Gå til innhold

Når startet dere med fast føde?

Anbefalte innlegg

Gjest isimagen
Skrevet

Jeg kjenner til de offentlige anbefalingene om at man bør fullamme til barnet er 6 mnd, og (de sannsynligvis nye anbefalingene) om at man kan gi små, små smaksprøver fra de er 4 mnd.

Uavhengig av dette lurer jeg på, dere som har babyer på over 6 mnd:

Når begynte dere å innføre et fast måltid til babyen deres (altså hvor gamle var de da de begynte å få energien sin fra noe annet enn morsmelk)?

Ventet dere til 6 mnd eller begynte dere tidligere? Evt hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med smaksprøver når hun var 3 1/2 mnd, etter anbefaling fra helsesøster. Hun virket ikke helt førnøyd, og vi mistenkte at hun hadde behov for mer. Noe det viste seg at hun hadde. Etter 2 uker var vi oppe i en halv porsjon, så økte det gradvis. Hun ble en fornøyd baby igjen :)

Hadde hun ikke virket misfornøyd så hadde vi nok ventet en stund til.

Skrevet

Begynte med smaksprøver på frukt og grønnsaker ved 4 mnd. Av den grunn at jeg ville venne henne til nye smaker. Det sies også at de er veldig mottagelige for det mellom 4 og 6 mnd.

Etter dårlige erfaringer med eldstemann ville jeg vente med grøt så lenge som mulig. Men pga dårlig vektoppgang måtte jeg begynne allerede ved 5 mnd. Og som fryktet fikk hun de samme mageproblemene som broren.

Hadde det ikke vært for den dårlige vektoppgangen hadde jeg ventet til 6 mnd med både grøt og større porsjoner.

Skrevet

Vi begynte så smått ved 5 mnd. Da tullet gutten min med puppen, og ville ikke spise så mye mormelk som vanlig. Vekten stagnerte også. Tror vi var igang med måltider etter ca 1 mnd. Det tok likevel 1-2 mnd før han var særlig begeistret for mat. Etter det har alt gått på skinner :-)

Skrevet

Vi startet med grøt ved 4 mnd og var oppe i full posjon etter noen dager. Etter det ga jeg litt frukt/svisker i grøten, så begynte vi å smake på middag. Ved 6 mnd var vi oppe i 3 fulle måltider om dagen. Brød startet vi med ved 6,5 mnd.

Vi startet med mat fordi hun skulle ha mme så veldig ofte og drakk veldig mye melk hver dag. Jeg hadde nesten ikke melk igjen og har slitt med ammingen hele veien. Siden hun fikk mme så kunne hun begynne med fast føde ved 4 mnd ihht anbefallingene. Det hjalp veldig og vi kuttet raskt ned på antall måltider. Nå har vi 4-5 måltider pr dag.

Skrevet

Jeg startet å gi smaksprøve på pære i fruktnett og grøt uken før lillegutt ble 6 mnd. han la godtt på seg og er veldig glad i puppen, så vi hadde ingen behov for å starte før. :)

Skrevet

Begynte med velling da vesla var 3,5 mnd, så med smaksporsjon med grøt når hun var 4 mnd. Jeg ammet ikke, så derfor ble det fast føde tidligere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...