Gå til innhold

Avocado ? trenger hjelp fra dere som er eksperter ;)

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å gi lillemor avocado etterhvert ettersom så mange anbefaler det, hun er 4,5 mnd ;) Men så lurer jeg på dere som gir det: koker dere det først eller moser det, blander det med mm eller olje ?

Eller skraper dere det bare ut å gir det? men blir ikke det alt for tykt i starten da? å hvordan skal en avocado være ? har eller myk? å hvordan åpner dere den opp? hehe

jeg har null peiling å har alsri smakt det selv engang så jeg burde vel kanskje gjøre det før jeg gir det til barna hehe :P

Fortsetter under...

Jeg moser det med en gaffel. Her falt det ikke helt i smak, så jeg blandet det med banan, da får det litt tynnere konsistens.

Men er ikke noe i veien for å blande det med mm/mme eller kokt vann.

Avocado inneholder sunne oljer i seg seg selv, så det skal ikke være nødvendig å tilsette.

Jeg moser det med en gaffel. Her falt det ikke helt i smak, så jeg blandet det med banan, da får det litt tynnere konsistens. Men er ikke noe i veien for å blande det med mm/mme eller kokt vann. Avocado inneholder sunne oljer i seg seg selv, så det skal ikke være nødvendig å tilsette.

Og den skal forresten være litt myk, gi litt etter for trykk på skallet. Deler den på langs og tar ut steinen, den kan sitte litt fast, men kakk kniven i den, så løsner den lettere.

He, he, det er ikke så lett å vite hvis man ikke har spist det før, og det er sikkert flere måter å gjøre det på.

Jeg pleier å dele avocadoen i to. Det er en stein i midten som jeg skjærer rundt så vrir jeg de to halvdelene mot hver andre sånn at de løsner. Steinen sitter da igjen i den ene halvdelen og den løsner jeg ved å vippe den ut med ei skje.

Deretter skraper jeg ut med en skje, da blir det en fin mos som jeg serverer slik den er eller blander med banan som jeg også skraper ut på samme måte. Gjorde ikke noe for å tynne det ut til storebror, han spiste det på denne måten. Avocado inneholder mye sunt fett i seg selv, så det er ikke nødvendig å tilsette olje til denne mosen.

En moden avocado skal være litt myk når du klemmer på den. Den holder seg en kort stund på kjøkkenbenken eller litt lenger i kjøleskapet. Den blir fort brun i kontakt med luft.

Vesla er 4 mnd i dag så vi skal også begynne med fast føde nå og her skal det serveres avocado!

En avocado skal være fast, men når du klemmer på den skal den "gi" litt - altså ikke være knallhard, men heller ikke blaut. Du åpner den ved å dele den på langs med en kniv, men kan ikke skjære helt igjennom da det er en stor stein i midten. Kjøttet skal være lysegrønt/grønt, og ikke brunt/svart.

Hvis den er for umoden vil du ha problemer med å mose med gaffel, og den smaker da ganske bittert. Ikke bruk den hvis det er tilfelle. Skal ha en søtaktig, mild nøtteaktig smak.

I begynnelsen moste jeg den med stavmikser, da blir den silkemyk og enkel for barnet å spise. Nå når hun har blitt litt eldre bruker jeg bare gaffel og moser. Du får alt for mye i begynnelsen, så anbefaler å fryse ned det du ikke skal bruke, i isterningbrett. Gjør dette straks du har most, for ellers vil det begynne å bli brunt veldig fort.

Min lille elsket avocado blandet med banan fra hun var ca 5 mnd - lykke til! Trenger ikke blande med olje.

Jenta mi på 11 mnd går dårlig opp i vekt, og hun får avokado blandet med banan, mme og olje - ei skikkelig fettbombe ;)

Mange fine oppskrifter på den bloggen her:

http://barebarnemat.blogspot.com/2011/02/avokado.html

Annonse

Skal de ikke ha det fra før de er 6 mnd? Her har poden fått 2 isterninger, men han har ikke spist da og det var 2 dager mellom hver terning...
Du kan selvfølgelig prøve før. Generelle anbefalinger antar at man venter med fast føde til 5-6 mnd. Men det er ikke noe i veien for å prøve tidligere hvis man vil.
Skal de ikke ha det fra før de er 6 mnd? Her har poden fått 2 isterninger, men han har ikke spist da og det var 2 dager mellom hver terning...
Du kan selvfølgelig prøve før. Generelle anbefalinger antar at man venter med fast føde til 5-6 mnd. Men det er ikke noe i veien for å prøve tidligere hvis man vil.

Glemte å skrive at smaksporsjoner er jo ok i 4-6 mnd alderen i følge min helsesøster. Da kan baby får smake litt av alt som familien ellers spiser.

Oki :) Takk for svar :)

Ble jo litt bekymret da det stod fra 6.mnd aldre hehehe. Vil jo gi noe som han ikke skal ha før han skal ha det. Er jo bare smaksprøver det han får nå. Likte det ikke noe særlig, men nå venter vi litt og så prøver vi igjen :)

Hvis du bare skal tine en enkelt isterning tar det ikke mange minuttene, så da ville jeg bare lagt den i en kopp og puttet den i vannbad litt før måltidet skal serveres. Kanskje 10 min? - det får du bare prøve deg frem på. Kan være lurt å bytte vannet når det ikke lengre er glovarmt.

Jo flere terninger, jo lengre tid tar det. Når det er snakk om mange, så har jeg tatt opp om kvelden eller morgenen og puttet i glass m/lokk i kjøleskapet - slik at det delvis tiner. Så har jeg satt i vannbad kanskje 15-20 min før måltidet. Hvis det blir krise og dårlig tid har jeg noen ganger brukt mikroen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...