Alyssa Skrevet 3. januar 2012 #1 Del Skrevet 3. januar 2012 Har prøvd å bli gravid i 2,5 år nå. Har i løpet av den tiden hatt 2 MA og 1 SA. Det er nå et år siden jeg sist var gravid. Har tatt pergotime i tre sykluser, og ble nå gravid på siste syklus med pergotime. Er veldig glad for å være gravid, men også veldig redd for at dette skal gå dårlig igjen:-( Hva bør jeg gjøre annerledes nå?? Jeg tar Albyl-E, ellers ikke noe nytt. Har hatt utredning uten at de fant ut hva som er i veien. Skal følges opp på sykehuset framover. Jeg har en veldig stressende jobb, burde jeg spørre om sykemelding? Tror ikke det blir noe problem å få det, men vanskelig å fortelle det til sjefen om jeg skulle bli sykemeldt.. Vet hun blir oppgitt, og at det blir mer å gjøre på de andre.. Men vil samtidig tenke på meg selv og lille nurket.. Uff, vanskelig.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/
Fjelljenten Skrevet 3. januar 2012 #2 Del Skrevet 3. januar 2012 Har prøvd å bli gravid i 2,5 år nå. Har i løpet av den tiden hatt 2 MA og 1 SA. Det er nå et år siden jeg sist var gravid. Har tatt pergotime i tre sykluser, og ble nå gravid på siste syklus med pergotime. Er veldig glad for å være gravid, men også veldig redd for at dette skal gå dårlig igjen:-( Hva bør jeg gjøre annerledes nå?? Jeg tar Albyl-E, ellers ikke noe nytt. Har hatt utredning uten at de fant ut hva som er i veien. Skal følges opp på sykehuset framover. Jeg har en veldig stressende jobb, burde jeg spørre om sykemelding? Tror ikke det blir noe problem å få det, men vanskelig å fortelle det til sjefen om jeg skulle bli sykemeldt.. Vet hun blir oppgitt, og at det blir mer å gjøre på de andre.. Men vil samtidig tenke på meg selv og lille nurket.. Uff, vanskelig.. Gratulerer så mye :-) Du skal absolutt tenke på deg selv om den lille og hva som er best for deg :-) Jeg har også hatt utredning uten at de fant noe, men fikk gå på Crinone fra jeg fant ut at jeg var gravid. Vet ikke om det hjalp, det kan jo bare ha vært flaks også som de sier, at det denne gangen gikk bra. Når skal du har første legetime? Jeg ville ihvertfall tatt en så fort som mulig, og så brukt den timen på å diskutere alt som er i tankene dine :-) Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143910704
mirakuløst Skrevet 3. januar 2012 #3 Del Skrevet 3. januar 2012 Tenk på deg selv og gjør det magefølelsen din sier at er riktig for deg nå. Om det betyr å spørre om å bli sykemeldt, så gjør det uten å tenke for mye på hva det vil bety for andre. Du har gått gjennom så mye at det å skulle være gravid med en stressende jobb er unødvendig synes nå jeg! Det er snakk om en kort periode av ditt arbeidsliv. Ble selv sykemeldt fra uke 7 fra en stressende jobb. Har hatt ukentlige ultralyder frem til uke 16 pga stor angst for abort. Dette hjalp meg å stresse ned og jeg er sikker på at det har bidratt til at jeg nå venter på å se mitt lille mirakel hvilken dag som helst. Det er tøft å være gravid når man har hatt mange aborter, det slipper aldri helt taket. Da er det viktig å gjøre alt man kan for at tiden skal bli lettest mulig. Godt å høre at du blir fulgt opp av sykehuset- masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143911290
