Gå til innhold

Hvilke tenner er de "verste" for babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tenner er vondest/verst når de bryter gjennom? Håper ikke babyen min skal være plaget av dette i all evighet, det Må jo ta en ende. Han har foreløpig fått 2 stk nede, og kjenner to buler til nede i munnen. Har hørt noen si at de første tennene er de verste? Også har jeg hørt andre si de to fremste tennene oppe og nede? Hva tror dere? Når gikk plagene deres over?

Her har det plaget lillegull siden han ble 3 mnd..og han er straks 5,5 mnd! Har veldig dårlig nattesøvn, sover MAX 2t i strekk og er urolig. Enda vi skiller godt mellom natt og dag, han sover på eget rom, vi holder han våken i 2-3t før leggetid og spiser en god posjon grøt + mme før han legger seg. Sukk..Syns vi fortjener en liten pause nå, både jeg og babyen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, har ingen svar til deg - men slenger meg på tråden , da min lille gutt også akkuratt har begynt å få tenner. Merket ingenting på han nå tanna kom (nedre fortann) , men kjenner noen kuler til - og nå har han begynt å bli litt urolig om natta. Våkner ofte, og vanskeligere å roe.

Skrevet

Hjørnetenner og jeksler er de desidert verste!! Det er store tenner som bruker lang tid på å bryte helt gjennom og vi har hatt mang en våkenatt pga det. Fortennene har vært som en lek i forhold, siden det er små tenner som kommer kjapt opp. Så hvis gutten din har vært plaget i flere måneder nå er det mest sannsynlig ikke pga tenner, men kanskje han bare er inne i en urolig periode eller at det er noe annet som plager han. Hyppige oppvåkninger om natta har vi opplevd mye av uansett om det er tenner på gang eller ikke. Kjipt, men det er jo gjerne en del av babylivet :/

Skrevet

Er du sikker på at det er tenner som plager ham?

Storebror hadde feber da første tanna brøt gjennom. Feberen varte 2 dager så var det over. Siden har han aldri vært plaget av tenner, men han har selvsagt hatt dårlige perioder innimellom uten at det har noen sammenheng med tenner så vidt jeg kan bedømme. Han har også fått mange tenner samtidig, fikk feks alle 4 hjørnetennene samtidig og også 4 jeksler samtidig.

I en bok jeg har lest om barn og søvn står det at tenner får ufortjent mye skyld for søvnplager. Er han plaget på dagtid også? Kan det være noe annet som plager ham?

Skrevet

Her var det helt klart jekslene med førstemann. Da sov han dårlig om natten, tok seg mye til ørene og hadde vondt og hadde diaré som i tillegg gjorde ham skikkelig sår. Alle andre tenner kom opp helt problemfritt og uten at vi merket noe. Lillebror derimot har bare fire tenner foreløpig og har strevd med alle, så jeg lurer virkelig på hvor ille det blir med jekslene.

Skrevet

Ja her lurer jeg selv altså... Vesla fikk de 2 første nede i undermunnen da hun var 5 mnd.... Nå er hun 9 mnd og har periodevis vært grinete, dårlig nattesøvn, våkner å skriker/gråter og virker plaget. Sikler som en stor st. bernards hund ;) Bæsjer ofte og kan være sutrete på dagtid.. Men ingen flere tenner enda!!!

Hva annet kan hun plages med? Sjekker ofte bleie, om det er for varmt/kaldt, mere sulten, hard i magen??? Ingen feber... Blææææhh skulle ønske hun kunne fortelle meg hva det var!

Skrevet

Takk for svar, damer! Er jo ikke sikker på at det er tenner som plager han, men har låst meg litt til tanken..hva annet kan det være? :( tenker og analyserer nok ALT for mye..babyer er så ulogiske! vil jo så gjerne hjelpe han, men føler liksom jeg har prøvd alt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...