Gå til innhold

overgang fra morsmelk til vanlig melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lure på når det er vanligt?

Når pleier vi å begynne med det. ser nan 3 er basert på kumelk.

Er usiker på dette!

min mor sier vi kan begynne rundt 9 månerdars alderen?

Når er det vanligt

Videoannonse
Annonse
Gjest isimagen
Skrevet

Hei,

I hefter "Mat til spedbarn" som utgis av Helsedirektoratet anbefales det at man står det at man kun serverer morsmelk eller erstatning å drikke frem til de er 12 mnd. Man kan imidlertid benytte kumelk i små mengder i matlaging fra 10 mnd alder.

Er er lenke til heftet i digitalutgave: http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Se side 29 og 43 for omtale om kumelk.

All morsmelkerstatning er basert på kumelk (så vidt jeg vet), men den er bearbeidet for at spedbarn skal tåle den. Det er stor forskjell på morsmelkerstatning basert på kumelk og vanlig kumelk på kartong.

Gjest isimagen
Skrevet

Og forresten: Jeg ville tatt alt moren din sier (og andre fra samme generasjon) med en stor klype salt.

Det er helt andre anbefalinger nå enn da de var småbarnsforeldre. I dag har man mer og bedre kunnskap.

Skrevet

tusen takk for raskt svar! det var det jeg mente at hun er liten. godt jeg ikke høre på mor altid. :-)

Gjest isimagen
Skrevet

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

Disse mødrene (og svigermødrene) tror de vet alt. Min mente jeg kunne begynne å innføre grøtmåltid da han var 2 mnd gammel!

Skrevet

Når det gjelder mme så er den bearbeidet slik at den skal være likest mulig morsmelk i sammensetting. Kumelk har mye mer protein enn morsmelk, i tillegg til annet innhold av vitaminer og mineraler (både i mengde og type).

I tillegg er mme for barn over 4 eller 6 mnd tilsatt mer jern enn variantene for nyfødte.

Tidligere - altså da mor og svigermor og spesielt bestemor dreiv og gav melkeflasker til sine små - var det vanlig å ta vanlig h-melk og tilsette en del vann for å tynne den ut så den fikk passe mye proteiner pr mengde, og så tilsatte man sukker slik at den fikk et karbohydratinnhold som var likere morsmelka enn det som ble resultatet i den utvanna melka.

I dag bruker vi altså industriframstilt mme i stedet. Denne består av tørket skummamelk som tilsettes rapsolje og melkesukker (laktose) for å få passe fordeling av protein, fett og karbohydrater, og så tilsettes vitaminer og mineraler for å få det til å likne på innholdet i morsmelk. Om du ser på innholdsfortegnelsen i mme og på analyser av morsmelk så vil du se at tallene kan være ganske ulike. Det er fordi det i morsmelk er vitaminer/mineraler av en type som er veldig lett for menneskebarn å ta opp, men som ikke nødvendigvis kan produseres kunstig til bruk i mme. Derfor er mengdene ofte kompensert slik at det som kan tas opp av kroppen er cirka det samme, selv om mme har mye "til overs" som ikke ble tatt opp. Det finnes feks. ulike typer jern, og for å sammenlikne mengder må man vite hvilken type jern som er tilsatt og hvor lett denne tas opp i kroppen - jern i morsmelk tas opp nesten 100%, den typen jern som finnes i kjøtt kanskje 50% og den typen som finnes i grønnsaker kanskje 10%. Dermed vil tallet på innholdsfortegnelsen gjøre at det ser ut som det er 10 ganger så mye jern i mme (om det er "grønnsakjern") som i morsmelk, selv om det er akkurat like mye som tas opp i kroppen.

(Tallene var litt (men ikke helt) tilfeldig valgt, men akkurat eksempelet med ulike typer jern er ganske reelt. Selv om både broccoli og kjøtt inneholder mye jern, må du få i deg mye mer broccoli-jern enn kjøtt-jern for å dekke jernbehovet ditt.)

Siden det varierer veldig hvor mye småbarn spiser, er det satt en grense på 1 år for å drikke vanlig kumelk. Rent fysisk vil jeg GJETTE på at småbarn over 6 mnd kunne ha drukket vanlig kumelk uten å få nyreskader (nyreskader får man blant annet av for mye proteiner over tid) (gjetningen er basert på at fra 6 mnd så kan ungene spise all slags mat, så lenge den ikke er tilsatt salt), men de ville da fått helt feil sammensetting av næringsstoffer, og opptaket av "kunæringsstoffene" er for dårlig i menneskebarn. I tillegg inneholder melk kalsium som hindrer opptaket av jern i kroppen, så menneskebarn ville knapt klart å nyttiggjøre seg jernet i vanlig kumelk.

Barn over 1 år spiser i de aller fleste tilfeller nok og variert nok til at de får i seg nok jern fra andre kilder, og også nok jern til at kalsium fra melk ikke gjør at de tar opp for lite jern. Et barn på 10 mnd som spiser mye vil også fint kunne drikke melk, men anbefalingene fra myndighetene skal omfatte ALLE så er det tryggest å sette en grense som er lett å forstå og som feilernæring av mange barn.

For noen uker siden var det en diskusjon her eller på småtroll 1-2 år om honning. Barn under 12 mnd skal ikke ha honning. Grensa er satt til 12 mnd selv om nesten alle tilfellene av spedbarnsbotulisme (sykdommen/skaden man kan få av honning) har vært på barn rundt 6 mnd og iallfall under 8 mnd. Det er rett og slett en sikkerhetsmargin for å sikre at spesielt de minste og svakeste barna OGSå er "beskyttet", og at det er god margin selv om man kanskje sjanser på feil side av den - "Naboen gav jo honning til sin unge på 11 mnd, da går det vel bra med min på 10 også?" "Naboen gav til sin på 10 mnd, da går det ved bra med min på 9 også?" Osv....

(Ja, jeg er nerd. isimagen sa ingenting feil altså :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...