Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føles som vi har havnet i en ny fase nå, hehe. En krevende sådann ;) Har vært mye mer gråt i det siste..har jo begynt med litt smaksprøver så kan være det, men dette startet egentlig før det,har tatt en pause fra dette nå. i går toppet det seg da hun ikke ville legge seg å sove, eller hun virker trøtt og prøver virkelig å sovne men plages tydeligvis av noe og virker som hun blir irritert og sint når hun ikke får sove, Hun pleier stort sett alltid å sovne rundt 20-21, i går ble kl 22.30 (er jo ikke råseint, men bare veldig ulikt henne). Og jeg måtte bysse henne lenge før hun endelig sovnet, å sovne selv slik hun pleier var bare umulig. Våkner mange ganger på natta og skal ha mat. Spiser nesten ikke på dagen lenger, men mye på natta..på dagen "tuller" hun bare med puppen, tar etter den ivrig men slipper og snur seg bort, tar etter den osv. blir irritert akkurat som det ikke er noe i den? Hadde en gråteperiode i går som var helt forferdelig, tror det var mageknip og mistenker at det er fordi jeg drakk et lite glass melk dagen før (har reagert på dette før, men trodde kanskje nå når hun var blitt så stor så skulle det gå bra).

Har brukt å bæsje ofte, men i det siste har det blitt bare maks en gang i uka!! har gode tissebleier.

I dag er hun virkelig grinete! Vil ikke leke på gulvet, vil ikke sove, vil ikke spise vil ikke sitte i vippestol og vil til nød sitte på fanget. What to do? hehe, prøver å finne tålmodighet og er rolig med henne, avleder henne med sanger og regler og det liker hun, men blir raskt sutrete igjen, Vil helst at jeg bærer henne rundt. Nå sovnet hun eeendelig! men våkner nok etter en halvtime igjen som vanlig.

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget :P Er bare en krevende dag..etter mange krevende dager.. og jeg er så sliten, håper på at dette kan være en fase som går over igjen eller kan det være noe som plager henne som jeg ikke har tenkt på?

Hun sikler og klør mye men ikke fått tenner, har gjort dette leenge nå. Legger seg på siden på gulvet men ikke rullet rundt enda. Blir enda mer grinete rundt andre folk, vil ikke være til andre enn meg og pappaen, blir urolig hvis vi er andre steder enn hjemme så akkurat nå orker jeg ingenting annet enn å være her.

puh! men ellers har vi det bra! hehe og hun er ei blidjente mellom alt det andre :P bare vært så ekstra sutrete i det siste, og jeg blir redd det er noe som plager henne.

Tips, råd, oppmuntring? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

beklager at det ble så langt..er visst like skravlete verbalt som jeg er muntlig.. :P

Skrevet

Spørs om det ikke er tenner som er på vei.

At de er utilpass både natt og dag er ganske vanlig da.

Har hvertfall vært sånn hos min lille. Hun har holdt på med tenner i hele desember og vært veldig plaget. Nå i romjula kom omsider nr 4 gjennom, så nå håper jeg på roligere tider.

Jeg gir paracet ved leggetid hvis hun ikke ser ut til å roe seg. Det rådet helsesøster meg til også, de skal ikke plages unødig.

Skrevet

Ok ja har tenkt det samme men virker som de aldri kommer, hun har klødd og siklet iallefall en måned om ikke mer, kan vel ta lang tid sikkert og kan vel ikke gi paracett hver dag heller ?

Skrevet

Kan jo også være at hun brygger på noe... Da kan en ofte se mer sutring og at de er utilpass.

Uansett hva det er går det nok sikkert over. Vet det er slitsomt, huff :( Min erfaring er ihvertfall at ungene ofte blir utilpass i noen dager før det viser seg hva det er...

Håper ihvertfall at det snart bedrer seg for dere.

Skrevet

Du kunne like gjerne beskrevet gutten min! Her har to tenner kommet opp i løpet av desember, men ellers er det helt likt! Helt til å går kveld i alle fall, for i natt sov han fra 21 til 9.30, og spiste bare to ganger og var kun våken en gang utenom det og sovnet ved at jeg sang for han (noe som ALDRI har fungert før). Jeg har stort sett vært oppe 8-10 ganger hver natt i det siste, og han vil ikke sove om han ikke får ligge med puppen i munnen, han har fått akutt lakenskrekk! Han har hatt kortere dupper om dagen også. Kjøpte en bok som het "The no cry sleeping solution" (eller noe sånt) og har forsøkt noen av tipsene om hva man kan gjøre på dagen for å få det bedre om natta, kan jo være det som fungerte i natt? Var i alle fall fokus på å amme nok om dagen, om nødvendig gå inn på et mørkt stikke rom om babyen bare tuller ved puppen (noe jeg har gjort et par dager nå for verden er for spennende til å spise...) og sørge for at han sover lengre enn en time når han sover om dagen.

