Gå til innhold

Boliglån uten kausjonist , noen?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fått lån uten kausjoist? Vi var i banken i dag. Har en samlet inntekt på 1 mill i året, 400 000kr i lån fra før inkl studielån. Noen som har noen erfaring med dette? vi håper jo at vi kan få lån uten kausjoist, men realiteten er vell annerledes. Vi ønsker ett lån på 2, 5 mill. har bare 130 000kr i egenkapital..

hva tror dere/hva er deres erfarig? Hvilken bank fikk dere evt lån i?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143897806-boligl%C3%A5n-uten-kausjonist-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,.

130.000 kr i egenkapital gir dere ikke rare lånet. dere må nok ha kausjonist for resten.

1 gangsbolig om en eller begge er under 34 så er det 250.000 kr dere trenger i egenkapital.

2 gangsbolig trenger dere 500.000 kr i egenkapital.

vi fikk bra lån i nordea. i manglet bare 25.000 kr men vi fikk lånet. vi tok opp et annet lån på de 25.000 kr. slik at vi stilte med hele summen bare noe a det var lån.

hva sa banken til dere??

Nei jeg vet:( vi sparer for harde livet nå da:) men vi håper vi kan få førstehjemslån i kommunen for "resten" av pengene vi trenger i egenkapital. Hun jeg snakket med i banken nå kunne ikke si så mye men hun syntes det så bra ut. Men tror ikke hun hadde så mye peiling på dette området. vi venter på en tlf samtale fra de som har med lån å gjøre, så foreløpig vet vi lite..

hmm ikke greit å være ung når man ikke har foreldre som kan stille som kausjonist.

vi har ett vennepar som fikk 2mill i lån, med en inntekt på 300 000 i året.. mens vi som tjener endel mer sliter med å få lån fordi vi ikke har familie.. jeje :)

kommunen kan jo kansje hjelpe dere ja.

har dere ingen familie som kan hjelpe dere?

dere må nesten vente til dere hører fra banken. men dere kan ringe husbanken og prate med dem. få inn lånesøknad.

det kan ta tid. avhenger av kommune.

vi hadde heller ikke noen som ville stille som kausjonister for oss. men hadde, men jeg fikk forskudd på arv fra min mor. hun hadde ikke noe hus eller noe og stille sikkerthet i. men fikk forskudd på arv.

kansje det er noe og undersøke litt for dere.

Med en samlet inntekt på 1. mill har dere svært god likviditet. Så det lar seg nok ordne, og et boliglån på 2,5 er da ikke allverdens heller. Muligheten kan ødelegges dersom dere har betalingsanmerkninger o.l. fra tidligere.

Med mindre de henger seg opp i egenkapitalen deres trenger dere ikke kausjonist. De fleste lån er uten kausjon. For å si det sånn; kausjon er for de som banken vurderer til at egentlig ikke har råd til lånet, og må ha andre til å ta opp lån for seg...

Annonse

Med så høy samlet inntekt burde det ta dere svært kort tid å spare opp de pengene dere mangler på 15% egenkapital (for det er vel det som kreves nå, tror jeg?). I alle fall hvis dere kutter forbruket, jeg vet ikke hvor store utgifter dere har ellers. Er det en grunn til at dere "bare" har spart opp 130 000 med 1 mill i inntekt i året? Har dere akkurat gått ut i jobb etter studier, eller har dere rett og slett hatt høyt forbruk? Det kan hende banken ser på dette også. I alle fall er tiden inne til å kutte forbruket og spare opp et par hundre tusen, noe dere ikke BURDE bruke så mye tid på.

Vi har ikke kausjonist, vi gikk ut fra kun min manns inntekt (ca 700K) fordi jeg ikke har jobb etter permisjonen. Ca 2mill i lån, i tillegg til mitt studielån. Men vi hadde 1mill i egenkapital...

2 mill i lån og 300 000 i inntekt tror jeg neppe er riktig. De må jo ha svært høy egenkapital i tillegg? Jeg har leil til 2 mill, egenkapital på 500 000,- inntekt rundt 500 000,- Har ingen studielån og forbrukslån ved siden av. Har heller ikke bil. Banken ser på deres daglige utgifter, inntekter, egenkapital og betalingsevne (anmerkninger, innkasso e.l) før de vurderer om de innvilger lån eller ei. Så det er vanskelig å si generell om man får lån eller ei uti fra inntekt. Be om en samtale med en rådgiver, ta med alle papirene som viser inntekter, utgifter osv. De lager beregningsoversikt over inntekter, utgifter for å se om dere kan greie høy rente (tror banken min brukte 7% som standard). Husker ikke helt.

Det kreves pr. i dag 15% egenkapital for å få innvilget boliglån.

Lykke til med prosessen :-)

Tusen takk for mange flotte svar folkens. Fikk en tlf fra banken nå, vi skal oversende diverse papirer til de nå imløpet av uken:) Så får vi se. Foreløpig er det 10% egenkapital som kreves, men det blir 15% fra våren engang sa han jeg snakket med i tlf. Det hørtes ut som 2,5 mill skulle gå fint, men dette med egen kapital kunne jo bli ett lite problem. menh, vi sparer. Jeg ble ferdig med min utdannelse nå sommeren 2011. Min samboer har hatt mye forbrukslån fra tidligere å har nå betalt ned 200 000kr på ca 14mnd. Nå som alt dette er unnagjort går alt til sparing til hus. Derfor vi ikke har kommet lengre med sparingen da vi har prioritert nedbetaling frem til nå :o)

Joda de fikk 1,7mill i boliglån og 300 000kr i billån. Dette er nå 3 år siden da, bankene har jo sjerpet mye på utlånssiden etter dette. men jo, hun jobber ikke han står for inntekten. Dette var en lokal bank ett sted nord hvor han kom fra, hvor de fikk lån altså. også hadde de kausjoist da:)

Nå er det bare å krysse fingre og tær, sende papirer til husbanken å håpe på det beste:o)

hi

Høres ut som samme situasjon vi var i for noen år siden. Vi fikk lånt opp til 90% av lånebeløpet (2,4), og endte med samlet lån like under 3x inntekten. Høy inntekt hjelper pga god likviditet, men det ER forbarska urettferdig når "alle" andre har kausjonister eller forskudd på arv osv, og samtidig enten har lik inntekt eller langt lavere inntekt :( men verden er dog ikke rettferdig.. !

Vi er på bolig nr to uten kausjonist, enda høyere inntekt, fortsatt innenfor 3x inntekt, og 90% finansiering. Dette boligkjøpet ble gjort nå på høsten. Vi brukte DnB.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...