Erle79 Skrevet 4. januar 2012 #4 Del Skrevet 4. januar 2012 Flott at legen allerede har tilbudt deg Albyl-E, det hjelper å føle at man gjør noe annerledes i det nye svangerskapet. Jeg synes som dem over her, at du skal prioritere deg selv nå. Jobb er faktisk bare jobb, og verden går videre selv om man er nede for telling i en kort periode. Har du fortalt på jobben at dere forsøker å få barn forresten? Så dersom du føler at jobben er en belastning for tiden, synes jeg at du bør sykemelde deg i en periode, gjerne bare delvis, slik at du ikke trenger å yte fullt ut i disse vanskelige ukene av graviditeten. Når har du mistet i de andre svangerskapene, med andre ord, hvilken uke tror du at du kan senke skuldrene litt? Jeg (og mange med meg) har blitt tilbudt Crinone (hormontilskudd) i svangerskapet, selv om ikke noe galt har blitt påvist ved utredning. Du skriver at du får god oppfølging, fantastisk flott å høre forresten, husk at du har krav på hyppige ultralydundersøkelser nå i starten av svangerskapet, dersom du ønsker dette. Jeg fikk beskjed av legen min om å holde kroppen, og særlig magen, varm i første trimester (for å unngå blodkoagulasjon). I tillegg fikk jeg beskjed om å avstå fra sex i første trimester. Jeg vet virkelig ikke om noe av dette hadde effekt, men det skadet i hvert fall ikke, for baby ble det på det fjerde forsøket! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143912757
Alyssa Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 4. januar 2012 Takk for oppmuntrende svar og gode tips! Var hos legen i dag, fått sykmelding i to uker nå, så får jeg se hvordan det går. Skal da ha time på sykehuset. (Som var satt opp før jeg visste jeg var gravid.) Sjefen vet at vi prøver, og at vi har mistet flere ganger, men tror ikke hun tar det så bra likevel:-( Tidligere har jeg mistet rundt uke 6 (SA) og uke 9-10 (2 MA). Lurer på å kanskje spørre om Crinone. Må få bestilt ny time på sykehuset, da. Er det noe man begynner på med en gang man vet man er gravid? Jeg er nå 4+3. Om jeg ikke får time før om noen dager, bør jeg likevel spørre etter Crinone? Eller er det for sent om man ikke begynner med en gang? Og hvor lenge skal man ta det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143912798
Fjelljenten Skrevet 4. januar 2012 #6 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg ventet lenge denne gangen med å ta test, fordi jeg var lei av å teste og begynne å blø igjen, så jeg var faktisk 6 uker da jeg fant ut at jeg var gravid, da begynte jeg på Crinone med en gang (hadde oppfølging på Volvat, så jeg bare ringte rett opp og fikk hentet respept samme dag). Vanligvis skal man ikke ta lenger enn til man er 12 uker på vei, men har hørt om noen som i spesielle tilfeller tar lenger, men det vet jeg ikke så mye om... Mange begynner på det fra de har eggløsning og, men jeg tror det er vanligst å begynne når man får positiv test... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143912815
Erle79 Skrevet 4. januar 2012 #7 Del Skrevet 4. januar 2012 Flott at du har fått sykemelding. Det roer svangerskapsnervene litt når man vet at man gjør alt som står i sin makt for at det skal går bra. Fint at du har vært åpen om svangerskapene på jobben også, for da vet de i alle fall hva du kjemper med, selv om de ikke viser forståelse. Jeg tror det er mest vanlig å begynne med Crinone fra påvist svangerskapstest og ut første trimester (det gjorde i alle fall jeg). I enkelte tilfeller (hvis man har fått påvist noe galt ved utredning for habituell abort) kan man bli anbefalt å begynne tidligere og avslutte senere. Du gjør allerede to markante ting annerledes i dette svangerskapet enn de forrige, ved at du tar Albyl-E og er sykemeldt, så det er ikke absolutt nødvendig å stresse med Crinone, det får magefølelsen din avgjøre. Og du - gratulerer med nytt svangerskap! Plutselig er det du som sitter der med den store magen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143898177-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143913069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå