Carina har to små gull Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Hun er akkurat blitt 8 mnd. Vil ikke ha pupp på dagtid lenger. Kan ta en god sup på formiddagen før duppen, men vil ikke ha utover dagen. Vil ha pupp før leggetid og på natt og tidlig morgen. Så blir vel kanskje 4 gang i døgnet. Hvor mye ammer dere iløpet av døgnet. Tenkte å ta kampen om nattpuppen nå. Den trenger hun ikke. Er nok bare ren vane at hun vil ha den.
MiraculixGRAVID Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Her ammer vi morgen, par ganger på dagen, kvelden og natt. Tenkte også å prøve å kutte ut nattamming nå, siden jeg syntes han bare våkner mer og mer, for mindre amming, ammer kanskje 5 min før han sovner igjen. Tror nok det er kosen det går på. Gutten her er fortsatt veldig interessert i pupp, og foretrekker det fremfor fast føde virker det som. Håper han blir mer interesert i mat etterhvert :-P
jente_80 Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Sitter med noen av de samme tankene selv. Har også ei jente på 8 måneder, og jeg lurer nå på om jeg ammer for lite. Det blir 1 amming etter lunch (fruktmåltid) og noen dager 1 amming mellom middagsglasset og kveldsgrøten - om det går for lang tid mellom disse måltidene. Ellers er det kanskje litt til kvelden noen ganger, og et par ganger mellom 2300 og 0800. Og jo mindre jeg ammer jo mindre blir produksjonen... vet ikke hvor mye en 8 mnd gammel baby skal ha jeg, av melk...? Hun har 4 faste måltider på dagen, 2 av de grøt, og da får hun jo i seg litt melkepulver... Men aldri at et måltid kun består av pupp. Da tror jeg ikke hun blir mett spesielt lenge.... Nattamming har jeg ikke avvent med.... da blir jo produksjonen enda mindre, så da bør jeg kanskje tilby puppen oftere? Evt tilby den før måltidet, som en liten forrett hihihi
Valiana Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 (endret) Jenten min er snart 8 1/2 mnd. Får nå pupp 5 ganger i døgnet. En gang om natten, rett før vi står opp, til lunsj (etter brødskiven), etter middagsmåltidet og rett før leggetid. Hun vil ikke ha pupp til grøtmåltidene lenger (frokost og kvelds), men ellers går det greit å få i henne på dagtid. Men kan ikke amme blant folk lengre, for da er det aaalt for mye å se på... Hun ber ikke om pupp når vi står opp, men hun tar litt da - hvis vi venter til frokosten får jeg ikke i henne noe. Har lyst å kutte nattmåltidet, men orker rett og slett ikke ta kampen...det går mye raskere bare å gi henne puppen. Og hun spiser godt da, virker sulten. Men hun er jo stor og god, så trenger den nok helt sikkert ikke... over 10 kg og ca 74 cm. Endret 1. januar 2012 av Valiana
Carina har to små gull Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2012 Mi tulle er lita. 7 kg ved siste kontroll før jul så hun trenger del det hun får i seg. Hun spiser 4 måltider om dagen. 2 ganger grøt, brød og middag. I natt sov hun faktisk hele natta for første gang! Sov i ett strekk fra 22-08. Fikk da tømt meg litt. Men er overhodet ikke intressert nå på dagtid. Får vel bare godta at hun faktisk foretrekker fast føde fremfor puppen nå. Eneste kosen hun forlanger er puppen før leggtid.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Jeg hadde håpet at gutten min ville miste interessen selv, men når han var 8,5 mnd og jeg begynte på jobb hadde han bare akkurat begynt å spise fulle prosjoner fast føde på dagtid (heldigvis). Vi ammet kl 16, kl 18 (kosesyk) og ved leggetid kl 20. I tillegg 2-3 ganger ila natten og morgenen (før kl 6.30). Hvis jenta di er lita så er det vel ikke noe i veien med at hun kan få nattamme litt til (dersom du syns det er ok?) Vi har akkurat nattavvent nå i romjula (han er 10,5 mnd), og har begynt å innføre litt vanlig lettmelk til måltidene. Mme funker ikke her. Nå er det i hovedsak ettermiddag og kveldsamminig (+ litt på morrakvisten dersom han våkner før jeg drar). Lurer på hva som blir neste måltid å kutte ut, han er så innmari gla i pupp så vanskelig å peke ut favorittmåltidet...
lillenims Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Det er ganske vanlig å amme færre ganger og/eller kortere dess eldre barnet blir og dess mer fast føde det får. Avhengig av hvor ivrig mor er på fortsatt amming er det nok lurt å fortsette med nattamming og de ammestundene som fungerer best (dvs der barnet virker mest interessert), og generelt tilby brystet litt ofte, iallfall i en periode - kanskje finner barnet et nytt "favoritt-tidspunkt"? Unngå også å tilby annen drikke enn vanlig vann til måltidene, og prøv gjerne med pupp i stedet for vann å drikke når det passer sånn (ETTER måltidet altså), for å se om det gjør barnet mer interessert. Så vidt jeg vet trenger barn i alle aldre (som spiser fast føde) omtrent tilsvarende mengde melk som voksne, dvs rundt 5-6 dl pr døgn. Med to porsjoner grøt à 1 dl vann vil det si 3-4 dl morsmelk eller mme, og tilsvarende mindre når de etterhvert får yoghurt, ost osv. (Morsmelk inneholder mindre kalsium enn kumelk/mme dersom du leser næringsanalyser av den, men det som finnes der tas mye mer effektivt opp av kroppen enn kalsium fra andre kilder, så det blir omtrent samme effekt pr dl.) Selv ammet jeg jenta mi ca 3 ganger pr døgn fra hun var 9 mnd, og 2 ganger i døgnet fra hun var rundt 13-14 mnd. Hun fikk i tillegg hhv grøt med mme og etterhvert yoghurt, ost og kumelk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå