Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Trenger litt hjelp her.... Har ei lita ei på 7 og en halv mnd som bare vil ha grøt og frukt.... har prøvd alle mulige middags varianter, og prøvd med litt brød, men hun brekker seg til hun er helt blå.... (nesten iallefall....) bare det er en liten bit, så kommer det ut igjen... middagene er jo heilt purè, men skal ikke ha det... syntes det er litt vel mye med grøt 3-4 ganger om dagen.... Noen tips????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne tid. Noen sliter mer med grov konsistens og klumper enn andre, men det går seg til.

Gi henne det hun klarer å spise og prøv med annet innimellom.

Brødbitene kan du prøve å bløte i mm eller mme før hun får de, men er hun av de som sliter med dette hjelper det trolig ikke.

Min eldste, som nå er 3, klarte ikke å spise brød eller middag med klumper før han var 1 år. Men siden har det gått helt fint.

Skrevet

Har du prøvd blandingen avocado og banan? Eller avocado med revet eple/pære/gulrot/melon/grøt ? Avocado med banan smaker fort bare banan hvis du bruker halvparten av hver. Avocado er super mat. Et tips hvertfall. Og evt mos det i stavmikser for å få vekk klumper hvis det er problemet. Jeg blander 1 ts kaldpresset olje oppi også. Så er babyen mett lenge. Strengt tatt ikke nødvendig siden avocado allerede inneholder mye godt fett!

Skrevet

Har prøvd å skrape banan å gi, men hun brekker seg skikkelig. Prøvd å skrape avocado å gi, men hun brekker seg atter en gang.... Prøvd å finmose litt potet, d nyttet ikke.... prøvde igjen med et 6 mnd middagsglass i dag, men alt kom ut igjen.... :-( elsker jo fruktmos og grøt, då smatter hun.... storesøster va heit motsatt, ho nekta grøt, men spiste alt annet, så den va jo liksom grei, for da hadde man litt flere alternativer......

Skrevet

Ojsann. Høres ikke lett ut nei. Har du prøvd å blande noe i grøten? Litt gulrot, avocado, osv? Prøvd 5 min bløtkokt eggeplomme enten bar eller blandet litt i grøt? Gir du litt kaldpresset olje i grøten? Ekstra virgin kokosolje smaker hvertfall litt søtt.... Skjønner du har en stor utfordring!

Skrevet

Har ikke prøvd å blande i noe i grøten nei, ikke annet enn maltekstrakt..... Må nok bare prøve og prøve.... :-) takk for tips :-)

Skrevet

Du! Slapp heeelt av:) Jeg har en liten tass som blir 10 mnd i morgen. Og han spiste KUN morsmelk frem til romjulen. DA godtok han plutselig grøt. Middag, brød etc er fremdeles uaktuelt. Og så ble han (og jeg) veldig febersjuke for fire dager siden. Og da forsvant all matlyst. Dermed er vi tilbake på fullamming. Festlig;) Håper inderlig at grøtlysten kommer tilbake i takt med at feberen og pjuskheten forsvinner. Jeg begynte å introdusere fast føde da han var 5,5 mnd. Og har tilbudt hver dag siden. Med enkelte opphold på 2 uker (/som visstnok skulle hjelpe i følge mange). Men ungen åpna ikke munnen før han var klar. I denne prosessen har jeg vært rimelig frustrert. Og jeg har hatt nær kontakt med lege og helsesøster. Ingen av dem har vært det spor bekymret. Noen unger er sånn. Og det eneste jeg har fått beskjed om, er å ta vare på meg selv mht til søvn og matinntak. jeg ser ut som en radmager og bleik krigsfange. å fullamme en 10mnding er en del heftigere enn å amme en 6mnd... Og ulemper kan nevnes i fleng: jeg kan jo ikke forvente at han sover natten gjennom på kun mm, dermed nattammer vi et par ganger pr natt enda.

Ta dte ehlt med ro. Hun spiser middag når hun er klar. Jeg ville personlig valgt å ikke fylle opp "middagshullet" med atter en porsjon grøt. Hos oss setter vi alle ved bordet kl 1530, tilbyr middag. Gjerne fingermat (vår mat). Glassmat er åpenbart uaktuelt. Han koser sge og smatter på noe. Forsøker med en skje i ny og ne, men han blir rasende. Sånn var han med grøt/all mat fra 5,5 mnd til 9,5 mnd. Plutselig var grøt ok. Dermed vet jeg at det bare er åp hente frem all tålmodighet jeg evner, ha is i magen, tilby, men ikke presse. En dag løsner det. Etter middagen (som regel havner det ikke mye i magen...) ammer jeg. Og så tilbyr jeg grøt til kvelds. Og ammer på sengekanten.

Akk:)

Lykke til!

Jeg vet ALT om tålmodighetnsprøven introdusjon av fast føde kan være...

Skrevet

Takk takk... Godt å høre det er "normalt"..... hehe.... får bare prøve å finne tuben med tålmodighet, og smøre på et tykt lag :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...