Gå til innhold

Fremskyndet fødsel:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min egen dato var 1.februar. Så ble jeg satt frem til 26. januar ved ordinær ultralyd. Så fikk jeg keisersnittdato 18. januar pga to andre keisersnitt. For noen timer siden ringte de fra KK og sa at babyen skulle ut på fredag 6. januar! Dette pga antistoffer i blodet mitt. Så nå begynner jeg å få litt liten tid....holder for øyeblikket på å kaste julen ut. Etterpå må sengen inn, bagen pakkes, navnet finnes, noen småting kjøpes og så tror jeg at jeg er klar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj...så spennende... skulle ønske det var meg :P her har jeg vært på mange ul..og får terminer i fra 23januar -3 februar,som er den ordinære,som di da går etter. var på ul i dag hvor di så at babyen er liten,bare 2300g.skal tilbake om to uker å sjekke vekt da også... hadde følt meg mere betryggende å fått han ut så jeg kunne fete han opp selv :o) masse lykke til... 3 dager igjen :)

Skrevet

du sniker i køen hehe.. lykke til .. ;-)

Skrevet

Oi, så himla spennende! Masse lykke til! :))

Skrevet

Oi, lykke til:) Vet du mer om det med antistoffene? Er det snakk om rhesus minus blodtype hos deg og antistoffer i blodet?

Jeg fikk nylig beskjed om antistoffer med et usikkert resultat, men ingen beskjed om behov for å fremskynde fødsel, og i grunnen lite beskjed/informasjon i det hele tatt. Bekymrer meg for å måtte gå lenge over terminen mens babyen muligens eksponeres for antistoffer og ikke har det bra på grunn av det. Er det KK i Bergen du tilhører? vet du hvor de fikk antistoffresultatet fra? Jeg har bare fått beskjed om å ta med resultatet til fødested, men tror ikke at resultatet har vært innom KK, kun lab og fastlege. Blir veldig glad for svar, selv om du sikkert har nok å gjøre med pakking og forberedelser sånn litt plutselig:)

Skrevet

Hei heldigmor venter nr 2:) !

Ja jeg er rhesus minus og barnet sikkert rhesus pluss. Mannen min regner jeg med er rhesus positiv. Dette er mitt 5. svangerskap, og risikoen for rhesusimmunisering ( at mors blod danner antistoffer mot barnets blod øker ved antall svangerskap.) Det kan bare skje at mor danner antistoffer hvis hun tidligere har vært i kontakt med rhesus positivt blod. Dette skjer oftest ved fødsel. ( Det er ikke noe fare hvis barnet er rhesus negativt) . Derfor får alle rhesus negative kvinner som føder et rhesus positivt barn en sprøyte innen 72 etter fødselen. Ved abort skal man også ha en slik sprøyte.

På meg ble det påvist antistoff i uke 32+0 nå i siste og femte svangerskap. Aldri før. Verdien var 32, som er lav. Er ganske sikker på at de prøvene ikke kan analyseres av fastlege, men av ditt lokale sykehus. Mitt er KK, Bergen. Siden jeg fikk påvist antistoff fikk jeg tett oppføging med hyppige ultralyder og også titer (= mengden antisoff) målinger. I uke 33+2 var verdien steget til 128. I tillegg var den litt høy blodgjennomstrømning i hjernen. ( Høy blodgjennomstrømning i hjernen kan tyde på anemi) Etter denne kontrollen har alt sett normalt ut. Nå fremskynder de bare fødselen for sikkerhets skyld, siden titer gjerne stiger på slutten av svangerskapet. Det er jo ikke noe poeng å vente på at barnet skal bli anemisk/ blodfattig. Alt mellom uke 37-42 er jo født til termin, og i dag ved forløsning om noen timer er jeg 37+3.

Håper dette var oppklarende! Lykke til du også:-)

Håper dette var

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...