Gå til innhold

kommende tante, jeg HATER navnevalget...

Anbefalte innlegg

Jeg skal bli tante :D til ei tulle som kommer i februar. Jeg er en venninne av barnefar og er jo derfor ikke tante, men er selvutnevnt tante uansett:) Men jeg haaaaater navnet de skal gi tulla... hun skal hete Kally Alexandra, kjenner jeg blir kvalm bare av navnet, det passer til en stygg drittunge med snørr og sand overalt... BLÆ :(

Jeg har sagt at jeg kommer til å kalle jenta Alexandra fordi Kally er stygt, de valgte navnet fordi barnefar er gla i norrøn ting og det var et vanlig jentenavn på den tiden... Begge foreldrene elsker navnet og skryter mye av det, fordi det betyr noe ''spesielt'' ... jeg synes det er teit... Hva synes dere om Kally alexandra? Har lyst til å snakke dem fra det, men det er ikke lett når de er gift og barnemammaen ba meg dra dit pepperen gror etter kommentaren om navnet... jeg skjønner ikke hva problemet hennes er, hu er så hurpete noen ganger... noen som kan si sin Ærlige mening om navnet? slik at jeg kan snakke dem fra det, det er jo et kjempe stygt navn...

Fortsetter under...

Min erfaring er at selv om foreldrene velger navn som jeg har syns har vært rare eller sånt så glemmer man det etter en stund. Man venner seg til navnet, og etter noen mnd klarer man ikke å se for seg at barnet noen gang kunne ha hatt ett annet navn.

Jeg for min del syns ikke Kally var sååå gæærnt, men jeg syns kombinasjonen ble ganske lang, og hu blir sikkert bare omtalt som Kally etterhvert.

Og, som de andre her sier så er det vel strengt tatt ingen andre enn foreldrene som har noe med hva de velger å kalle barna sine :)

Visste ikke at det var norrønt, det hadde jeg nok aldri gjettet heller. Høres veldig hjemmesnekra ut. Kombinasjonen var i overkant harry, etter min mening.. MEN som de over sier - det er en tilvendingssak og foreldrenes valg! Har hatt likt førsteinntrykk av andre navn, som jeg liker godt nå i dag. Synes du lager veldig ståhei av lite og noe som ikke er din sak i det heletatt, om du som liksom-tante skal kverulere på slikt.

Annonse

Jeg skjønner at du vil få dem til å endre navnevalget. Kally var ikke pent. Jeg har selv en venninne som kalte ungen sin noe som jeg syntes var helt grusomt, og det synes jeg fortsatt. Nå er ikke ungen blitt et år ennå, men jeg tror aldri jeg vil like det navnet. Jeg sa ikke fra om det henne, fordi jeg ikke er blant de aller næreste som hun er mye med, og jeg kom frem til at det kun er familie og de aller næreste som kan si slike ting! Og det synes jeg at man bør gjøre, for foreldre bør jo ville vite hvordan andre ser på navnet. Når det er sagt må man IKKE si det på en nedlatende måte (det kan jo hende du ordla deg litt feil når du sa din mening, og at kona til kompisen din derfor tennte på alle pluggene).

Men er Kally norrønt? Jeg er veldig glad i og opptatt av norrøne navn, og jeg tviler på at det er et norrønt navn. Jeg sjekket denne listen også http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kvinnenavn_med_norr%C3%B8n_opprinnelse Selvfølgelig står ikke alle norrøne navn der, men om du legger den listen til det jeg har lest om norrøne jentenavn andre steder, synes jeg det er rart at jeg aldri har hørt det navnet. Høres heller ut som en fornorsking av det engelske Kelly?

Så ja, jeg synes du har rett til å si din mening, men IKKE til å si den på en nedlatende måte. dessuten virker det på meg som at du og mor til barnet har en dårlig spenning mellom dere, som ikke startet på grunn av navnet. Så kanskje ikke vits i å gi henne mer bensin på bålet?

http://www.thinkbabynames.com/meaning/0/Kally

http://www.babynamewizard.com/namipedia/girl/kally

Den siste linken gir forklaring til opphavet til navnet, og jeg finner ikke noe om norrønt der nei..

Jeg likte heller ikke navnet, men jeg hadde nok ikke uttalt meg så veldig mye om valget. Det må nesten være foreldrene sitt valg, så selv om jeg er sterkt imot det navnet de evt velger så hadde jeg nok enten tidd stille, eller ordlagt meg forsiktig.

Du kan jo for eksempel si litt forsiktig at navnet faktisk ikke er norrønt (hvis du får dobbeltsjekket det, men tror nok det ikke er norrønt). Da kan jo kanskje noe av det de synes er spennende med navnet forsvinne, og du kan kanskje ha snakket dem ut av navnevalget uten å ha sagt "det der er jyslig stygt"... for en sånn ordlegging kan jo få noen til å gå i forsvar.

