Gå til innhold

Fra sprinkelseng til stor gutt seng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår blir 2 år om 3 uker, og da vi var på ferie nå, lærte han at han kunne klatre ut av senga si. Vi tenkte da at når vi kommer hjem, kan han like godt begynne å sove i "stor gutt senga" si som vi har hatt klar en liten stund, istedenfor at han skal begynne å klatre ut av sprinkelsenga si hver natt uansett.

Vil gjerne høre med andre hvordan det har gått med overgangen fra sprinkelseng til vanlig seng, evt. tips og triks og råd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Vi byttet fra sprinkelseng til juniorseng rett etter at hun fylte 2 år..., og det gikk over all forventning! Jeg hadde sett for meg endel kvelder med løping frem og tilbake, og et barn som gikk ut av sengen hele tiden.

De to første kveldene sovnet hun med en gang, men så prøvde hun seg litt den tredje og fjerde kvelden. Vi var veldig konsekvente på at hun ikke fikk lov til å stå opp igjen, og snakket minst mulig med henne hver gang vi fulgte henne inn. Og siden har det ikke vært et eneste problem.

Så vær konsekvente, og ikke ta sorgene på forskudd (..som jeg gjorde*s*).

Lykke til!

Skrevet

byttet da han var 1,5 år ca. Helt uproblematisk.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg byttet også da han var 1,5 år. Gikk helt fint, det. Enda bruker han å gå ut av senga og bort i lekekassen, men jeg lar han nå bare holde på. Så lenge han ikke kommer ut av soverommet er jeg fornøyd. Og han legger seg i senga selv når han er klar for å sove :-) Leggingen går titusen ganger lettere nå, enn når han sov i sprinkelseng! Null gråting, hurra! :-D

Skrevet

Byttet seng da vesla var 21 mnd og det gikk uten noe problemer. Hun hadde ikke engang begynt å klatre over springelsenga, men jeg valgte å bytte seng pga hun fikk av og til føttene mellom sprinklene om nettene. Hun sover mye bedre i storsenga si :-)

Skrevet

Har ikke byttet enda. Ungen er 26 mnd - og det er så greit å ha henne der:)

Skal flytte til sommeren. Tviler på det blir før den tid:)

Skrevet

Byttet når jenta mi var 22mnd og det var helt problemfritt. Vi byttet i forbindelse med flytting til et annet land. Gadd ikke å ta med sprinkelsenga så kjøpte likesågodt en stor seng på det nye stedet.

I de 6 mnd hun har ligget i stor seng så kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger hun har kommet ut i stua etter sengetid.

Vi har vært konsekvente på å følge henne tilbake med null oppmerksomhet så hun har gitt seg temmelig raskt på det.

Hun sover mye bedre i stor seng enn det hun gjorde i sprinkelsenga så hurra for det!

Skrevet

Vi tok av ene siden på sprinkelsenga når mini var 2 1/2 og det var ikke noe problem. Han har til dags dato ikke forlatt senga etter vi har lagt han, og roper først når han våkner om morran før han kommer tassende inn til oss. Drømmesituasjon kan man si, så satser på at det varer.

Når han fyller tre år i januar tenkte jeg vi skulle kjøpe Kura vendbar seng fra IKEA til han, så regner med det blir stas.

Skrevet

Da har mini ligget 3 netter i senga si, og det går kjempebra! Han har lagt seg uten noe tull hver kveld. Han har våknet midt på natten og tuslet ut og ropt på meg, men har konsekvent fulgt han tilbake til senga igjen, og forklart han at det er natta, han må sove i sengen sin og at han er veldig flink gutt. Hørte at han skravlet, men han ble i sengen sin!Hurra!

Vi har også kjøpt kura vendbar seng fra ikea! med 2 stk. løva sengehimler :) (han har "jungelrom")

Skrevet

Så flott :) Ja noen ganger må man bare hoppe i det, som regel går det bedre enn man tror :) Og går det ikke, så har man alttids muligheter for retrett ;)

Skrevet

vi byttet da han var 14 mnd og hadde ingen problemer :-)

• 5 uker senere...
Skrevet

Vi byttet da ham var 21mnd, og d var ikke noe problem. Såå stolt over nysenga! :-)

Skrevet

Her fikk han juniorseng til 2 års dagen, kjempe stas :-)

Ingen problem med overgangen, han sov bedre i den store sengen og kommer aldri ut av rommet etter han har lagt for kvelden.

Skrevet

Dette gruet jeg meg til også.. men hoppet i det nå søndagen som var. han har ikke klatret over, men tenkte det var koselig at han kunne komme inn til oss når han våkner, enn å skrike fordi vi ikke kom fort nok. Så langt har det gått veldig bra. Han sover lenger om morgenen nå. Før våknet han mellom 6-7. nå har han sovet til 8.30 i to dager, en dag til kl 10 og 7.45:) han har holdt seg i pdmgdmmg sovnet som vanlig. Første dagen var det nok litt rart. Men han var med å skrudd av den ene siden av den ene siden av sengen og satte på sengehesten selv. Det var stas. Så han skal få køyeseng når han er 3,5-4 år. Lillebror må dele rom etterhvert.

Skrevet

Fikk litt hjelp med skrivingen her.. skal stå har holdt seg i sengen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...