Jeg har stor tro på at dette er noe som går over! Og skal tro litt på det for deg også! (men fy f... å sliten jeg er om dagen!)

Skrevet

Litt "godt" å høre at det er flere der ute. Prøver å tilby puppen ofte på dagen men hun vil stort sett ikke ha. Kan jo prøve å gå på et mørkt rom neste gang. Hadde noen dager der hun sov utrolig lenge og sammenhengende på natta men etterpå ble det verre enn noen gang! Umulig å få henne til å sove lenger på dagtid, hun har tre lurer, første er alltid på 35 minutter uansett hva jeg gjør. De to neste er stort sett på 45 - 60 min. Har prøvd ved alle duppene å forlenge dem men det går ikke og er mer slit enn det er verdt, bare hyling og hun er lys våken. Tenker at hun kanskje er urolig fordi hun sover for lite på dagen, men får henne ikke til å sove mer, dette er mye i forhold til før da hun kun sov 20-30 min per dupp. Ja det er slitsomt og føles som denne perioden aldri skal gå over, synes jeg sier til alle at "hun er egentlig ikke slik, er bare en slitsom periode" men nå har jeg sagt det litt lenge..kanskje er hun slik? hehe, leser stadig at nå viser babyen sitt temperament, kanskje er det slik hun blir nå :o

Skrevet

Har ei lita på 5 mnd som er akkurat lik. Har sovet greit på natten og hatt 2-3 bra blunder på dagen, men nå er det bare smådupper.

Hun snur seg på sida, men ikke helt rundt. Hun har sovnet greit selv, men har bært henne i søvn hele jula.

Startet med grøt ved 4 mnd pga stagnering i vekta, men nå plages hun med å få avføring av seg. Er 4-5 dager siden sist og er utilpass.

Fiser endel og det lukter grusomt, så regner med det er noe på gang.

Vet ikke hva jeg vil med svaret, men ser det er flere med samme "problem";) Er vel bare en fase, ja:-)

Skrevet

Her plages hun også med mye luft i magen! Flere ganger har jeg trodd at nå har hun endelig bæsjet! for det lukter skikkelig, men er bare luft. Er vel kanskje magen di plages med da?

Nå ligger hun på gulvet og "småskjenner" hehe, virker bare lei av å leke egentlig. Men vet ikke helt hva jeg skal finne på med henne heller.

Skrevet

Du kan prøve med dentinox. Når du ser at babyen begynner å sikkle å bli utilpass så gnikker du en stor dråpe godt inn i gommene, det nytter ikke å bare smørre lett, du må gnikke godt (viktig)! Det står 5 ganger om dagen, men vi bruker den så ofte hun trenger (5-10) for den varer ikke så lenge.

Vi smører også når hun ikke vil ha mat, og prøver igjen etter ca. 15 minutter.

Du kan også prøve å "tømme" for luft før måltidene, det er ikke særlig godt å spise med luftsmerter. Gjør noen leker/vers og rim med føtterne til babyen (eks. "gå i skogen") slik at babyen får brukt kroppen litt (ben, hofte, mage) og press knærne opp mot magen for å hjelpe babyen å presse ut. Eventuelt masser lett på magen. Gjør dette til en kosestund før måltidet, slik at begge får et godt utgangspunkt for matingen da dere begge er i litt bedre humør. Bare det i seg selv kan hjelpe:) Dersom babyen begynner å kreste etter en liten stund med lek og rasing, så kan det være luft. La den også ligge på mage en god stund før måltidene for å arbeide ut rap.

Dette hjalp i allefall oss veldig når min var like gammel som din, da hun plagdes døgnet rundt med luft..