Jeg må bare også si at flere foreldre med uvanlige navn på barna sier at "Vi har bare fått hyggelige tilbakemeldinger på navnet". Men det er jo ikke nødvendigvis fordi det er fint, men fordi folk flest er så høflige at de ikke sier det de egentlig mener!

Broren min har en bekjent i USA som heter Cally, syns nok det er penere med amerikansk uttale enn norsk, men jeg syns heller ikke at Kally var ett så grusomt navn. Selv om det nok aldri kommer på listen over aktuelle navn for mine barn :)

Her er ikke navnet min bekymring, men måten DU tvinger deg inn i livet til din kompis og hans kjæreste. DU mener at navnet er stygt, og derfor må navnet endres?

Du kan ikke forvente noe annet enn sur- og tverrhet tilbake, når du faktisk gjør narr av og spotter barnenavnet på den måten? Det er jo respektløst, og jeg skjønner hvorfor barnets mor ikke liker deg "Jeg trenger å overtale dem til å ikke kalle barnet Kally"... Det er da ikke opp til deg, det er da ikke ditt barn?Barnet er iIkke engang i din slekt!

Og selvutnevnt tante er du til og med, makan til eiertrang du har ovenfor din kamerats ufødte barn?? Misunnelig?

Annonse

http://navn.klikk.no/#nameInfoTop Her står det at navnet er av norsk opprindelse...

Jeg kjenner foreldrene til barnet og har en god formening om hvem som er trådstarter her... Vil ikke gå noe dypere inn på det annet enn at du er ikke så tett på foreldrene at du har retten til å kalle deg fille-tante... Og det er ikke rart at barnemor ikke snakker til deg når du lagde en kjempe stor sene forran alle vennene hennes og skrek at hun var en dårlig mor fordi hun ville kalle datteren sin dette... Du har ikke vært sååå god venn med barnefar heller siden du har bodd i tyrkia et år uten å snakke et ord til han, så kommer du tilbake og kaster deg over dem ,blir selvutnevnt tante? -Etter min mening er du ganske eiersyk over barnefar, get over it! han giftet seg faktisk med ''hurpa'' som er alt annet enn ei hurpe! Håper hun også finner denne diskusjonen, slik at hun får kjempe dårlig smak i munnen for deg og aldri slipper deg inn i livet dems igjen... veit at hun noen ganger kan være dum-snill.

Når det kommer til navnet forteller du heller ikke hele historien, fordi du vil vel ha de fleste her på ''lag'' med deg, -men det er vel slik verden fungerer når man er 16år i hodet!

De valgte navnet fordi de falt pladask for det da de fant det i en bok som barnefar hadde, mener det egentlig bare er en fortelling (oppdiktet historie) fra norrøn tid og det var en kvinnelig figur i historien som heter Kally... utover det har de da i etterkant bare snublet over at dette vistnok var et navn som var vanlig på denne tiden... Jeg likte heller ikke navnet i begynnelsen og jeg sa at jeg synes det var litt rart, men det vokser virkelig litt på deg etterhvert og nå gleder jeg meg bare til å se denne nydelig tulla som får et navn de har lagt mye tanke bak. Grunnen til at hun får mellomnavnet Alexandra er fordi det er et mere ''brukt''/kjent navn og gjør fornavnet litt mykere og mere femenint, det er ikke tenkt at hun skal bruke det som dobbelt navn...

Uansett til syvende og sist har du virkelig ikke noe med navnevalget og pga din oppførsel håper jeg du aldri får se den lille tulla, barnemor ble virkelig såret etter den senen du lagde på senteret!

også til ''mibella'' måtte le litt når du skrev at det var harry :) Fordi foreldrene er litt i overkant harry, far er lastebilsjåfør , elsker sin Volvo 240 (skulle egentlig hete Eddy Alexander :P) hehe! og mor har en stor forkjærlighet for amrikanskebiler og 50-talls stilen, hun jobber som modell for amcar og er en utrolig nydelig jente! Harry er et ord som beskriver foreldrene godt, heh!

Da har vel jeg sagt mitt... og jeg tror det kommer til å bli ei nydelig tulle, med flott navn og et flott liv :) !

Jeg skal bli tante :D til ei tulle som kommer i februar. Jeg er en venninne av barnefar og er jo derfor ikke tante, men er selvutnevnt tante uansett:) Men jeg haaaaater navnet de skal gi tulla... hun skal hete Kally Alexandra, kjenner jeg blir kvalm bare av navnet, det passer til en stygg drittunge med snørr og sand overalt... BLÆ :( Jeg har sagt at jeg kommer til å kalle jenta Alexandra fordi Kally er stygt, de valgte navnet fordi barnefar er gla i norrøn ting og det var et vanlig jentenavn på den tiden... Begge foreldrene elsker navnet og skryter mye av det, fordi det betyr noe ''spesielt'' ... jeg synes det er teit... Hva synes dere om Kally alexandra? Har lyst til å snakke dem fra det, men det er ikke lett når de er gift og barnemammaen ba meg dra dit pepperen gror etter kommentaren om navnet... jeg skjønner ikke hva problemet hennes er, hu er så hurpete noen ganger... noen som kan si sin Ærlige mening om navnet? slik at jeg kan snakke dem fra det, det er jo et kjempe stygt navn...

