheten, kosen og oppmerksomheten han/hun trengte i en liten familiebarnehage hadde det vært mer enn bra nok til et så lite barn.

Men nå har du jo allerede byttet, unger er tilpasningsdyktige så det går sikkert helt fint. Blir jo en ny innkjøringsperiode for henne, men du får la henne få tiden hun trenger for å falle til ro på det nye stedet.

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner godt at du tenker som du tenker men dette kommer til å gå helt supert. Først tar det kanskje litt tid med tilvenning, men snart er helt den gamle barnehagen glemt og hun kommer sikkert til å stortrives i den nye barnehagen.

Skjønner godt at du byttet hvis den nye er mye nærmere. Du kommer til å spare mye krefter og tid på det da man faktisk må hente og levere hver dag. Og de kreftene og tiden kan du bruke på barnet ditt:)

Det kommer til å bli helt supert:)

Skrevet

Jeg syns faktisk synd på ungen din som er så liten og allerede måtte bytte bhg. Egiostisk av dere, bare pga den nye er nærmere..

Skrevet

Hei,

det er kanskje litt mye for den lille jenta di akkurat nå, med bytte av barnehage og nye voksne å forholde seg til. Men samtidig er små barn veldig tilpasningsdyktige, og hun rakk vel ikke å bli altfor knyttet til den gamle barnehagen.

Jeg tror dette går bra, jeg. Dere hadde vel kanskje uansett byttet til slutt hvis familiebarnehagen er veldig liten? Man skal selvsagt sette barnet sitt først, men ved å få kortere bringe-/hentetid til barnehagen setter man jo egentlig barnet først da også fordi man da får kabalen til å gå bedre opp og får mere tid og overskudd til barnet.

Lykke til, jeg tipper det tar noen uker, så er barnet ditt helt vant til det nye stedet. :)

Skrevet

Er så SINNSYKT typisk at dere som bare har spydigheter å komme med er anonyme..

Jeg ba om råd og hjelp fordi jeg trengte det.. Men i stedet får man bare dritt slengt etter seg.. Det er så fantastisk at i hvert fall noen barn har perfekte foreldre da! :)

Det har uansett gått kjempefint med snuppa vår i den nye barnehagen.. Og ser ut til å stortrives! Sov der for første gang i dag, og det gikk kjempe fint! Så den dårlige samvittigheten er stort borte, og jeg føler meg rygg på at dett var et godt valg (bedre enn å be om råd og hjelp her inne i hvert fall)

Skrevet

Hei.

Det var som jeg skulle ha skrevet innlegget selv.

Vi begynnte i ny bhg i dag vi også. Den andre bhg er som du skriver, liten og koslig. Guttene( tvillinger) har vært der i 5 mnd, så det var sikkelig trist å skulle bytte.

Vi har flyttet til en annen kommune, men bhg ligger ikke mer enn 10 min unna. Men omsider måtte vi byttet bhg uansett. Så jeg tenkte det var bedre å bytte mens de er så små.

Så jeg er helt uenig med de andre her, som har så store meninger. Er utrolig hva folk kan få seg til å skrive! Det går ann å være litt sympatisk.

Uasett, vi kom til den nye bhg i dag. Og jeg har en vond følelse i magen:/ Den nye er en stor flott Fus bhg, med mange flere barn. Jeg startet jo med eneste gang å sammenligne og kom fort frem til at jeg savner den gammle:/ Men det var heldigvis bare jeg som tenkte det, for gutta bare digget stedet. Mange nye barn og ikke minst leker å utforske:)

Så de klarte seg så bra at jeg gikk en times tid. Da hadde gutta spist, sovet og lekt uten noen problemer!

Så jeg tror du gjorde det smart å bytte bhg nå. Før barnet hadde blitt større og fått venner og slikt.

Man må jo gjøre det som er best for familien.:)

Godt å høre at barnet trives. Og at du er fornøyd. Det er det viktigste.

Masse lykke til videre:)

Skrevet

Kan ikke se noen har kommet med noen spydigheter.

Du spurte om råd og hjelp og betryggende ord, og når det viser seg at de fleste (som har svart her) mener at du/dere har gjort et dårlig valg, så er det feil?

Da ville jeg rådet deg til å slutte å spørre om ting på et slikt nettforum hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg. Og det handler ikke om drittslenging - det handler om at folk sier det de mener.

Skrevet

Synes du virkelig 'jeg synes synd på ungen din' er et godt råd, hjelp og betryggende ord?

Det var ikke din kommentar jeg mente LilleNurketMitt - jeg kan absolutt tåle at folk har egne meninger og at de sier dem. Jeg har vært her inne lenge nok til å vits hvordan det funker.. Men at man ikke kan komme med noe mer fornuftig enn 'synes synd på ungen din' og så signere med anonym.. Jeg skjønner bare ikke vitsen? Får noen et slags kick av å få folk som føler seg litt deppa enda verre?

Og slike kommentarer kommer alltid fra anonym..

Skrevet

Å beklager, jeg sÅ ikke den kommentaren!

Ja, den kunne de spart seg for.

Skrevet

Jeg synes du skal stå helt trygt i det valget dere har gjort; det er enklere for henne å bli vant til en ny bhg nå som hun er så liten. Og du sier jo at det er like mange (/få) barn på denne nye avdelingen, ergo får hun akkurat den samme tryggheten og kosen som hun ville fått i familiebhg :)

Og det du sier om at familiebhg ikke var like "proff", men trygg og koselig: familiebhg kan fort bli litt for hjemmekoselig. De har også en Rammeplan å forholde seg til, og samme krav til pedagogisk innhold som en vanlig bhg. Så det at du ikke oppfatter dem som like proffe, ville jeg sett på som noe negativt...

På den andre siden skal det føles like trygt og koselig i en større bhg - om enn ikke like "hjemmekoselig", men det tror jeg ikke er et tap.

Du måtte sannsynligvis byttet når jenta fyllte tre likevel, men nå slipper hun jo å bytte annet enn avdeling når hun blir "storebarn" ;)

Og til den som mener du er egoistisk som bytter for å spare tid; den tiden vil jo komme barnet til gode, så jeg skjønner ikke logikken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...