Gå til innhold

Flere som venter eneggede som deler morkake?

Scarlette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Jeg venter tre, der to er eneggede og deler morkake. De vokser jevnt og er ganske så like store. Har hatt oppfølging hve andre uke fra uke 18. Er nå i uke 23. Var ellers på ul i uke 12 og 15. Lykke til! Er du på tvillingforum? Der vil du finne flere i samme situasjon:)

Hei :) jeg er i uke 22. Har gått til ul ved st.olav hver 14. dag siden uke 11.... heldigvis. Alt har væørt supert hele veien, men forrige fredag i uke 21 ble det oppdaget akutt TTTS. Jentene er like store, men ulik mengde fostervann...har nettopp kommet hjem fra hamburg der jentene har blitt operert for ttts.. har vært en jææævlig uke, men nå ser alt bede ut :) Operasjon vellykket og donor begynte å fylle blæra allerede 1 dag etter inngrepet :) Nå skal alt gå BRA <3

Lykke til :)

Forresten, du MÅ kreve ul hver 14. dag!! Veldig viktigb nÅr du gÅr med eneggede. Nasjonalt senter for fostermedisin (St.Oalv i Trondheim) gjør iallfall det, og de er ledende i landet. Takket være tidlig ul og ul hver 14 dag har dette reddet mange risikosvangerskap. Ikke meningen Å skremme deg, men det nÅ slik det er :)

Ja det er bra :) Men du bør uansett gå hver 2. uke allerede nå.. grunnen til at man går så ofte til kontroll med enegger er nettopp for å fange opp ttts. Krev det! Noen finner ikke ut at de går med tvillinger før ordinær ul i uke 18, og da er det desverre noen som mister et eller begge barna pga ttts eller andre komplikasjoner som kan oppstå. det er jo et høyrisikosvangerskap. NSFM er i Trondheim er ledende på risikosvagerksap, og følger opp medkontroller hver 14. dag så fort de finner at at det er tvillinger og iallfall når de deler morkake. Jeg ville ikke satset på å gått 6 uker uten kontroller med enegggere ... vær så snill å krev det! Du vil ikke gå gjennom det samme som meg og mange andre. Nå ble ikke jentene mine rammet av ttts før i uke 19-20,men kan oppså fra uke 15-16.. Uansett, masse lykke til .) I værrste fallså ringer du NSFM i Trondheim og spør dem hva du bør gjøre :)

• 2 uker senere...

Annonse

Heisan! Jeg er i uke 20 med to eneggede gutter. Jeg går på kontroll og ultralyd i Trondheim hver uke for å sjekke at alt er bra å at de vokser like mye :-) Synes det er veldig trygt å få den oppfølginga, da kan de gjøre noe før det er for sent. Siste ultralyd viste at det var litt mindre fostervann rundt den ene gutten, blir spennende å se på onsdag om det er likedan eller om det er forverret.. Håper vi slipper tur til Hamburg :-(

Må si til deg lengter73 at dersom du må til hamburg pga TTTS så er du i gode hender. Topp leger der! Den ene jenta vår døde i uke 22+6 (for 2 uker siden).. ca 14 dager etter operajonen i Hamburg. Fryktelig tungt.. men den andre jenta vår har det supert, og har vist bare gode verdier og strømninger både før og etter operasjonen. Når skal du tilbake, har de snakket om TTTS til (siden du er redd for Hamburg....)

Hei ska-beibi.. Det er snakk om ttts. Går nå til kontroll 2 ganger i uka, ligger helt på grensen til om vi skal sendes eller ikke.. Trist å høre om den ene jenta deres da, men godt å høre at den andre har det bra :) Har vært på kontroll i dag og skal tilbake på fredag.. Synes det er mye spenning med disse tvillingene... Godt å høre at legene i Hamburg er flinke i tilfelle vi må dra...

vær glad du går til kontroller på st.olav :D De er sååå flinke der. Gjerne mail meg på [email protected] om det er ting du lurer på.. og det er det sikkert. Ja deter mye bekymringer med eneggere desverre.. jeg fikk selv mye ut av å snakke med andre som har opplevd det fordi det er få som egentlig skjønner hva dette er.Ei venninne av meg var gjennom dette i fjor, så jeg har hatt god støtte hos henne. Ikke nøl med å sende meg mail. Vet hvordan du har det :) Lykke til! Klem :)

ps: er det foreløpig for lite fostervann hos mottakeren, som gjør at dere ikke blir sendt til Hamburg? Vet at det må være 10cm for at operasjonen kan gjennomføres. Mine fikk akutt TTTS på vist på en fredag..og mandag etter var det nok fostervann hos mottakeren. Dro til hamburg dage etter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...