Syns det er litt tragisk med folk som utnevner seg selv som "tante" når de ikke har slektskap til ungen. Jeg har noen venner som gleder seg til å bli "tanter" til mitt kommende barn, men jeg har sagt det holder med de tantene ungen kommer til å ha i form av mine søsken (holder i massevis når jeg har 5 søsken..). Det var det ene jeg reagerte på ved innlegget ditt.

For det andre så har du ingenting å gjøre med hva de kaller ungen sin! Uansett om det er norrønt eller ikke, det er jo opp til foreldrene å kalle ungen sin for det de vil. Hadde ikke du syntes det var litt frekt om du hadde en unge du skulle kalt, la oss si, "Malin" og disse foreldrene sa at "nei, det kan ikke du kalle ungen din for det var absolutt ikke fint!".. Voks opp, navnet på ungen har du ingenting med å gjøre..

Hva jeg syns om navnet Kally - spesielt, ikke fint, men det er MIN mening. Foreldrene får ha sin mening i fred.

Herregud, dere er skikkelig umodene her hele gjengen, her sitter jeg å spørr etter tips for å snakke noen ut av et stygt navnevalg også bare anngriper dere meg, HORMONELLE ALEINE MøDRE ASS!!! herregud, jeg gir opp mammaforumer.. gruer meg til jeg skal få barn, kommer ikke til å like noen mammaer jeg altså! OMG lissom!

Og ja, kanskje jeg ikke har snakket med dem når jeg bodde i tyrkia, men de ønsket meg velkommen inn i livet dems igjen når jeg kom tilbake til norge, da må de tåle å høre mine meninger.

JA, håper monica finner denne teite linken, så hun får se hvor mange som HATER navnevalget hennes!

jasså vi er hormonelle alene mødre siden vi faktisk sier vår ærlige mening som svar til deg. men som du sikkert kan se så er de fleste andre enn deg faktisk enig i hva vi mener om oppførselen din. Og etter det jeg kan tyde så har du ikke/skal ikke ha /ønsker ikke barn, så hva i svartesen gjør du på dette forumet????

La foreldrene bestemme hva ungen skal hete selv. Og hadde du vært vennina til min mann hadde jeg ønsket deg dit peppern gror. Og je skjønner virkelig ikke at barnefaren orker å ha kontakt med deg overhodet siden du tydeligvis er meget sjalu på hans liv og ikke unnder han lykken med familie..... skaff deg ett eget liv er nå min mening......

Gjest anepau

OMG. Jeg syns du er et tragisk menneske som tror at du kan bestemme hva andre skal kalle sitt barn. du bør nok heller tie stillt å prøve å være voksen. jeg syntes navnet var fint jeg liker når det er et usedvanlig navn som ikke alle i "gata" heter og jeg har selv spesiellle navn på mine barn.å jeg håper for guds skyld at du ikke får barn når du har en så umoden holdning og liten respekt for dine såkalte venner.håper barnefaren og kona hans eksluderer deg fra sine liv!!!! å håper noen kan vise denne tråden til barnemor å barnefar slik at de ser hva slags menneske du egentlig er.

Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt hormonell alenemor fordi jeg sier at jeg ikke syns Kally var så gæærnt navn - og at ingen andre enn foreldrene har noe med navnevalg.

Får inntrykk av at HI ble litt skjelven når 18:15 kjente til paret, umoden reaksjon hvertfall. Syns 18:15 kan vise foreldrene til Kally tråden, så får de jo se hennes mening om navnet og at det er mange som støtter foreldrene selv om de ikke liker navnet. Jeg er sikker på at Kally kler navnet sitt når hun kommer, selv om jeg uttaler det på den amerikanske måten hver gang jeg leser det :P Barna mine har også spesielle navn ;)

Jeg er hverken hormonell eller alenemor.

Det som stinker, er ikke navnevalget. Det som stinker, er hvordan du latterliggjør dette "venneparet" ditt ved å offentliggjøre deres unike og godt gjennomtenkte navnevalg på et særdeles aktivt forum, og på en gjennomsyret, negativ måte.

Du er en illojal og egoistisk "venn", som velger å henge ut "vennene" dine på denne måten. å utnevne deg selv til tante for noen du hverken er i slekt med, eller har spesielt god kontakt med, er jo også helt bak mål og vitner om et impulsivt og lite gjennomtenkt handlingsmønster fra din side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...