Skrevet

Synes det høres ut som tenner gitt ;) Vesla her var grinete hele dagen, vanskelig å legge, var veldig utilpass, våknet mye om natten-sto opp kl 4 :-s

Det går nok over;) Men hvis hun pleide å bæsje hver dag, også plutselig bare en gang i uken, ville jeg kanskje prøvd med litt sviskemos/saft ;) Hvis det er magen mener jeg ;)

Skrevet

Takk for tips og råd. I kveld er det helt håpløst..hun gråter og gråter..vil bare sove i armene våre, men sliter med å sove.. Hun anspenner liksom hele kroppen, virker nesten som det er magen for det er akkurat som hun plutselig kan begynne å ynke seg og så hylgråte..men kanskje tenner også ? Får vel kjøpe svisker i morgen, har ikke noe i hus :S Har prøvd å massere, sykle med beina, ligge på mage osv. Gruer meg for natta.

Skrevet

Søvnmønsteret til babyer endrer seg ofte rundt 4-5 mnd alder. Mange tolker det som at babyen er sulten, men det behøver altså ikke å ha med det å gjøre... Flere muligheter altså.

Skrevet

Så du tror det kan være bare endret søvnmønster?

Tok henne bare opp nå når det ble så mye skriking, blid og "pratsom" baby ligger nå på gulvet og leker med pappa.. får bare vente til hun blir trøtt og legge henne på nytt da. Kommer en del luft ut når hun tar i/skriker. Bra det kommer ut da, men virker ikke som det blir helt bra.

Totalkutt på melkeprodukter på meg igjen nå...kan nesten virke som det er det som gjør det.

Skrevet
Takk for tips og råd. I kveld er det helt håpløst..hun gråter og gråter..vil bare sove i armene våre, men sliter med å sove.. Hun anspenner liksom hele kroppen, virker nesten som det er magen for det er akkurat som hun plutselig kan begynne å ynke seg og så hylgråte..men kanskje tenner også ? Får vel kjøpe svisker i morgen, har ikke noe i hus :S Har prøvd å massere, sykle med beina, ligge på mage osv. Gruer meg for natta.

Her fungerte ikke svisker noe særlig, mens ei teskje malt rørt inn i grøten fikset magen i løpet av et par dager!

Skrevet

Ah leste nå at appelsinjus kan være veldig sterkt for små mager og jeg har drukket mye appelsinjus de siste dagene!! Prøver å kutte det nå, håper det bare kan være det! Hun har alltid hatt så sensetiv mage og reagert på ting jeg har spist/drukket, hadde bare ikke hørt at appelsinjus var så ille før.

Skrevet

Huldretuss83: ok kan jo se an i morgen og enten prøve malt eller svisker, hvor får man kjøpt malt forresten?

Men hører jo hele tiden at babyer ikke kan bli forstoppet når de fullammes? Og har også lest at det er normalt at det kan gå lengre tid mellom bæsjingen?

Skrevet

jippi!! bæsj!! hehe ga henne ørlite sukkervann i går når det var på det verste, I natt var hun mindre urolig, våknet for mat bare to ganger. Hadde DEN bæsjebleien da vi sto opp..oppover ryggen! Men jeg ble bare glad uansett :P Virker som hun er roligere i dag foreløpig iallefall..nå skal jeg leve på brød og vann igjen og se om det blir endring ;)

Skrevet

sånn er snuppa mi for tiden å, hun er 4,5 mnd... hun hyler også ofte ved puppen om dagen og er mye sutrete og sikler som en foss og alt skal pakkes inn i munn. Hun er blitt forkjølet å da så virker som det plager henne litt å. Malt får man kjøpt i alle matbutikker, det ser ut som et sytletøyglass med brunt kliss oppi ;) står som regel i hylla med vitaminer/kosttisludd :)

Skrevet

Hei! Her funker dt med sviskepure på kvelden, tenkte også at det kunne være forstoppelse. Leste et sted at malt kun virker om barna bare får MM/MME ikke når man går over til fast føde, og det tror jeg faktisk stemmer. Men prøv med et par teskjeer sviskemos! Ps, de kan også bli litt forstoppet når man begynner med smaksporsjoner. Magen må stabilisere seg.

Skrevet

Takk for tips, greit å vite hvis hun stopper opp igjen, men som jeg skrev så bæsjet hun så det sang i går, og i dag har hun hatt TRE bæsjebleier! Virkelig noe som har løsnet, ikke rart hun har styret fælt med magen stakkar. Har vært roligere dag i dag, men fortsatt mye styr ved legging, ikke like lett som det var i jula nei. La seg nå halv åtte, spent på om hun våkner om litt igjen og holder det gående i kveld også..krysser fingrene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...