Underveis --> Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Da har jeg vært på Emblasamtale på A-hus, og jeg må si det var deilig å få avklart en del rundt første fødsel. Jeg har ikke fødselsangst, og kunne nok kommet inn på sykehuset med et fødebrev og formaninger, men det er jammen deilig å kunne avklare en del ting på forhånd. Jeg fikk svar på at det sansynligvis var tilfeldig at jeg hadde så utrolig lang latensfase (maserier med 6-40 min mellomrom konstant i over 3 døgn=ikke noe søvn) og at det ikke var noen risiko for barnet, selv om apgarscoren var litt lav da han kom ut. Hun jeg pratet med mente også at jeg var en utmerket fødserske siden det bare tok 3 1/2 time fra igangsettelse til han var ute, inkl vakuum (to pressrier) og at det er overveiende sansynlig at det går fort denne gangen her også. Grunnen til vakumet var også vel så mye fordi jeg var helt utslitt, like mye som at han var stjernekikker. Jeg fortalte at jeg har hengt meg veldig opp i leie til barnet, som i morges nok en gang lå i sete, og i tverr da jeg var inne på A-hus. Overlegen mente derimot at han sansynligvis kommer til å ligge med hodet ned, og at om ryggen ligger til høyre eller venstre ikke trenger å ha noen betydning for rotasjonen til barnet. Samt at det er fullt mulig å føde en stjernekikker. Det tar bare litt lenger ut å presse ut. Alt i alt en veldig positiv erfaring, og jeg følte at jeg ble hørt på mine "issues" og at jeg selv fremstod som reflektert og at jeg har en korrekt oppfattelse av hva som skjedde under forrige fødsel. Det var også greit å vite. Kunne jo hende at min oppfattelse av det hele og det som stor i journalen var heeelt forskjellig. Er nok ikke helt uvanlig det heller ;-) Jeg fikk også omvisning på den nye jordmorstyrte, "myke", avdelingen. Den var kjempefin. Som et hotellrom, egentlig. Med et litt stort, vanlig badekar på badet. Satser på å komme inn der :-) Nei, dette var flotte saker, altså! Nå skal jeg ruge og forsøke å nyte de siste ukene og forsøke å ikke bli opphengt i detaljer igjen ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå