Gå til innhold

Resus- og antistoffer i blodet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på kontroll hos jm i dag. Der fikk jeg svar på resus- antistoff blodprøven som ble tatt for noen uker siden. Det var antistoffer.

Dette er 3 barnet mitt. Jeg har jo alltid tatt disse blodprøvene men det har aldri vært noen antistoffer. Fikk lege time i morgen for oppfølging, men lite informasjon i dag. Kjenner jeg er litt nervøs. Noen som har vært borti dette? Er i uke 34 nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du får et mer utfyllende svar her. Jeg spurte jordmor om dette siste kontrollen da jeg også er resus negativ. Hun sa at dette er en "komplikasjon" som de enkelt løser. Det skulle ikke være noe å bekymre seg for.. Men vi snakket ikke noe mer om det dessverre..

Skrevet

Jeg har lest litt om det nå. Om det er dannet masse antistoffer setter de i gang fødselen med en gang. Og det værste som kan skje er at de må bytte ut blodet på babyen eller ha en blodoverføring. Men at de har blitt så flink til dette at det ikke er noe risiko. Jeg har de siste dagene blitt veldig svimmel, vondt i hodet kvalm og slapp. Lurer på om dette er et symptom. Det virker som en hel evighet til i morgen men ikke så nervøs lengre.

Skrevet

Jeg fikk nylig beskjed om det samme. Ble veldig nervøs, men ble noe beroliget etter å ha fått snakket med legen. I mitt tilfelle (uke 39 nå) og prøven ble tatt i uke 36, ville de kun ha ny prøve i uke 40 evt. ved fødsel. Det ble nevnt at dersom antistoffer har gått over til babyens blod kunne det bli aktuelt med blodoverføring og utskifting av babyens blod etter fødselen. Det skal visst vær nokså uproblematisk, selv om det for meg høres litt dramatisk ut.

Hvis antistoffer påvises veldig tidlig i svangerskapet er det visst større fare for babyen.

Akkurat da jeg fikk beskjeden hadde jeg reagert på at han beveget seg lite der inne, men heldigvis har det tatt seg opp, så det var nok bare måten han lå på. Ikke noe kjekt å bekymre seg nei. Skulle ønske de ville vurdere å sette i gang fødselen slik at jeg var sikker på at han ikke lider der inne, men man har vel ikke noe annet valg enn å stole på legenes vurdering.

Jeg tror ikke at vi mødrene får symptomer av noe slag.

Jeg vil gjerne høre hva du får av svar i morgen, da jeg mistenker at det er noe ulikheter ut fra hvor du bor i landet. Leste et sted at det på Rikshospitalet var fast prosedyre å sette i gang en uke før terminen ved slike tilfeller, men slik er det ikke her. Jeg frykter å gå lenge over tiden (gikk over to uker over med førstemann) og bekymre meg for at han evt. blir mer og mer påvirket av antistoffer fra mitt blod.

Håper du får gode svar fra legen din i morgen:)

Skrevet

Det blir spennende i morgen. Skal fortelle hvordan det går. Ikke noe gøy å tenke på. Har lest at noen babyer er veldig slapp når de kommer ut med antistoffer. Han jeg har i magen er veldig aktiv. Jeg har ikke pakket til sykehuset enda og her er vi ikke klar for å få baby enda. Håper han kan bli til en stund til. Jeg tenker at de hvet hva de holder på med men er jo litt rart at det er forskjeller fra hvor du bor. Jeg skal egentlig føde i namsos men om de må sette i gang fødsele nå blir det i Trondheim.

Skrevet

Har vært hos legen nå. hvet ikke noe mer i dag. Han hadde ikke vært borti dette før og viste ingenting. Men han har sendt henvisning til sykehuset. Han kunne ikke svare på om det var noe som hastet, om det tok 1dag eller flere uker før det tok kontakt. Verdiene er på 128. Det sier meg heller ingenting. Må jo nesten være utdannet leg for å få svar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...